uppgradera till vilken version...

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_044, 4 aug 2010.

  1. inact_044

    inact_044 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag blir inte klok när man läsar att vissa android mobiler inte kommer uppgradera till den sernare versionen.

    Varför kan inte google göra en standard eller kopiera den som de lägger in i nexus one så att alla mer äldre mobiler kan få lite nya saker att leka med.

    Man kan ju hacka sin mobil men om man nu inte vill o inte är så säker på sin sak kan de ju hända att man förstörden i stället.

    Att samsung, htc och fler ska göra sina egna o sätta intryck med sin version av andoid fattar jag men alla som har en ska tycker jag kunna få en "clean" android (3,0) Det är ju ändå google som gör andoid o sen samsung o andra sina så appar o skit om jag har fattat det hela.

    Detta är vad jag tycker, men vad tycker ni? vill ni köpa en ny mobil eller hacka den för att få en nyrare version av andoid.
     
  2. Omitron

    Omitron Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det krävs ju att en smartphone är som Nexus 1 om man ska vara säker på att få kontinuerliga uppdateringar, dvs kör original Android utan pålägg, "skins" osv.

    De flest tillverkare lägger ju till sina olika "skins" och det är det som gör att en uppdatering tar längre tid då "skin" måste integreras med nya androidversioner.

    Dock borde man kunna få ett val med dualboot som standard där man kan välja om man vill köra original android eller tillverkarens utan att behöva roota.

    Det är dock inte säkert att alla äldre telefoner kan köra de nyare androidversionerna pga ökade krav på hårdvara osv.
     
  3. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det är ju faktiskt inte bara "skins" som måste anpassas från den kod som Google släpper. Det är även drivrutiner för hårdvaran i varje telefonmodell som måste anpassas.
    Ett bra exempel på det var när 2.2 släpptes för Nexus 1 och det kom portningar till Desire. Då var det mycket problem med eko i mikrofonen på grund av skillnader i hårdvaran och drivrutinerna. Och det åtgärdades egentligen inte förrän det läckte ut Radio drivrutiner från HTC själva.

    Vad jag menar med det är att Android från Google innehåller inte allt som behövs för att få en ny version att funka på alla telefoner.

    Vidare har olika telefoner olika begränsningar kring vad de klarar av att köra. Kan vara hårdvarubegränsningar (CPU hastighet, mängd minne osv.) eller rena design skillnader som gör att man inte kan köra allt (skärmstorlek, fysiska knappar eller tangentbord m.m.).

    Så helt enkelt är det inte att göra så att alla Android telefoner kan köra de senaste Android versionerna direkt.