Upplösning på plattor

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av D-Droid, 15 nov 2010.

  1. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Har kikat på Android plattor i snart 6 månader och har varit på god väg att köpa både Archos, Samsung GT och NotionInk (även om den inte kommit ännu). Något som slår mig hos dessa plattor och även alla andra plattor man ser specar på så är upplösningen aldrig högre än 1024*600 oavsett om de är på 7" eller 10".

    För alla som har surfat på en laptop med max upplösning 1024*600 så vet ni att många webbplatser idag inleds med stora bilder högst upp som gör att man hela tiden måste börja med att scrolla när man kommer till en ny sida. Det dyker även upp fler och fler webbplatser som börjar utmana maxbredden 1024.

    Självklart spelar saker som processor och grafikkretsar in i hur många pixlar som plattorna kan skyffla runt på skärmarna och vill man ha mer kraft så kommer det ju kosta mer batteri.

    Tror ni att det kommer komma mer högupplösta plattor relativt snart eller kommer vi fortsätta att se dessa denna mediokra upplösning?

    Som referens kan man ju nämna iPad som har 1024*768 och den är väl snart 6 månader gammal? iPhone 4 har 960*640 på en 3.5" skärm. Borde det inte därför börja dyka upp plattor med skärmar som åtminstone klarar 1280*800?
     
    Last edited: 15 nov 2010
  2. behnaam

    behnaam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Viliv X10:
    http://blog.laptopmag.com/viliv-x10...d-with-1366-x-768-screen-3d-graphics-hp-video
     
  3. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

  4. jeddy3

    jeddy3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också funderat på det där, dock kan man nog inte jämföra rakt av med en desktop/laptop där man "alltid" zoomar 1:1, och android-browsern som verkar sträva efter nåt anpassat zoomläge plus att man har ett lite annat användningsscenario med mer naturlig zoom/scroll på en androidplatta (eller annan platta eller smartphone)
     
  5. Mockarutan

    Mockarutan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har inte Android 2.2 en begränsning på upplösningen? Skulle de inte fixa så Android kan köras på högra upplösningar i och med Gingerbread? Jag vet att de ska fixa grännsittet så det passar bättre till plattor och höga upplösningar, men jag tror magupplösningen skulle ändras också. Någon som kan verifiera det?
     
  6. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER


    Nej men se där ja! Det är nog den första videon jag ser på någon tablet som imponerar! Härligt :)

    Det känns skönt att veta att några redan är på gång då med lite högre upplösning, förhoppningsvis kommer denna snart. Kikar man på det som är känt från specarna om vad den innehåller så lär den säkerligen få Honeycomb när och om det nu kommer i början på nästa år.
     
  7. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jo, det finns en "max upplösning" men den kör tillverkarna redan över. Tror den ligger på 768*xxx. Förhoppningsvis är gränssnittet i Gingerbread/Honeycomb vilken det nu blir mer anpassat för tablets.

    Något som är viktigt för mig när jag ska köpa platta är att nästa års android versioner ska fungera bra på de plattorna, så verkar tyvärr inte fallet med de flesta plattor jag sett hittills.
     
  8. Simonarvestrand

    Simonarvestrand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer dom nånsin släppa en Viliv med android? är oxo på g att inhandla en pad och deras ser ju grym ut
     
  9. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hoppas verkligen det. Den och NotionInk verkar vara bland de mer kompetenta även om NotionInk's inte har den upplösningen jag egentligen söker. Hoppas på mer information nu när julen börjar närma sig.
     
  10. Simonarvestrand

    Simonarvestrand Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vill ju ha en som jag kan roa mig med under den sega julhelgen :P
    Är det windows i notationsink?
     
    Last edited: 17 nov 2010
  11. Baeckman

    Baeckman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack och lov NEJ!