Uppdatera till något bättre än original 1.5

Diskussion i 'Magic' startad av bitcomplex, 6 aug 2010.

1. bitcomplex

bitcomplex Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har vid olika tillfällen kollat på forumet och försökt hitta info, men det känns lite som om det var bättre att skapa ett användarkonto och fråga för faktum är att även om jag hittar information så dels hittar jag alldeles för mycket och dels vet jag inte om jag hittar rätt.

Jag vill på enklast möjliga sätt få in något bättre än 1.5 i min Magic. Jag bryr mig inte riktig om vad det är jag får bara det är minst 1.6 och lika bra eller bättre än tidigare.

Det är en 32A med svenska menyer (så det är inte ursprunglig firmware för den var väl bara på engelska) men svenska är absolut inget krav. Engelska är nästan att föredra.

Någon som kan peka på någon bra och stabil rom? Och en enkel guide (fast det fanns väl i wikin?) till hur man gör?

Stort tack på förhand!

2. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kör CM5, stabil och smidig. Jag körde själv HTC's skräp ROM i nästan ett år innan jag bytte, men klases vilken skillnad det är.

Att roota och byta rom är inte så svårt. Det finns bra guider att följa. Jag använde guiden på rootyourmagic32a.blogspot.com (hoppas adressen stämmer). Jag hade senaste uppdatering från HTC i luren och behövde inget Goldcard.
    När väl det är gjort är det bara att byta SPL (1.33.20xx), radio (3.xxxx), recovery (sapphire 1.70h) och klämma in CM's ROM.

Det finns även två ganska nya trådar i denna avdelning som innehåller en del tips och verktyg.

3. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

4. bitcomplex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för feedback. Ska börja nysta i detta på allvar ikväll. Kollade lite snabbt på första länken och uppfattade att guiden gällde Magic 32A med Sense. Sense är väl det nyare guit? Har jag inte...

5. Skumberg

Skumberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja kör med CM 6 Froyoredux 1.5 tycker den funkar klockrent, första romen ja körde in efter ja rootat, men är faktist riktigt nöjd :)

6. bitcomplex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm... än så länge kan man väl säga att det gått så där... :/

Rootade luren enligt rootyourmagic32a.blogspot.com laddade hem RadioSwitcher och körde in SPL (1.33.20xx), radio (3.xxxx), recovery (sapphire 1.70h).

Nu kan jag välja mellan att gå in i fastboot, eller se "HTC magic" på skärmen i en oändlig loop. Några idéer?

Om jag nu lyckas ta mig ifrån det här hade jag tänkt lägga in CM5. Men jag känner mig inte direkt säker på installationsanvisningarna... Men det är väl oavsett ett senare problem

7. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Står det rätt information i fastboot?

Kan du komma in i recovery (pwr + home intryckta från off-läge under ca. 10-15 sekunder)?

Om svaret är "ja" på båda ovanstående så borde du kunna göra följande:
    1. Ladda ner senaste CM5 filer (3 zip filer - kernel, update och gapps)
    2. Lägg dessa filer på ditt SD kort (kolla gärna md5sum)
    3. Gå in i recovery, välj "Apply any Zip.." och välj update zippen
    4. Välj kernel zippen (tror min hette bc eller nåt)
    5. Boota om och kolla om liv finns (första booten kan ta 10 min).
    6. Gör om samma recovery procedur med gapps zippen.

Om du har problem att hitta filerna så PM:a mig din mailadress så får du mina kopior...

Last edited: 8 aug 2010
  8. bitcomplex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack Öbo för din hjälp. CM5 är nu igång på telefonen :)

Men så kommer nästa problem. Jag kan inte ansluta till mitt googlekonto. Antingen står det att det inte finns något nätverk (vilket finns) eller att nätverket inte är att lita på. (Förbannar mitt långa krångliga lösenord som jag har behövt skriva en 5-6 gånger nu :P )

Såg någonting i natt om någon google patch för CM. ÄR det något som ska användas eller är det något annat fel?(EDIT: det var så klart gapps-filen som redan är på plats)

Förresten kan jag passa på att fråga om det finns möjlighet att få in compact querty-tangentbordet också eftersom det är det jag alltid använt och passar mina fingrar bäst (+ att där alltid varit åäö).

9. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kolla om klocka + datum stämmer, om inte så vill inte Google godkänna login.
    Det kan också vara fel på dina internet inställningar.

10. Öbo

Öbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tänk då på att ställa tidszon först och klocka sedan...

PS. kanske byta Google-lösen till "1234" medan du mekar ;-)

11. bitcomplex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar som om jag fått det att fungera nu.

Vissa appar verkar dock vara lite instabila.

Tack alla!

12. goahead1978

goahead1978 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har senaste officiella senseuppdateringen på min. Kan det vara det som göra att jag inte kommer till läget för recovery? Fastboot får jag upp som vanligt, men efter olika försök att roota kommer aldrig recoveryläget upp. Vad göra? Är det bara goldcard som gäller? Eller det kanske inte går då med?

13. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

La du över rätt version av recoveryn? Ska vara hero version 1.6.2 ty 1.7.0.1 fungerar inte till magic...