1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Fello: Testa Fello nu och få 5 månader till halva priset på alla abonnemang! T.ex. 8 GB för 82,50 kr/mån istället för 165 kr/mån. Se alla abonnemang på Fello.se
    Stäng notis
  3. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis
  8. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Jag är numera väldigt försiktig. Åkte och ringde på dörren en gång när jag blev blåst och det funkade för mig, men kanske inte är att rekommendera till alla. Blev bra för mig i alla fall den gången.
     
  2. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Vi som fick tillbaka våra pengar måste ha haft änglavakt. Hade han spelat bort pengarna hade det behövts polisanmälan, rättslig process mm för att få några pengar.

    Återstår väl att se om bultarna kommer till nytta någon dag
     
  3. nagelsax

    nagelsax Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    101
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    Telefon 2:
    Essential Phone
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    ROM:
    Xiaomi.eu
    "Köpte" också en mobil för 2800 av Kombolt1. Fick ett paket med en sladdhärva. Men så för nån dag sen fick jag pengarna swishade till mig igen med en ursäkt. Lite svettigt där ett tag. :neutral:
     
  4. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Jag tänker väl för egen del att det inte behövs någon polisanmälan då han betalade tillbaka pengarna. Hoppas han får hjälp med sitt spelberoende
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag tycker nog polisanmälan är det enda rätta, både för din skull och för personen i frågas egen skull.

    Om han nu vann pengar och därför kunde betala tillbaka de han lurat denna gång, och det därefter inte får några rättsliga följder att han lurade folk, då kommer han ju minnas det nästa gång han har pengaknipa. Och säkert lura folk igen, som den gången inte har lika tur. Så han ställer till det både för sig själv och för andra om han fortsätter.

    Polisanmälan och rättegång kan sannolikt vara bra för personen i fråga, som ett uppvaknande. Och för att skydda andra som kan bli bedragna i framtiden. Tycker ni borde resonera så.

    Det är ändå ett fullbordat bedrägeri han gjort, även om personen efter brottet var fullbordat ändrade sig och försökte göra rätt för sig. Ändå ett fullbordat brott.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Klokt. Håller med.
     
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Man kan aldrig vara för försiktig. Sålde just min nya Galaxy note 10 lite till en kille som promt ville ha den skickad via blocketpaketet, just för att han blivit blåst på en mobil bara ett par dagar innan.
     
  8. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet med den tjänsten är väl att man kan bli lurad som säljare istället.. Om de inte ändrat något på senaste.
     
  9. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Både Blocket paketet och PayPal är farligt som säljare. Är köparen oärlig så blir man blåst.
     
  10. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har använt den flertalet gånger och den är säker för både köpare och säljare. Säljaren betalar nu in pengarna till Rocker innan paketet skickas, sen håller Rocker på pengarna i 24 timmar efter att paketet hämtats ut så att köparen kan inspektera varan och sen släpps pengarna in på ditt konto. Går betydligt fortare än gamla blocketpaket. Det är lika kul varje gång man hittar en "som är för bra för att vara sant annons" och ber säljaren köra med blocketpaket. Hel galet vad många bortförklaringar dom kommer med så det gör det rätt lätt att sålla bland patrasket.
     
  11. Arn83

    Arn83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2020
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    45
    Kan tilläggas att Kombolt1 sade nej till blocketpaketet.
     
  12. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Men är det inte fortfarande så att köparen kan plocka ut varan, ta den, och sedan lägga ner en tegelsten och hävda att det inte var en bra vara? Då blir säljaren blåst som tidigare.
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Får man blankt nej på Blocketpaketet säger det:
    • Säljaren är ärlig men kan göra smidigare affär och få loss pengar snabbare
    • Säljaren är oärlig
     
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Ungefär det jag råkat ut för förut.
     
  15. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra 12/512
    Ah, det var tråkigt, men undrar om det blivit bättre. Så länge jag inte vet så säljer jag inte med blocketpaket, just av den anledningen.
     
  16. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Fan.
     
  17. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt ärlig när de gäller sälja saker. Och jag vägrar blocketpaket. Och har inget med att jag vill lura någon utan att jag är själv rädd för att bli lurad.
    Erbjuder jag inte blocketpaket f från början så får ju köparen bo nära mig.

    Annars förstår jag dig. Jag tänker själv att de vill lura om de ej erbjuder blocketpaket och har ursäkter. Men så är ju inte ALLTID fallet :P
     
  18. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Chattade/mailade med Blockets kundservice för att få klarhet i exakt vad som gäller, här är deras svar:

    Chat started: 2021-01-06 10:26 AM UTC

    (10:26:01 AM) Peter: Hej. Jag har en fråga om säkerheten på blocketpaket. Vad händer om jag skickar en vara, i enlighet med kraven på blocketpaket, och köparen väljer att INTE godkänna varan. Vad har jag som säljare för skydd att köparen inte skickar tillbaks ett tomt paket?

    (10:26:09 AM) *** Lana joined the chat ***

    (10:26:19 AM) Lana: Hej Peter!
    Ge mig en minut så ska jag kika på det.

    (10:28:06 AM) Lana: När säljaren skickar paketet så kommer det exakta uppgifter om vikt osv, så ifall köparen skulle skicka ett tomt paket så kommer vi såklart lista ut det

    (10:29:32 AM) Peter: Men han kan ju skicka tillbaks I samma paket o lägga i skräp som väger lika mycket. Känns mer än osäkert detta om ni inte har bättre koll än så.

    (10:29:54 AM) Lana: Jag skulle behöva skicka detta vidare till en kollega som är mer insatt i ämnet. Det vi kan göra är att vi stänger ner chatten här så att denna chatt blir ett mejl och sedan kommer jag lägga det i en specifik kö och kommer att återkomma till dig via mejl så fort vi kan. Går det bra?

    (10:30:12 AM) Peter: Tack gärna.

    Här är svaret från Second Line:ish

    Hej Peter,

    Jag heter Viktoria och har tagit över ditt ärende.

    För att vara på den säkra sidan och att försäkra dig själv ta en bild på innehållet i paketet.

    Sen är det ju så att om köparen skulle reklamera varan så har du också 24 tim på dig att undersöka den när du har fått den i retur och skulle det vara något fel så kan du också reklamera.

    Sen kommer vi alltid ta in information från båda parter.

    Vänliga hälsningar,

    Viktoria
    Blockets Kundservice

    Så då blev iallafall jag lite klokare och vågar nog påstå att Blocketpaket är det förtillfället mest säkra när varor skall skickas.
    Dock så är ju Tradera och Payson säkrare då man betalar för en försäkring vid ett tradera köp, men än så länge funkar detta bara om du vinner en budgivning. Vid köp direkt går det inte att använda payson, vilket är lite surt.
     
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Det var bra att man fick lite mer klarhet i blocketpaket. Jag har bara läst (här på forumet), att man som säljare kan bli lurad så jag kör blankt nej till blocketpaket när jag säljer. Enbart Swish på hela beloppet i förväg och swishen ska komma i ett belopp och från den person jag ska skicka till. Hårda krav men har blivit lurad på flera olika sätt så det är dom krav jag har när jag säljer på blocket. Och så gäller det att inte ha för bråttom med att sälja något, så brukar det lösa sig. Tillslut kommer någon som bor nära eller så swishar någon som litar på en.
     
  20. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Kommer bli en jävla massa extra arbete för den som säljer om köparen säger att de va bananer i paketet. Dessutom kan ju nu den som säljer ta en bild på tex en drönare i lådan sen skicka en klase bananer. Köparen hittar bananer kontaktar kundservice sen blir det ord mot ord.