Diskussion: Uppdatering till Android 4.0.4

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av bia, 12 jul 2012.

  1. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har nu uppdaterat från den första 4.0.4 som kom (XWLPO) till den senaste som kom några dagar efter (XWLPT) och måste säga att jag upplever batteritiden som ganska mycket sämre.

    Är det någon annan som testat båda två 4.0.4-orna och märkt det här också?

    Väldigt irriterande då XWLPO fungerade utmärkt för mig och jag ändå blev "tvingad" att uppdatera då jag inte klickat ur att den automatiskt ska söka efter uppdateringar och påminnelsen för den inte försvann..
     
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Woot, har de kommit två stycken 4.04 uppdateringar? Vad är det för skillnad mellan XWLPT och XWLPO? har bägge brickbuggen eller är detta fixat nu?
     
  3. Appel72

    Appel72 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2012
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är det fler som upplever tappade samtal efter sidste uppdateringen?

    Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
     
  4. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ja, XWLPO kom först där man hade missat att sökfuntionen skulle söka även på telefonen. Den togs sen bort och så kom XWLPT.

    För mig har det bara lett till sämre batteritid.
     
  5. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jag fick ju aldrig den första... men min telefon fungerade utmärkt den sista tiden med 4.0.3, när jag sedan försökte uppdatera till 4.0.4 utan att det gick, blev telefonen skitkass, började dra batteri och gick aldrig ner i djupsömn längre. Fick återställa den innan det ordnade sig. Men efter riktiga 4.0.4-updateringen fungerar den utmärkt för mig.

    Skulle tro att batteritiden ordnar sig efter ett tag annars kanske du skulle prova att rensa cachen... Om du har Sane-chip förstås...
     
  6. SYRE

    SYRE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Verkar inte vara så många som hade WXLPO innan XWLPT. Bara väldigt irriterande när den första batteritiden var bättre än någonsin.

    Har nästan en helt ny lur, 2 veckor gammal. Så cachen borde inte hunnit bli så fylld. Hur är det man kollar sane/insane-chip enklast btw?
    (jag har haft sgs2 sen maj 2011, fick bara en helt ny för ett par veckor sen, så jag vet hur bra/dåligt batteriet har varit)
     
  7. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Nja, du har haft tre olika versioner av Android, så det kan vara en anledning till att den har felaktig info i Cachen

     
  8. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    En liten uppdatering :)

    "sane chip" - man behöver inte oroa sig :)
     
  9. Muyfa666

    Muyfa666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Sanning med modifikation. Även sane chip kan brickas på detta sätt. Risken är dock ytterst liten.
     
  10. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Fast risken är större att man tappar telefonen i toan när man pinkar... Så jag skulle vilja påstå att kochan har rätt, man behöver inte oroa sig...
     
  11. Skabb

    Skabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej allihop, jag är noob och har läst på detta forum, xda samt dit diverse googlesökningar fört mig. Har jag förstått saken rätt att den OTA-uppdatering som ploppar upp av sig självt på min 4.0.3 sgs 2 kan bricka telefonen? Jag tankade diagnosprogrammet från play store som visade att jag har ett insane chip.

    Det hela gör mig fundersam och många variabler verkar lägga sig i, på den här länken till xda säger inläggsförfattaren att om man har en modell GT-I9100 så behöver man inte oroa sig(?).

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=27074278&postcount=69

    Avvakta att uppdatera gör man säkert bäst i men jag får inte bort den där lilla programuppdateringsikonen i fältet där uppe och den säger åt mej att den vill installera sig. Av uppenbara skäl vågar jag inte uppdatera telefonen men jag får inte bort notifikationen! Har startat om... Kan någon ett

    Edit: ska kanske lägga till att jag kör originalrom, installerat alla uppdateringar tills den senaste, sökte på changelog till den här versionen och fick upp massa varningar ._.
     
    Last edited: 10 aug 2012
  12. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Uppdateringen brickar inte telefonen, men gör du en wipe/återstälning efter uppgradering KAN den bli brickad.
     
  13. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Det trodde jag också i början. Sedan frågade jag några mer insatta i ämnet på xda. Alla var eniga att "sane chip" var säkra...vilket jag tog för givet.

    Risken att appens skapare inte känner till alla brickbara chip får naturligtvis inte uteslutas. Däremot har jag aldrig hört om någon med VIS00M-chip som hårdbrickat sin lur på detta sätt.
     
  14. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Undra om Samsung kommer släppa en rom utan denna bugg.. de stod om de för ett tag sedan på xda att samsung jobbade på problemet.. Anway, jag har inte kvar min S2:a, jag bytte in den för ett tag sedan mot en S3:a på jobbet.. men jag gjorde en återställning på gamla 4.0.3 och sedan kastade jag in 4.04.. å sen tänkte jag se om den blev brickad.. så jag gjorde en återställning.. vi har ändå bara lurarna liggande i en hylla å vi har garantier.. men se på fan.. jag hade tur den gången iaf.. ingen brick.. aja.. nästa gång kanske. :P

    Men störigt ändå att nåt sånt här kan inträffa. Kör man med 100% tillverkarens programvaror och aldrig har pillat under motorhuven så ska man ju aldrig vara i någon riskzon anser jag iaf! o_O
     
  15. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har inte sett rapporter om fler än enstaka sådana här brickningar på miljontals enheter varav majoriteten verkar ha insane. Allvarligt talat, om det vore så farligt, skulle inte internet svämma över av människor som är galna av ilska? Någon som har lite källor på det här, utöver alla telefonhackers som kan beskriva att en teoretisk risk existerar?

    Och om risken är så stor, och samsung känner till den, hur kan de i rimlighetens namn fortsätta pumpa ut uppdateringar? Inte ens samsung är väl så dumma? Det stämmer inte i mitt huvud.
     
    Last edited: 11 aug 2012
  16. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Min brickades av lq5 versionen med samma bugg då jag lade in cwm och skulle återställa den vita cwm. Fick den repad på garantin, byte av moderkort. Så risken finns. Telefonen blev helt svart, gick inte att få kontakt med datorn, jigg funkar inte.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  17. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    @huheeje
    Bara kolla igenom den här tråden (jag har angivit ett par källor), sedan om du har tid och lust kan du även gå in på Galaxy S2, Galaxy Note (speciellt de drabbades av denna bug), Epic och även S2 Skyrocket:s sektioner på xda-developers.com. Börja här:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1756242
     
    Last edited: 11 aug 2012
  18. Skabb

    Skabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade uppdateringen ändå. Den inbyggda mailklienten är helt buggad.... annars verkar det mesta ok.
     
  19. Watson

    Watson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den inbyggda klienten har nästan hela tiden fungerat skakigt (får meddelande att jag måste uppdatera säkerhetsinställningarna, trots att allt ska vara ok) när jag kört mot mitt Exchangekonto, så jag fick köra med en extern epost app. Nu har jag kört in CM9 och den inbyggda klienten funkar klockrent.

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF700T via Tapatalk 2
     
  20. Skabb

    Skabb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gött att höra. Det största problemet jag har är att när jag läser ett nytt meddelande markeras det inte som läst på servern (hotmail) även fast synk är aktiverat.

    Vidare säger den ibland 'kontot har raderats' när man öppnar programmet.