Diskussion: Uppgradering från Xperia Z3 Dual

Diskussion i 'OnePlus 3 - Allmänt' startad av moto moto, 21 jun 2016.

  1. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Jah har haft min Z3 Dual skapligt länge och tycker det är dags att uppgradera men har lite funderingar över vilken telefon är den bästa uppgradering. OP3 är just nu den starkaste kandidaten dock vill jag gärna ha flera åsikter kring dessa funderingar:

    1. Batteriet i OP3 är på 3000mAh och min Z3 har 3100mAh. Dessutom är skärmen större på OP3, 5,5" mot 5,2" men å andra sidan så är skärmen på OP3 AMOLED vilken är strömsnålare är LCD. Som många andra har reagerat på hade jag också önskat att OP3 var 3mm tjockare för att få lite större batteri. Jag har lovat mig själv att aldrig köpa mobil som jag inte klarar en hel dag på en laddning och det har jag inga problem med Z3. Min användning består i huvudsak musik streaming (google play), ca 5-6 timmar, 1,5 timmar samtal, 10-30 sms, 1-2 timmar surf...

    2. Support och garanti. Min Z3 är köpt i Sverige men den är gråimport från Polen. Det är inte helt hundra att jag skulle kunna lämna min för reparation här i Sverige då modellen inte säljs här men det var jag medveten om. Ta i trä så behövde jag inga reparationer och mobilen fungerar lika bra nu som det gjorde 18 månader sedan.
    Jag vill ändå ha en hyfsad försäkring att jag kan få min enhet reparerad om någonting skulle gå sönder. OP3 verkar enligt många ha mycket dålig support men det är kanske ändå bättre än ingen som jag verkar ha nu.

    3. Dual SIM och internminne. Jag har en 16GB version på min Z3 och en SD kort på 32GB. Jag kämpar varje dag med app och data överföringar till SD kort. Har ca 12GB ledigt på SD kort men alla appar kan inte flyttas till SD kort så som sagt det blir en kamp. Dual SIM är någonting jag inte kan avstå ifrån (annars hade jag garanterat haft en nexus 6P) och det är tyvärr inte många alternativ man har om man vill ha support och garanti på mobilen. Som jag skrev under punkt 2 så vill jag gå ifrån gråimport, eBay och liknande denna gång så kinesiska telefoner med dual sim som finns att köpa på det viset är inget alternativ.
    64GB är den minsta mängden internminne jag kan tänka mig i en telefon som inte har en plats för SD kort. Har den SD kort plats (som inte upptar det andra SIM kort plats) så hade det fungerat med 32GB minne också.
    Mate 8 var en jättestark kandidat men den föll på SD kort plats tar det andra SIM kortet och använder jag 2 SIM kort så räcker inte 32GB. 64GB varianten kommer förmodligen inte komma till Sverige och även om det kommer någon gång orkar jag inte vänta tills dess.
    Sony Xperia X 64GB Dual SIM finns på http://store.orange.com/se/mobiltel...a-x-64gb-dual-sim-lime-gold-origin-eu-290272/ att förbeställa (6365:- !!!) men ärligt talat känns det snarare som nedgradering från min nuvarande Z3.
    OP3 uppfyller mina villkor i denna punkt och dual SIM funktionalitet verkar vara identisk den jag har på Z3.

    4. Mjukvara och uppdateringar. Jag är nöjd med Xperias UI, rent och gillar små tweaks som Sony har gjort men uppdateringar är katastrofalt långsamma. Jag har fortfarande inte fått MM så det är klart att dual sim modeller inte prioriteras av Sony. Detta verkar vara gemensamt för alla tillverkare. Så vilken annan märke är egentligen bättre att uppdatera sina dual sim varianter? Jag har läst att OP3 är inte så snabba men vilka DUAL SIM märken är bättre?

    5. Utseende. Egentligen tycker jag inte att OP3 är någon snygg telefon men det är ingen deal breaker för mig. Det som stör mig mest är kamerautsticket bak som gör att man inte kan lägga den platt på bordet. Hur stort är det egentligen, om man köper deras skal äter det upp den utstickande kameran? Jag vill egentligen inte ha något skal, har dbrand baksida på min Z3 så jag slipper glasbaksida som gör telefonen mycket hal. Det har jag planerat med OP3 också men då har jag fortfarande kamerautstick som jag är rädd att jag kommer att störa mig på. Ni som har fått telefonen, vad tycker ni om det?

    Tycker ni att OP3 är hyfsad bra uppgradering för mig?
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om OnePlus 3 var 3mm tjockare så skulle vikten hamna på runt 230-240 gram och man skulle få plats med ett batteri på runt 6000 mAh.

    Vad gäller batteritiden på OnePlus 3 så har den fått mycket bra betyg med tanke på batteristorleken. Det var bara Samsung S7 Edge som fick bättre betyg av de premiummobiler som jämfördes.
     
    Last edited: 21 jun 2016
    moto moto gillar detta.
  3. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Det var kanske att ta i med 3mm. En 9mm tjock telefon med vikt på ca 190g och 4500 mAh skulle vara mumma :)
     
    Ara gillar detta.