Fråga: Uppdatera till ICS eller inte?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av tr077, 27 maj 2012.

  1. tr077

    tr077 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ville be er om råd. Är osäker om jag ska uppdatera till den senaste versionen, har hört att telefonen kan bli seg och att wifi stänger av sig stup i kvarten. Jag vill helst inte roota telefonen eftersom jag är inte så insatt i det.

    Jag använder dagligen appar som instagram, dolphin browser,last fm,gigbeat,solid explorer,fxcamera,pulse

    Kommer de fortvarande funka om jag uppdaterar?överväger fördelarna nackdelarna i ics?

    tacksam för svar!
     
  2. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag själv personligen har inga större negativa punkter angående ICS på min Arc S, det negativa är att utseendet är lite tråkigt och statiskt samt ett problem med Wi-Fi:n då det anslutes till vissa typer av öppna nätverk, syftar främst på offentliga nätverk som kommunen erbjuder till skolor, bibliotek m.m här i Sundsvall.

    Well well, ska vi snacka fördelar.. Dom fördelar jag har är t.ex:

    - Oerhört bättre batteritid jämfört med Gingerbread, japp. Där 2.3.4 slukade batteri tar 4.0.3 det hela som en klackspark, och det lär bli bättre i och med 4.0.4 som ryktas komma nu under veckan enligt den officiella Xperia bloggen.

    - Förbättrad användarvänlighet. Jag tycker Arcen min blev oerhört mer lättanvänd på något sätt trots det annorlunda utseendet. Denna faktor är en av dom viktigaste.

    - Bättre stabilitet, mindre lagg. Jag har slängt in massor av appar och inte har jag problem med lagg direkt.

    - Prestandaassistanten! Avaktivera det där Facebook för Xperia skiten, hur ofta använder man det? Typ aldrig, bara detta ger en prestandaboost.

    - Möjlighet att avaktivera sådana appar du inte använder, ett stort plus detta.

    - Förbättrad kameraprestanda, kameran är bättre än innan och den aggressiva JPEG compressionen är förminskad vilket ger bättre bilder och fylligare detaljer.

    - Osv..

    Fördelarna här ovanför var bara några av dom, men jag tycker att du borde ge ICS ett försök vilket som. Bara du kan efteråt avgöra hur resultatet blev och om det levde upp till dina förhoppningar! :)

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
     
    tr077 gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    OM du bestämmer dig för att uppdatera till ICS,ta då med i beräkningarna att
    du bör fabriksåterställa telefonen INNAN du uppdaterar. Det verkar vara en klar fördel att göra en total reset både innan och efter uppgradering från 2.x.x till 4.x.x.
     
    tr077 gillar detta.
  4. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Du vinner på precis allt genom att gå över enligt mig! Det enda är lite lite mikro-frysningar vid byte av hemskärmarna, men det har ju Sony jobbat med till 4.0.4 så det kan bara bli bättre. Annars är allt mycket stabilare. Multitaskingen funkar mycket snabbare. Sedan är det ju som sagt en massa nya och trevliga funktioner som man har nytta av. Kolla andra trådar!

    Jag har kört ICS sedan dag 1 (har inte pillat med root eller sådant) och det enda problem jag haft under den tiden är att jag inte kunde svara på samtal vid ett tillfälle. Jag fick starta om, sedan var det löst!

    Batteritiden är bättre med :-)

    Kör på!
     
    tr077 gillar detta.
  5. wångö

    wångö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har lagt in det på min och håller med ovanstående. Allting är bättre, speciellt batteritiden. Men gör en total wipe när du installerat det. Det enda negativa som jag hittat är att endel spel ej fungerar t.ex angry birds. Dock kan de kanske bero på att jag flashade om min lt15 till lt18 så att det är någon bugg där. Det kanske någon annan kan svara på ?
    Skall iallafall flasha tillbaka min till lt15 nu när ics släpps för den. :)
     
    tr077 gillar detta.
  6. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Detta låter helt fantastiskt. Om nu ICS blir tillgängligt redan nu imorgon måndag (vecka 22) eller de närmsta efterföljande dagar så kommer jag lägga undan min SXS säkerligen ;-).

    Att kunna avaktivera appar låter så nice, att man tydligen känner skillnad.
    Finns det någon "lista" på appar man kan avaktivera? Har för mig att jag sett att nån avaktivera det kinesiska tangentbordet osv. Stämmer det? Och gör det skillnad?
    Ligger det kinesiska tangentbordet i bakgrunden hela tiden, även i GB?

    Tacksam för svar, och som sagt, finns det någon typ av lista där det rekommenderas att avaktivera vissa appar så dela gärna med er.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    tr077 gillar detta.
  7. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Jepp, det är skönt att kunna avaktivera appar. Om du avaktiverar ifrån inställningar > Appar så går det inte att avaktivera alla, så i det fallet behöver du inte vara orolig. Vet tyvärr inte om man kan inaktivera det kinesiska tangentbordet.

    Kom igen nu Sony, pusha ut 4.0.4 till oss imorgon så blir jag riktigt glad!
     
    tr077 gillar detta.
  8. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Okej. Tack för svar. Ja, det hade varit trevligt.
    Har det kommit upp nått på ptcrb.com än?

    Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
     
    tr077 gillar detta.
  9. tr077

    tr077 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    tack för alla svaren och att ni verkligen lagt ner tid att svara. Tusen tack! Nu ska jag uppdatera:)
     
    Destroyedbeauty gillar detta.
  10. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har de tagit bort en del bloatware i ICS?

    Stör mig enormt på att de två största apparna på mobilen (OfficeSuite och Wisepilot) är två program jag varken använder eller kan ta bort... Speciellt när man har rätt lite lagring att leka med också.
     
  11. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Som sagt gör en fabriksåterställning då så blir den snabbare.
    Wifi tror jag ja har löst genom ta bort Proxy och Port då den jävlades på nått vis men verkar funka nu när jag gjorde det.
    Förut hade jag 5-15% kräm kvar i luren när jag lägger mej nu har jag 60-65% :)
    Kameran hänger sig inte nu som den gjorde förut för mej.
    Mycket bättre "genvägar" i vissa menyer när man vänjer sig.
    Mer internminne kvar nu då man kan avaktivera appar som man inte använder och slipper uppdateringarna.

    Hmm försöker komma på nått negativt med då jag vet det är nått jag stört mej på men kan inte komma på... kan va handhavande å inte ha med ICS med :P

    En liten sak är att det är lite mindre inställnings möjligheter på "original" kameran eller så är det jag som inte hittat dom.
     
  12. tr077

    tr077 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2012
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    det verkar flyta på ganska bra än så länge:)
     
  13. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Du har Scene Auto eller vad den heter som fixar allt "automagiskt", stäng av denna och du får tillbaka alla inställningarna :-) Dock är det sämre upplagt än innan, håller med att kameran är väl det största "problemet" med ICS.
     
  14. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Aha det var en funktion ja missat, fast jag saknar ändå "blomman" då man kunde ta riktigt snygga närbilder med den.
     
  15. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ny Arc ICS firmware med wifi-tethering bug fix uppladdat till firmware indexet idag. :P
     
  16. wykz

    wykz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ett helt otroligt lyft, mera flyt samt en vettig T9 dailer

    doc saknar jag den gammal SE mail klienten väldigt mycket. Går den att ladda ner någonstans ?
     
  17. Stefan-1987

    Stefan-1987 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2012
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tycker du ska uppdatera till ICS. Känns som en helt ny telefon, menyerna är mycket trevligare samt att du kan ladda hem nya launchers som stöds enbart för ICS.
     
  18. blattis

    blattis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tycker det flyter på rätt fint, och tycker bättre om alla menyer å så.

    Det jag tycker mindre om är att den verkar dra batteri som fan, hade 56% kvar när jag kom hem nyss (vid halv 3 ca), och hade den fullladdad vid halv 7 i morse.

    Vanligtvis brukar jag jobba till 4 och ha iaf 70% kvar.
    Gör precis samma saker på telefon varje dag så.

    Någon mer som tycker att det drar batteri eller som vet någon bra lösning?
     
  19. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade tjänsten-arc s:en nu till 4.1.B.0.431, vet inte vad som är nytt sedan när jag uppdaterade till ICS, hoppas batteriet varar längre nu.

    Tidigare tog batteriet slut på 2 dagar med push-mail mot exchange-server med bara några samtal gjorda...

    :ehm:
     
  20. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Batteritiden är det inget fel på. Batteritiden var bra innan uppdateringen men det känns som om den blivit lite bättre.
    Jag gjorde en systemåterställning och den blev bra mycket rappare samt det frigjorde en jävla massa lagringsutrymme. Jag har hört andra uppleva samma sak ang. lagringsutrymme och det låter faktiskt logiskt att man bör rensa luren helt.


    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2