Uppdateringstråden S7

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av donuts, 9 apr 2016.

  1. Kiwijarvi

    Kiwijarvi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Min telefon fungerar typ inte efter uppdateringen. Laddar inte fullt och stänger av sig själv. När den stängt av sig själv måste jag "vila den" ett tag innan den går att slå på igen. Måste vara något fel på uppdateringen eller så utfördes den inte korrekt på min lur?

    Nån mer med samma bekymmer?
     
  2. zeusl

    zeusl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  3. zeusl

    zeusl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

  4. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Spännande, jag ska lägga vantarna på en S7 imorgon, funderar på om jag ska vänta med att "sätta upp den" tills jag fått in Oreo tro. Kanske bäst att kolla root-möjligheter etc först.
     
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Fläskade in UK Oreo från
    View: https://drive.google.com/file/d/1rMKonHYnTpaJB7cQIlkmcXFCBLqmGnDP/view (obs, zip-fil, måste packas upp innan Odin)
    efter tips i Galaxy S7 FLAT Oreo firmware DOWNLOAD , så långt verkar allt ok, jag kör orootat tills vidare (tänker köra original ett tag för att känna in telefonen), har dock inte testat att ringa än...
     
    Last edited: 10 maj 2018
  6. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
  7. TurboDanne

    TurboDanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    21
    Jahapp. Försökt läsa fram och tillbaka och sett att det verkar inte vara några problem med att flasha in BTU. sagt och gjort men efter det funkade inte Samsung Health och inte samsung Pay heller. Står att det funkar inte på rootade enheter. Har jag gjort nåt fel?

    Laddade hem filen. La över AP filen bara. Ska man lägga in bootloader också eller hur många grejer ska man välja i Odin? Asså AP, BL, CP, CSC OXA, CSC HOME. vilka ska man lägga över så det funkar perfekt?

    La tillbaka NEE versionen och då funkar Health iaf men inte PAY
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter som om du triggat Knox? Jag kan inget om Odin, men när du säger att den inte fungerar på rootade enheter så låter det som om telefonen tycker att du rootat den
     
  9. TurboDanne

    TurboDanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    21
    Knox är inte triggade såg jag men får inte telefonen att fatta att CSC är norden fast den sista jag la in är för NEE.
     
  10. TurboDanne

    TurboDanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    21
    Btw måste jag lägga in BT filen oxå tillsammns med AP filen? Är det därflr min inte kan bestämma vad för region nen ska köra fast jag kör med svenskt simkort

    EDIT: Blåste rent igen med Oreo men tog alla filer i odin och använde Home CSC och nu funkar allt. PAY startar och CSC är satt på NEE
     
    Last edited: 20 maj 2018
    BOZG gillar detta.
  11. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har sett på andra ställen att några haft problem med sådana apppar när de bara flashat AP (själva firmwaren). De verkar ha löst det genom att flasha igen med samtliga filer (AP, BL, CP & CSC/Home_CSC). Det kan vara så att problemen egentligen inte beror på de andra filerna utan att något gick fel med det första försöket men med tanke på att det handlar om appar som är beroende av lurens säkerhetsfunktioner är det helt möjligt att de är beroende av att ha "rätt" bootloader på något sätt. Jag skulle rekommendera att du flashar igen med AP, BL, CP (modemet) plus CSC (om du vill köra en fabrikåterställning - vilket jag alltid rekommenderar!) eller Home_CSC (om du vill behålla din data).

    Det är de två CSC-filer som är avgörande för region. Däremot är det lite krångligt just vad gäller BTU eftersom den ingår i en multi-CSC, OXA, som även innehåller NEE som en CSC. Om man redan har en CSC som ingår i en multi-CSC (som är fallet med BTU/OXA och NEE) behåller man den nuvarande koden. Med andra ord - när du flashade BTU/OXA borde luren har behållit NEE.

    Det kan vara fördelaktigt i och med funktioner som Samsung Pay som är låsta till CSC/region borde fortsätta funka. Samtidigt är det sannolikt att OTA-uppdateringar inte kommer att fungera eftersom CSC (NEE) inte matchar firmwaren (BTU). I så fall behöver man flasha kommande uppdateringar manuellt.

    Edit: Om Pay inte fungerar efter du flashat med BL och så vidare kan det bero på att något strul uppstått kring din CSC. Det händer ibland just vad gäller multi-CSC. Om du inte kan få allt att fungera igen kan du behöva flasha någon "oberoende" firmware för att helt och hållet bli av med NEE/BTU/OXA innan du flashar NEE eller BTU/OXA igen. Tänk på att om du helt och hållet byter till BTU kommer du att få OTA-uppdatering från BTU i framtiden men på bekostnad av Samsung Pay som kräver NEE för att fungera med svenska bankkort.
     
    Last edited: 20 maj 2018
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Inte nödvändigtvis. Om luren upptäcker att något inte stämmer på firmware-nivån eller om något som egentligen inte ska ändras har ändrats är standardsvaret vanligtvis att luren är rootad eller att obehöriga ändringar har skett.
     
  13. TurboDanne

    TurboDanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack. Hann redan flasha om innan jag hann läsa. Står i mott förra inlägg nu. Men det löste sig när man körde alla filer i odin.
     
    bernard gillar detta.
  14. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Är det bara G930FXXU2ERE8 and G935FXXU2ERE8 som fått uppdateringen än?
     
    bernard gillar detta.
  15. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    De är versionsnummer. Med Samsung är det lurens CSC som avgör när, om och vilken uppdatering man får. Men än så länge är det bara BTU (obrandade telefoner direkt från Samsung UK), VDI (brandade lurar från Vodafone Ireland) och VOD (brandade lurar från Vodafone UK) som fått den.
     
    Last edited: 22 maj 2018
    A_Galaxy gillar detta.
  16. angrytino

    angrytino Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag är sjukt sugen på att upgradera min S7 edge till oreo men livrädd för att det skall trippa knox counter och då är Samsung Pay bye bye. :(
     
    bernard gillar detta.
  17. TurboDanne

    TurboDanne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2015
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    21
    Kände likadant med min vanliga s7a och blev riktigt orolig att det gick åt skogen först när PAY inte funkade osv och inte ens när jag flashade tillbaka till Android 7. Men Flashade bara AP filen och det skulle man tydligen inte göra men knox blev inte triggad för det. Flashade om 8an igen med BTU och med alla filer då funkade allt och Multi-CSC sattes på NEE. Innan hade jag inte ens nån CSC när jag höll på och fick många konstiga val under inställningar som hade inget med sverige att göra. Men nu funkar allt och har betalat flera gånger med PAY.

    Det enda jag märkte med PAY va att kontoutdraget är lite buggig och alla köp dyker inte upp där. Med Android 7 plingade det till direkt men inte med Oreo. Men ingen stor grej och det kanske kommer en uppdatering till det oxå. Men den funkar iaf på min lur.
     
  18. defiant

    defiant Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2014
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    189
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 11
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S5
    Telefon 3:
    HTC Desire S
    ROM:
    CyanogenMod
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Sökte manuellt efter uppdateringar idag och hittade en ~1,2GB uppdatering (OTA)

    CSC: G930FNEE2ERE8
     
  19. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Yes, Oreo har landat!! :D Tankar för fullt!
     
  20. pistage

    pistage Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kört in Oreo nu för en timme.


    När man är på hemskärmen så kunde man innan hålla inne en ikon och välja avinstallera (eller inaktivera för stock-appar). Nu finns det alternativet på kanske 1 av 10 appar. Det kommer bara upp "välj objekt" och "Ta bort från hemskärm".
    Någon som vet varför det är så? Underligt att den finns där på vissa och vissa inte.

    Hade snarare hoppats på en utveckling av den funktionen, att man kunde avinstallera, ta bort notifikationer, och gå direkt till app-settings. Nu har dom tagit bort app-settings helt, och avinstallera för 9/10 appar.