Problem: Upplever lagg

Diskussion i 'OnePlus 2 - Allmänt' startad av Bowe, 12 jan 2016.

Taggar:
  1. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Min opt börjar kännas seg. Dålig respons och flyt i menyern samt när man trycker upp en app tar det alltid en sekund för telefonen att reagera. Sensorn för att backa ett steg är också otroligt långsam och måste alltid nudda två gånger för att det ska hända något.
    Min brors opx är bra mycket rappare.

    Hur får jag tillbaka snabbheten i opt?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Sänk "window animation scale", "Transition animation scale" och "Animator during scale" från 1x till .05x (eller ännu lägre om du vill ex .025x eller helt "off") och testa om det är nån skillnad.
    Dessa inställningar hittar du under "Developer options".
    OBS: Var försiktig med att inte ändra annat inne i Dev options.

    Gällande bakåt knappen ->
    Har du "long press action" eller "double tap action" aktiverat för bakåt knappen, om ja, testa inaktivera om det blir nån skillnad..
    För bakåt knappen på "long press action" så har jag "Open last used app", och tar jag bort denna så blir tryck på bakåt knappen registrerare aningen snabbare.

    Edit: Har ingen aning om vad dessa heter på svenska då jag själv kör engelska som systemspråk. Och tyckte själv också min lur blev lite segare med tiden så ovan tips är vad jag gjorde för att snabba upp den.
     
    Last edited: 13 jan 2016
    Bowe gillar detta.
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Tack! Ska testa detta under dagen. Såg även att min podcast app hade dragit ner 200avsnitt a 50mb, tog bort alla och kändes som det gav ett litet upplyft.

    Edit
    Efter jag tagit bort alla funktioner på knapparna, gester och sänkt animationer till .5 så känns den väldigt rapp igen, samt sensorn och knapparna upplever jag ingen fördröjning på längre.

    Tack för tipsen!
     
    Last edited: 14 jan 2016
  4. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    En kompis till mig har en oneplus two, och upplever extremt lagg!! ibland 10-15 sekunder innan appar öppnas!!! ibland fungerar inte ringsignaler och smartlock fungerar inte alls! Jag sa till han att återställa och då blev det bättre, men någon vecka senare är allt tillbaka igen. Någon som har något förslag?
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kör han stock OOS med stock kernel? Om ja fortsätt läsa, Om nej, Läs dev forumet.

    1) Med det beteende du beskriver så kan det ju vara nån app som är (bidragande) orsaken, Ex ligger igång hela tiden/ofta och äter CPU...Med såpass lång fördröjning innan appar öppnas och med tanke på att det "någon vecka senare är allt tillbaka".
    Skulle det vara hårdvarufel så skulle nog felet märkas avsevärt snabbare efter återställning.
    2) Kolla oneplus egna forum om nån råkat ut för liknande.
    3) Kontakta Oneplus och se vad dom säger,dom har tidigare kunnat köra/erbjuda fjärr diagnostik.

    Sid-not: I min erfarenhet så är det ofta appar som orsakar udda beteende..Eller app i kombination med en ROM och inte ett hårdvarufel på enheten (även om många drar den slutsatsen direkt vid strul).
    Så har man knas och man gör återställning så börja inte med att installera alla appar man hade innan , utan minimum man behöver och se hur det beter sig. Detta är en långsam process...
     
  6. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Tack för svaret!

    Han kör stock rakt igenom.
    Jo min misstanke är också att det är någon app, men ska be han att testa en ny återställning och minska antalet appar som du säger!
     
  7. Eawo

    Eawo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6
    Har samma problem jag med och det kom efter jag rootat telefonen kör dock stock rom. Men det är extremt drygt. Har inte tid och lust att återställa hela tiden
     
    Last edited: 1 feb 2016