Upphovsrätt på Youtube?

Diskussion i 'Off Topic' startad av mikael.a1, 17 okt 2016.

  1. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Hej. Det vore bra om någon som är insatt i Youtube kunde svara på denna tråden.

    Jag har en kanal på Youtube där jag filmar matcherna i Pingisligan. Har lyckats att få ihop 66 prenumeranter, och har rätt mänga visningar på en del klipp (allt är relativt).

    Nu har jag kommit så långt att jag vill tjäna pengar på mina klipp. Även om det inte är några stora pengar, så är det ju bara en kul grej att lyckats få in lite pengar med detta.

    Jag har lyckats att få mitt konto godkänt på alla punkter utom "monetization". Jag har förstått att det är avdelningen för hur pengar kommer in till kanalen. Jag har valt att visa reklam efter mina klipp.

    Det stora problemet som jag har nu är att jag har fått s k upphovsrättsproblem på mina klipp. Därmed är de inte tillgängliga för monetization. Jag väntar även på att mitt AdSense-konto skall bli godkänt. Jag misstänker att detta hänger ihop.

    Enligt bilderna nedan så kan jag välja att ta bort musiken från klippen.

    Kommer klippen då att kunna dra in pengar?

    Vad är det som skall bli godkänt med AdSense?

    Andra funderingar och kommentarer ang. kanalen?



     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Är inte det typ som twitch, att visst kan du tjäna pengar på klippen om du har rättigheter till videon. Det som nog kommer ske är att videon blir helt tyst och det kan även bli en liten notis om varför det är tyst.

    Har du allt rätt med själva matcherna bortsett från musiken som spelas?
     
  3. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ja, alla filmerna är mina egna. Låtarna som spelas är innan matcherna, och spelas från klubbens högtalarsystem på uppvärmningen sam i pauser.

    Detta tar väl bara bort själva musiken fråm filmerna, inte allt ljud?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag tror det tar bort allt ljud inom de tiderna som står i klagomålet.

    Iom det blir sänt på nätet och du spelar in och tjänar pengar på det kan det nog vara lite klokt att titta på regler om att filma folk. För matcherna kan väl inte ses som på allmän plats då det är inomhus (antar jag då det handlar om pingis). Kan inte helt reglerna om att filma och tjäna pengar på det (särskilt när det inte är allmän plats).
     
  5. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, detta betyder att jag kommer få en stund i början utan ljud, inget som jag kan rekommendera om man vill ha tittare på sin kanal.

    är du säker på detta?

    det kan vara bra att bara filma själva matcherna i framtiden då?

    vilka pengar rör det sig om när man får betalt?
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag har hört att det ligger kring 2 000 - 3 000 dollar per en miljon visningar. Det beror såklart på hur många av dina tittare som använder adblock.
    Youtube har musik som är copyright-fri som du kan använda; https://www.youtube.com/audiolibrary/music
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Helt hundra är jag tyvärr inte, jag har stött på det vill jag minnas på flera tjänster och har för mig att YouTube är en. Det jag är helt hundra på är att Twitch (streaming) sköter det så (tar bort ljudet helt under låten).

    I det långa loppet kan det vara lite mer problem än bara ljudet. Googlade precis pingisligan och ser att TV4 är tv-partner, det kan finnas en möjlighet att du egentligen inte får filma ligans matcher. Likt arrangörer bannlyser långzoom systemkameror på fotbollsmatcher (eftersom de har sålt rättigheterna till andra). (Det sistnämnda kan ju bero på tidningar och inte tv-rättigheterna. Jag vet att IFK Göteborg inte tillåter något mer än runt 50-60mm.)
     
  8. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    @mlvmhn@mlvmhn
    Kul att du hittat en idé som du vill satsa på. Mindre kul att du råkat ut för det horribla automatiska system som YouTube implementerar för att ge upphovsrätts innehavare sina "pengar". Då det i filmerna förekommer musik som är upphovsrättsskyddad har de bolag som ansvarar för musiken och därigenom upphovsrätten utnyttjat det automatiserade systemet för att upptäcka och "pinga" dina videoklipp. Detta innebär att de bolag som gjort "anspråk" på din video i dagsläget kan välja att tjäna pengar på den själva eller inte, men du som uppladdare kan inte göra detta innan det upphovsrättsskyddade materialet är bortplockat ur dina filmer. Antingen kan du välja att redigera inspelningarna på ett sådant sätt att musiken inte hörs alls, eller så letar du upp ett internetbibliotek med musik som får användas helt fritt och klipper in denna istället.

    Du kan välja att bestrida beslutet om att förhindra dig som uppladdare att tjäna pengar på videon, men det är säkrast att göra detta när du kan garantera att allt som kan kopplas till andra upphovsrättsinnehavare är borta.
     
  9. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Kul med en person som förstår hur Youtube fungerar :D

    Jag kan ju välja att helt ta bort musiken från mina klipp.

    kommer detta innebära att det kommer bli helt tyst på de ställen där musiken var?

    Det är ju annat ljud från matcherna som hörs förutom musiken.
     
  10. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jag vågar inte påstå att jag "förstår det" egentligen hehe. Jag följer en mängd olika människor via YouTube och många av dom råkar dessvärre ut för samma sak som dig, ofta på helt felaktiga grunder dessutom. Om du är orolig för att det blir för "tyst" med musiken bortklippt skulle jag rekomendera att du försöker hitta upphovsrättsfri musik som du kan klippa in och använda istället. Jag är dock inte kompetent inom videoredigering så där får du klara dig själv dessvärre.
     
  11. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, men vad händer är man får sitt Google Adsense-konto godkänt?

    Går det att få pengar för gamla klipp, eller bara nya?
     
  12. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det ska gå på alla klipp som inte har några anmärkningar.
     
  13. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Ok, känner tyvärr att det är för omständigt att få detta med betalning för sina klipp att fungera. Här har tyvärr Youtube misslyckats.

    Kommer ha kvar klippen med musik, och endast fokuserade på antalet visningar och prenumeranter istället.

    Synd att Youtube skjuter sig själva i foten eller hur?
     
  14. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Tja, dom ser det nog inte så dessvärre. Det är trist när det ska gå ut över gemene man förstås, men YouTube är en global platform och används av såväl privatpersoner som företag.. Företagen måste ju få in sina pengar någonstans ifrån och om varje Svensson tjänar en hacka på att lägga upp vad de klassar som "sitt" material blir det ju tyvärr fel. Att få pengar av Google verkar dock vara jäkligt struligt, annars vore vi nog betydligt fler som försökte :)
     
  15. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Sant, kommer att lägga ner detta eftersom det inte är lönt mödan. Samtidigt får man ju inte ha sina videos på det sättet som man önskar, utom som Youtube tycker att de skall vara, dvs utan musik.

    Vill minnas att jag hade ett AdSense-konto till en blogg en gång, och fick lite pengar.
    Dock var pengarna innestående av någon anledning, och låsta. Så trots att jag hade fått betalt så fick jag inte ut pengarna.

    Google är för härliga eller hur?
     
  16. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tror nog mer att det handlar om lagstiftning och att det finns väldigt starka och aktiva organisationer som jobbar hårt för att skydda sin upphovsrätt.
    Google är skyldig att följa lagen som alla andra.

    Du får ha dina videos med musik, men bara då musiken inte är upphovsrättsskyddad.

    Att du inte fick ut dina pengar låter ju inte rätt, men nu i efterhand är det svårt att reda ut vad som gick fel. Du kanske inte uppfyllde de krav som ställdes. Det finns mängder med juridik kring vad man får göra och till vem man får betala ut pengar till.
     
  17. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Spelade in när jag spelade GTA och detta lilla avsnitt fick anmärkning = Horibelt. Det som händer är att den som gör anspråk på musiken eller ljudet får pengarna. Som tur är tittar inte många så tjänar inga pengar ändå, men kul att dela med sig.