Uppgradera till Telenors nya 4G-abb?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Emptiness, 30 sept 2013.

  1. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Hej!

    Skulle vilja få lite olika infallsvinklar, synpunkter och åsikter i ett beslut som det inte finns någon återvändå ifrån.

    Idag har jag ett "Telenor Pott" abonnemang, 449kr/mån med 10Gb data i 3G-hastigheter, bunden 20 månader till. Jag surfar upp ca 4,4GB /mån i snitt.
    På lantstället där jag är varje helg får jag bara Edge. :ehm:

    Jag funderar på att byta till "Mobil L", 489kr/mån med 6GB data i 4G-hastigheter, samma bindningstid.
    På lantstället vet jag att jag kommer att ha oftare "låg" 4G-hastighet då min fru har ett av de nya abonnemangen idag. Och jag är i största allmänhet sugen på lite högre hastigheter för surf/video/musik m.m.

    Jag har inte kommit på när jag skulle utnyttja 4GB mer än 6 och om det skulle inträffa kan jag väl köpa till 1-2GB den månaden isf, eller?
    Vad bör jag tänka på mer?
    Tips, råd och synpunkter tack :)
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle verkligen inte rekommendera dig att byta till ett av de nya abonnemangen. Du skriver att du vid behov kan köpa till 1-2GB extra data, sure - det kan du. Dock kostar det 69kr/GB vilket är hutlöst. Det skulle alltså höja din månadskostnad med 138kr om du behöver två extra gigabyte.

    Med 4G är det lätt att surfa mer eftersom det går snabbare, ofta höjs också videokvalitén i webbaserade spelare - eftersom det går snabbare. Detta orsakar att den datamängd man använder kan öka - inte sagt att den kommer öka, men risken finns.

    Om hastigheten är viktig för dig, byt abonnemang. Du använder ju idag mindre data än vad som ingår i det nya abonnemanget - så du borde ju klara dig ändå. Annars kan du ju i princip bara stänga av 4G i telefonen och köra på 3G-nätet om du märker att du surfar "för myket" när du har 4G. Då kan du ju aktivera 4G när du behöver det istället. :)

    Så: byt abonnemang - är nog det jag vill säga egentligen.

    Glöm förresten inte att kolla så att det inte innebär någon annan förhöjd avgift, för exempelvis en telefon eller så som du kanske har tecknat till abonnemanget.
     
  3. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Tack!
    Bra att du fångade ovanstående också. De fick backa och nu är månadskostnaden uppe i 539kr/mån istället, då känns det plöstligt inte alls lika lockande...
     
  4. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Herregud vad mycket du betalar. Du borde ha hoppat på deras gamla abonnemang med obegränsad surf och bara suttit kvar på dem... Idag är utbudet mycket knapert av den typen av abonnemang tyvärr.
     
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Mig veterligen så finns det inga abonnemang kvar som har riktigt fri data (förutom 1MBit från Universal Telecom). Min tjej har deras telenor surfa för 79 kr månad som inte går att teckna.