Upphovsrätt för Androidapps

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av canaan77, 24 maj 2011.

1. canaan77

canaan77 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka börjat utveckla lite enklare androidapps, men tänkte nu försöka mig på att göra en lite mer omfattande app.
    Jag har tyvärr väldigt dålig koll när det kommer till upphovsrätt för bilder och text som ska tänkas ingå i den.
    Om jag t ex skulle göra en app för svampentusiaster behöver jag ju en hel del bilder och infotexter om svampar för att appen ska kunna funka.
    Jag behöver ju samla in info om varje svamp och ha en passande bild till denna. Denna info behöver jag hämta från t ex Internet, böcker eller dylikt.
    Nu undrar jag om det är ok om man använder den info man samlat in från Internet och sedan använder i sin app?

Tacksam för svar.

Mvh Lasse

2. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Du kan ju fråga förlaget av boken eller den som äger/driver internetsidan som du vill använda dig av om det är okej. För att vara på säkra sidan ;)

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Allt material (bilder och texter) är i princip upphovsrättsskyddat automatiskt och det behöver inte skrivas att det är skyddat med copyright och sånt.
    Så att ta något från nätet och använda ska du undvika. Om det uttryckligen står att det är fritt material så är det fritt och får användas på det sättet som villkoren säger.
    Fråga de som publicerat materialet. De kanske tycker att det är helt ok att använda om du skriver tydliga källhänvisningar i appen och kanske länkar till deras sidor eller böcker. För dem kan det ju innebära merförsäljning av böcker och att mer trafik drivs till deras sidor.

Angående en app för svampar så finns Svampguiden både för Android och iPhone: http://www.svampguiden.com/
    Det finns alltid plats för fler appar och går alltid att göra något bättre än sina föregångare.

4. canaan77

canaan77 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tusen tack för era svar. Som ni nämner är nog den bästa lösningen att vända sig direkt till den som publicerat materialet.

e7andy: Är väl medveten om att Svampguiden redan finns. Jag tog bara detta som ett exempel:).

Mvh Lasse

5. KaptenKaffe

KaptenKaffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som e7andy sade. Alla fotografier/bilder/text/med mera är alltid automatiskt upphovsrättsskyddade, om det står så eller ej. Dock kan skaparen explicit licensiera dem till andra, genom t.ex öppen licens för fritt användandes. De kan också vara i public domain men då måste de ha funnits i 50-70 år.

Den mest uppenbara sättet att klara sig ifrån problem med upphovsrätt är att fotografera och skriva själv.

6. Nikdroid

Nikdroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sen är ju Android Market ungefär lika skyddat som innehållet på The Piratebay.. sök på Super Mario eller någon känd artist och se hur mycket du får upp. Klart man inte ska "sno" bilder från andra men hittar man någon bild på internet känns det som att det borde vara rätt lungt att använda den. Om ägaren av bilden mot förmodan hittar den och inte vill att man ska använda den kan man ju alltid ta bort den