Tips: Upplåst bootloader = garantin nollad

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fruktsallad, 2 maj 2012.

  1. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Om det här är sant så är det ju så sjukt att man blir helt stum! Vad hände med "may" void your warranty? Och vad har en upplåst bootloader att göra med att t.ex. en knapp lossnar? Jävla HTC!

    Utdrag från chat med HTC-supporten:

    Luke: Hi, Paul
    F4flake: Hi luke
    F4flake: Are you reading through or should I go from the top?
    Luke: Just need a moment to read through this chat log, I understand you are not happy that unlocking the bootloader of your device voids your warranty, is that right?
    F4flake: No, not as such.
    F4flake: I'm seeking clarification as to what "may" void your warranty means.
    Luke: Unlocking the bootloader of your device will remove the warranty.
    F4flake: Ok, should that not be reflected at HTC dev?
    Luke: The main reason for this is due to the fact you can perform administrative tasks on the phone, for example over clocking. This can be done. We cannot condone that this will be in warranty as any damages that may occur in the future may have been caused by you performing one of these actions.
    Luke: The HTC dev site is there for developers
    F4flake: Of course it is, but the developers will shortly not be there for HTC
    Luke: What do you mean?
    F4flake: So let me get this straight, The act of unlocking the bootloader voids warranty in its entirety?
    Luke: Yes

    Luke: All repairs will be chargeable
    F4flake: Then I guess I will have to return my handset, inform my twitter followers and post the entire conversation on xda.
    F4flake: I imagine there are a whole bunch of users world wide who will be interested to know they can no longer look to HTC for their purchases.
    F4flake: Thank you for your clarification.
    F4flake: I believe that's everything I need to know. Thank you for your time.
    Luke: Thank you for your time Paul. I am sorry to hear that you are unhappy that opening the bootloader of your device will void your warranty.
    Luke: I apologise I could be of no further assistance to you.
    Luke: Is there anything else I can help you with today?
    F4flake: Not yet, I will shortly be questioning the legality of that statement with my friendly neighbourhood consumer rights person. As I don't believe it will stand up under UK law, Has anyone tested it yet?
    Luke: I wouldn't know that Paul.
    Luke: Thanks for chatting with me today, Paul. To end our conversation, please click End Session. You’ll be invited to take a short survey which I’d be grateful if you took a moment to complete. Enjoy the rest of your day!
    F4flake: cheers.

    Från: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1631610
     
  2. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Som tur är så har du ju i sverige utöver tillverkargaranti även enligt konsumentköplagen rätt att reklamera en produkt p.g.a. ursprungsfel.

    Visserligen gäller inte det fel som konsumenten orsakat, men jag tror det skulle vara svårt för ett seriöst svenskt företag att hävda att volymknappen lossnar beror på att användaren lagt in en felaktigt ROM.

    Hehe, det här blev visst andra inlägget om garanti och reklamation jag svara på idag. Men för att återigen förtydliga: Garanti lämnas av tillverkare/säljare och sker helt på deras villkor. Reklamation är en lagstadgad rätt. Dessa är två skilda saker.
     
    Last edited: 2 maj 2012
  3. robocik

    robocik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    345
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    vet någon hur det blir när man låser tillbaka sin bootloader?
    får man tillbaka garantin då?
     
  4. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    det vore ju extremt dåligt av HTC att neka garanti om man har återställt telefonen till låst läge.

    hur många individer kan tänkas klocka sönder telefonen? inte många då det krävs en del för att göra det (idioti?)

    själv så väntar jag på att dom ska släpa källkoden så att jag kan UNDERklocka och UNDErvolta för att få bättre batteritid
     
  5. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Min telefon är upplåst, men relocked och kör stock-rom.

    Tror knappast dom kan sätta dit en på att den är upplåst när skärmen har fläckar eller nått annat är fel som inte beror på mjukvara.

    Anovo lär starta telefonen och göra en funktionskoll. När allt mjukvaran visar sig fungera lär dom inte kunna hävda att den är htcdev-upplåst, då det är hårdvarufel.

    I USA kanske du kan neka garantijobb, men sverige är mycket mer konsumentvänlig. Tror inte htc vill dra på sig en process med KO.
     
  6. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nej inte från HTC. Du finns ju fortfarande kvar i htc's register att du låst upp din bootloader. Är inte helt 100% på om anovo eller liknande har tillgång till detta dock.
     
  7. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Jag förstår inte varför ni blir förvånade/upprörda? Jag tycker det är tämligen självklart att garantin upphör om man låser upp bootloadern. Garantin bör ses som en helhet i sig och inte på olika delar som då ex. hård- eller mjukvara.
     
  8. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag blir lite upprörd för det står på Htc dev sidan att garantin"kan"upphöra om man låser upp bootloadern. När man nu läser så verkar det vara att man mister all garanti vilket jag tycker är fel. Mjukvarumässigt kan jag köpa att man blir av med garantin men inte om tex power knappen ramlar bort då det knappast kan ha orsakats av en custom rom.



    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Som torparn säger, det står "may" alltså "kan" upphöra garatin. Och varför skulle man se det i en helhet? De borde dela upp det mjuk- och hårdvaru vis :P Mjukvaran kan ju inte påverka att t.ex. power eller volym knapparna ramlar av...
     
  10. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag ser inte heller anledning till att bli upprörd. Det är helt upp till HTC att bestämma villkoren för sin garanti. När man låser upp sin bootloader gör man ett aktivt val och man ska vara väl medveten om att man inte kan förutsätta att garantin fortfarande gäller efter det.

    Och oavsett garantivillkoren gäller alltid konsumentköplagen.
     
  11. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Känns uppenbart för mig att garantin skulle försvinna om man mixtrar med mjukvaran på ett sätt den inte var ämnad för. :P
     
  12. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Fuck HTC, going over to Samsung again!
     
  13. Xeroxd

    Xeroxd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S6 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Asså eftersom det står "may" så är det bara att hänvisa till att det var den informationen som var given när du unlocka så kan du motivera att få det på garantin eftersom det var de villkoren som du låste upp bootloadern med.
     
  14. Torparn

    Torparn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fast att man losar garantin på mjukvarudelen kan nog dom flesta köpa det är när man losar garantin på hårdvaran man blir lite lack.

    Skickat från min HTC One X
     
  15. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det som gör hela diskussionen meningslös för oss i Sverige är att garantin från HTC inte innefattar mer än vad konsumentköplagen gör.

    Du har med andra ord lika bra skydd (i tre år dessutom till skillnad från garantin från HTC som endast gäller i två) oavsett om HTC avsäger sig garantiansvar.
     
  16. spengo

    spengo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER


    Samsung har samma bestämmelser. Säg fuck smartphones i så fall.
     
  17. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Jag är inte säker på att det är så självklart att konsumentköplagen gäller när man trots allt modifierat sin telefon. Ok när det gäller saker som knappar, men en gråzon skulle t.ex. vara flimmerproblemet - det vet man ju inte säkert om det orsakas av hårdvara eller mjukvara...nån som verkligen har koll på detta?

    Vad jag blir sjukt förvånad över är att så många här tycker att man borde vänta sig total garantiförlust om man låser upp bootloadern!? Vad är det med ordet MAY ni inte förstår? Att i avtalet på HTCdev hävda en sak och sen ha en helt annan praxis är ju INTE OK!

    Om det stått klart och tydligt att all garanti skulle gå förlorad vid upplåsning hade i varje fall jag aldrig gjort det.
     
    robocik gillar detta.
  18. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte självklart att konsumentköplagen gäller, eftersom den enbart gäller ursprungsfel från tillverkaren. Fel som användaren orsakat (t.ex. flimrande skärm p.g.a. felaktig mjukvara) täcker den inte. Men garantin från HTC gäller inte för fel som användaren orsakat heller.
    Ja vad är det med ordet "may" som är oklart? "May" innebär att HTC inte längre behöver ge garanti. Dom kan om dom vill, men som konsument kan du inte längre förutsätta det.
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jovisst är det så att ha man en gång låst upp så är ju garantin förverkad avseende vad en mjukvara kan åstadkomma... tex en "brick". Då får man skylla sig själv och en "brick" beror oftast på attnågon inte klarat av att följa en manual.

    Sen har vi något så fiffigt som heter "ursprungsfel" i Sverige samt EU och där kommer rena hårdvarufel in som en taskig skärm.

    Sen kan ju knappar lossna och visst gäller garantin !

    HTC support har ju sedan massvis med anställda och jag tror inte dessa är så bra utbildade på vad som gäller.:P
     
    fruktsallad gillar detta.
  20. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Problemet är ju att nu är det inte "may" som gäller längre, utan nu säger de kategoriskt att all garanti är förverkad om man låst upp.