Uppdateringstråden S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av donuts, 9 apr 2016.

  1. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det är ingen nordisk firmware. OXX är en multi-CSC som innehåller CSC från Östeuropa och Sydöstra Europa. Om du orkar kan du installera Phone Info från Play Store och där kan du se vilken CSC är aktiv.
     
    bernard gillar detta.
  2. Dr. Mabuse

    Dr. Mabuse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Under min "Available CSC" så är det blankt enligt Phone Info, hmmm. Aktiva är dock NEE
     
  3. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det är en "ren" NEE firmware där det endast går att välja NEE. I en multi-CSC finns det flera att välja. Min ser ut så här:

    [​IMG]
     
    Dr. Mabuse gillar detta.
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad innebär multi-CSC ? vad får man för nytta av det? Är det någon specifik lur som har det eller man skaffar sig det genom att flasha telefonen med viss mjukvara och ändra CSC så den blir multi ?
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta är egentligen inget Samsung vill att man skall pilla med så då blir det krångligt och ganska obegripligt för oss slutanvändare. Det är inte meningen att man skall byta csc-land eller byta firmware mellan ett singel-csc eller multi-csc trots att NEE finns med i två olika. Varför det över huvud taget är på detta vis är inget Samsung har delat med sig av.
    Det är ju till och med så att garantin upphör om man flashar så att den ursprungliga csc byts.
    För en lur med singel-csc NEE (alla ursprungligen vad jag vet) KAN man flasha BTU och använda HOME_CSC-filen istället för CSC-filen i paketet och på så sätt behålla NEE som produkt kod. Märk väl dock att detta troligen inte är sanktionerat av Samsung. Jag har gjort detta och det fungerar utmärkt att på så sätt få Nougat och behålla data och inställningar. När sedan NEE Nougat verkligen kommer så flashar jag denna och får då tillbaks det ursprungliga förhållandet med endast NEE tillgängligt i firmwaret.
    Detta att det finns flera tillgängliga csc i samma firmware innebär INTE att det är meningen att man skall kunna byta. För att göra detta måste man roota luren, och där upphör likaså garantin.
    Man kan bara byta mellan multi och singel genom komplett flashning av ett nytt firmware.
     
    night77 och BOZG gillar detta.
  6. arvesen

    arvesen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Samsung Tab A 10.1
    Får upp denna skyllt när jag söker uppdateringar manuellt! Men enligt Phone INFO så är inte knox trippad :)
     

    Bifogade filer:

  7. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har du installerat EZ Package Disabler eller dylikt? Läste en tråd på Reddit där någon hade ett liknande problems tills de tog bort sådana appar och startade om luren. Värt att pröva.
     
  8. arvesen

    arvesen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Samsung Tab A 10.1
    Efter omstart av telefonen får jag inte meddelandet längre!
     
  9. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Jag får också upp samma meddelande, men har inte det programmet installerat. Vet du om det är andra program som gör likadant?
     
  10. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Bara ett litet tillägg till gerhardw bra kommentar. Multi-CSC är ofta kopplade till ett visst geografiskt område och de är ganska generiska firmware som Samsung kan skicka till en rad olika länder/operatörer som inte behöver/vill ha väldigt specifikt anpassade firmware. Att de ändå innehåller singel-CSC som är specifika till ett visst land kan jag tänka mig ha att göra med några eventuella små anpassningar mellan länderna och/eller att det blir lättare att hitta buggar om man kan avgränsa problemet till ett visst land.
     
    inact_0030 gillar detta.
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Allt flashande av kombinationer av filerna AP, BP, CP och CSC som inte överensstämmer med originalkombinationerna i paketen från Samsung (SamMobile och Updato hämtar direkt från deras servrar) gör att detta uppfattas som en ogiltig version av telefonens firmware. Byte av csc genom flash av annat lands firmware uppfattas också i vissa fall som obehörigt. Alla serienummer är sammankopplade med sitt ursprungliga csc och man måste uppge serienummer och IMEI i SmartSwitch.
    Visst annat trixande med systemet och så klart root funkar inte heller om man vill återställa med SmartSwitch. I dessa fall är det bara Odin som gäller för återställning.
     
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Ingen aning men jag kan tänka mig att vilken app som helst som hävdar att den kan ändra inställningar som tidigare behövde root kan vara en faktor. Men det är bara spekulation! arvesens problem verkar dock ha försvunnit efter en enkel omstart så pröva göra det först!
     
  13. AlexHansen

    AlexHansen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2012
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Någon som har problem med att telefonfanskapet startar om av sig själv minst en gång om dagen med 7.0?
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Detta är inget vanligt problem. Lösningen på liknande problem brukar vara att:
    1. Gör en backup av allt med SmartSwitch, inkludera SD-kort också för säkerhets skull även om detta inte skall beröras.
    2. Starta om luren i recovery (stäng av, tryck vol+, home och power samtidigt en stund) vänta tills menyn kommer fram och välj "delete cache partition" och när detta är klart välj "delete data/factory reset". Välj "reboot".
    3. Efter återstarten och de allra nödvändigaste konfigureringarna för att få luren att gå till normalt läge, starta SmartSwitch på datorn och återställ backuppen.

    Man måste dock hämta nytt BankID efter detta då det man hade är ogiltigt efter återställning. Som tur är, annars hade det varit alldeles för lätt att kapa ett BankID genom att ta någon annans backup.

    Är du orolig så finns det flera filmer på Youtube att kolla hur det går till.

    Det är inte så att du har satt inställningen till att starta om en gång varje dygn i inställningarna/allmän hantering/återställ?
    Jag har satt detta till en gång i veckan.
     
  15. Swedroider

    Swedroider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 - SM-G930F 32GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 - SM-G930F 32GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3 - i9300
    ROM:
    Stock QS-i9300 KK [4.4.3]
    Hur i helv kan Sverige vara bland de absolut sista som erbjuds Nougat för våra OLÅSTA Galaxy S7? Vi brukar vara bland de första! Samsung tappar en stjärna i min bok.
     

    Bifogade filer:

  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jepp, Samsungs beteende är absolut inte acceptabelt, vi är snart inne i Mars och de har inte släppt mjukvaran till alla, de har största resurser bland mobiltillverkana och det finns ingen ursäkt till så lång fördröjning, dessutom så borde de ha haft ett schema för när telefonerna uppdateras och vilka regioner.

    OBS: jag vet att man kan installera Android nougat via Odin om man inte har tålamod, men det ska man inte behöva göra det då en flaggskepp förtjänar full support i 2 år som alla andra tillverkare ger för sina kunder! Till o med min mammas 2 år gamla Xperia Z3+ har fått sin nougat uppdatering!
     
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är långt ifrån hälften av alla som har fått 7.0 än så håll igen lite med kraftorden! Det kan lika gärna vara så att det är en anpassning till de svenska operatörerna som tar tid så rikta inte elden enbart mot Samsung utan att du har ordentligt på fötterna. Eller vet du något som vi andra inte vet?
    Telia och Tele2 använder NEE.
     
  18. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 310
    Mottagna gillanden:
    8 168
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ursäkta mig om jag lånar ditt svar här ...

    Jag har också sagt att det kan ha dröjt på grund av operatörsanpassningar i Svenska nät .. men detta behöver absolut inte fördröja utrullningen till icke operatörslåsta/anpassade telefoner. Väldigt många här på Swedroid köpte sina "trade" telefoner utan nån som helst anslutning till nån specifik operatör och dessutom så är det helt generisk mjukvara som ska finnas i dessa telefoner. Den generiska mjukvaran behöver inte godkännas av operatörerna och därför behöver inte dröja ytterligare! Om mjukvaran hade släppts ut till alla förutom en eller två operatörer så hade vi sagt, jaja, ok det är några ärenden som inte accepterades av operatören och behöver en rättelse av Samsung, men så fallet var inte!! De som fördröjer mest mjukvaran på grund av sina grundliga tester är operatören TRE, dock var de först i Sverige med att släppa Nougat till S7/S7 Edge vilket var imponerande med tanke på att TRE har två avancerade funktioner (Vo-WIFI) och (VoLTE) som gör att man måste justera modemet och vilket betyder mycket arbete mellan Samsung, Qualcomm (för vissa marknader) och operatören för att säkerställa full funktionalitet och utan problem.

    Förutom allt ovan, så borde Samsung göra som Sony och HTC samt OnePLus gjorde, att gå ut med tydlig schema om hur och när de tänker uppdatera sin portfölje! Tycker att Sony var duktiga och hålla det till stor del, hela portföljen av de 2016 och 2015 telefonmodeller är uppdaterade till Nougat! De började i November och innan slutet av Februari var de klara trots att Sony är mycket mindre företag än Samsung, kan inte ens matcha deras arbetsstyrka!
     
    Emrox gillar detta.
  19. micke_r

    micke_r Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Nova launcher
    Platta:
    Sony Z4 tablet wifi
    Info:
    Nova launcher
    Övrigt:
    Chromecast 2, Sony 55" Android TV, Moto 360 2nd edition
    Jag har letat men inte hittat riktigt svar på det här. Jag har flashat DQB3 UK med Odin för att få Nougat. När jag kollar csc med phone info - appen så är det tomt i alla fälten. Ursprunglig, aktiv, tillgängliga etc.

    Vad betyder det? Har jag gjort något fel när jag flashat? Jag flashade endast AP-filen.
     
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Men nu verkar det vara så att Telia och Tele2 skall få VoLTE tillhandahållet på S7 och S7 Edge i NEE (nordiskt icke operatörslåst firmware) enligt vad jag har hört från Tele2. Det är inte operatörerna som utför ändringen i firmware utan Samsung gör det för dem, allt handlar givetvis om pengar och enligt källor på Tele2 skall S6 redan ha VoLTE och S7 skulle då få det med Nougat.