1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    Håller med dig fullständigt, alla köp/sälj här på forumet är viktiga att lämna omdöme på.

    drar mig undan för att handla på blocket,hellre swishar jag här till någon med ett flertal positiva omdömen.
     
  2. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja samma här, säljer mycket hellre här även om det innebär att man får sämre betalt. Här litar man på folk och det är en mycket trevlig stämning trots ibland mycket hetsiga diskussioner om saker :)

    Så att lämna betyg är verkligen att rekommendera för jag tror ingen här med bra omdömen någonsin har blåst någon annan medlem? Utan blir det fel reder man upp det tillsammans
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det skedde faktiskt för ett par år sedan att en "mönstermedlem" helt plötsligt blåste tre andra medlemmar från ingenstans. Medlemmen blev så klart både åtalad och fälld - bakomliggande orsaken var tydligen spelskulder etc.

    Men K&S-avdelningen har funnits nästan lika länge som forumet och jag kan inte minnas att det skett vid något ytterligare tillfälle så här långt.
     
  4. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja spelskulder ställer till med mycket elände i samhället.

    Men man brukar väl säga att en gång är ingen gång :)
     
  5. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Håller helt med!
    Har gjort många bra affärer här och alltid varit nöjd. Mycket smidigare och trevligare än blocket.
     
  6. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Den luffaren var inte seriös någonstans. Han gjorde en så kallad exit scam. Man är seriös i början och bygger upp ett förtroende för att sen bang blåsa så många som möjligt. 3 medlemmar? Det handlar om minst 10 st. ''Från ingenstans''????? Allt var planerat i minsta detalj förfan.

    Nästan så man tvingar dig att editera bort epitet” mönstermedlem” på den pissluffaren.

    En dag! :)
     
  7. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Jag har funderat lite på en sak som diskuterats tidigare i tråden, det gäller editering av tidigare inlägg.
    Jag har en köpesannons just nu och fick ett svar/förslag via inlägg i tråden, vi fortsatte diskussionen via pm och när vi inte kom överens så försvann inlägget från tråden...?
    Nu var det här inget skumt eller nåt försök till blåsning men jag blev ändå förvånad över att möjligheten till att radera ett inlägg (i en tråd skapad av någon annan) fanns.
     
  8. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Håller med! Har också märkt det när jag sökt efter tidigare annonser för att få information om en profil/säljare eller en produkt. Tycker att det är märkligt att information kan tas bort (tex bud/slutpris efter en avslutat affär).
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Personen hade varit medlem lång tid innan bedrägerierna ägde rum och skrivit ett antal hundra inlägg, och dessutom gjort ett antal affärer med goda omdömen, så det var oerhört välplanerat om målet från första början var att begå en blåsning. Blåsningen i sig var däremot inte välplanerad eftersom det som bekant slutade som det gjorde (...och som det kommer att göra för den nu aktuella bedragaren).

    Med "från ingenstans" och med "mönstermedlem" menade jag att det inte fanns några indikationer på att det handlade om ett bedrägeri. Profilen stod inte ut på något nämnvärt vis och det fanns mig veterligen inga rapporter om några konstigheter.


    Men den historien visar också att man aldrig kan ta för givet att parten man gör en affär med går att lita på till fullo oavsett meriter, varför det är säkrast att träffas i person vid affärer som rör större belopp.
     
    Last edited: 7 jan 2019
  10. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Kunde varit jag som skrivit detta! Jag litar helt & hållet på användarna här, kanske naivt men det känns hemtrevligt här!
    Trodde inte heller jag skulle swisha 10k till nån helt okänd, men tack vare omdömen etc kändes det säkert!
    Trist att folk luras, men det går aldrig att komma bort från!
    God fortsättning till alla :-)
     
  11. Shqipi

    Shqipi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har inte sålt något på detta forum än men däremot köpt några föremål. Om det inte finns omdömen så har jag använt mig av avtal24 för köpekontrakt och legitimering med bankid från både parter.
     
  12. inact_0040

    inact_0040 Guest

    Bra tråd!
    Läste lite smått innantill och har full förståelse!
    Just gällande nya "Droids" så kan väl vi inte annonsera utan att ha varit aktiva under en viss tid/gjort ett x antal inlägg. Därav att vi kanske inte har omdömen tillräckligt goda för att få göra en affär. Då kanske en affär som låter bra inte genomförs just på grund av det. Tips från er rutinerade rävar? Gör dom första affärerna F2F och skaffa ett gäng omdömen som är bra?
     
  13. AhHi

    AhHi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    LG G7
    Om du har sålt på tradera kan du försöka använda dina konton där som referenser. Sedan om personen du säljer till har många bra ink. färska omdömen kan du skicka varan först och sedan få betalningen (om du känner dig bekväm, ett tips enbart). Alternativt göra en deal 50/50 betalning. Avtal24 är inte så dumt att använda heller.

    Annars finns det inte så mycket du kan göra, tror jag.
     
  14. inact_0040

    inact_0040 Guest

    Fantastiskt, låter grymt!
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Skulle spontant tipsa att kanske inte säljs de dyra sakerna först. Bli av med den där extra laddaren, sladden, skärmskyddet som blivit liggandes och samla ihop lite omdömen.

    Passa även på att "fynda" liknande tillbehör till din aktuella enheter genom köpes annonser och då även skaffa omdöme. Vi har en hel del gamla kända rävar som rensar ut emellanåt och ett gott omdöme från någon av dessa väger givetvis upp din profil för framtida affärer. Lycka till!
     
  16. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Skicka varan innan du fått betalt av köparen, då endast till medlemmar med många och goda omdömen. På så sätt får du ett omdöme av någon som redan är välkänd på forumet och det väger tungt.

    Exakt så gjorde jag mot han som lurade flera folk i denna tråd, då den inte hade några omdömen bad jag han skicka innan jag betalade. Vilket han sa var okej, men sen slutade han svara.

    Jag har ännu inte blivit scammad (om jag inte förträngt det :innocent:) på internet, då jag är väldigt kontrollerande och skeptiskt mot okända personer på internet. Kanske inte mot folk här på Swedroid med flera goda omdömen från användare jag känner igen, men överallt annars.

    Jag har haft en person skickat förfalskade bilder på en kontotransaktion och blivit riktigt arg för att jag inte gett han använderuppgifterna (sålde ett Wow-konto för en herrans massa år sen). Men känns det minsta lilla fel, brukar jag be om flera bevis på att hen är hen och oftast brukar bedragarna falla någonstans då.

    Slutligen är det alltid magkänslan som avgör, så har hänt att jag dragit mig ur ändå. Men det är alltid en risk med affärer oavsett hur man gör, gäller bara att minimera den till en rimlig nivå.
     
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag skulle vilja ha möjlighet att få en liten förklaring ibland varför vissa annonser blir godkända och blir kvar efter att man gjort en rapport på dem .

    Tex gjorde jag en rapport på en annons med en IPTV box med 1 års abonnemang. Eftersom den är väldigt stor risk att det är ett pirat abonnemang som strider mot svensk lag.

    Admin nekar rapport och man saknar en förklaring.

    Då kan man ju bara anta att Admin vet vad det är för abonnemang och att det är lagligt, och om allt är i sin ordning tänker jag att man kan kräva av säljaren att skriva ut vad det är för IPTV abonnemang som säljs.

    Som jag har förstått det är det ju inte ok att sälja denna typen av produkter då dem inte ens får diskuteras i forumet. ( olagliga iptv abonnemang )

    Man vill ju inte hoppa in i säljtrådar och förstöra dem om allt är i sin ordning.

    Hade man bara fått en liten snabb förklaring till varför en annons blir kvar när man gör en rapport så hade det varit väldigt bra.

    Tex: Din rapport är nekad för det är ett lagligt abonnemang från viasat som säljs.
     
  18. ZaverSE

    ZaverSE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Vad kul att ni har fått upp ögonen för Zaver :)

    Zaver är en ny utmanare på betalmarknaden, i syfte att reducera bedrägeririsken, och erbjuda de betalningsalternativ som länge varit reserverat e-handeln (B2C), för handel mellan privatpersoner.

    När man använder Zaver så legitimeras både köparen och säljaren med BankID. Dessutom har vi automatiska anti-fraud kontroller som sätter stopp för (enligt vår mening) högrisktransaktioner. Digitala kvittenser upprättas även mellan köparen och säljaren, med båda parternas BankID-signatur på innehållet och det man har kommit överens om.

    Som säljare är det helt gratis att använda tjänsten. Som köpare är det helt gratis att använda tjänsten om man väljer “Direkt Banköverföring”, eller faktura (om man betalar inom 14 dagar). Väljer man “Faktura” och betalar inom 30 dagar, så kostar det 29 SEK i avgift. Väljer man att dela upp betalningen så tillkommer ränta.

    Oavsett vilket alternativ köparen väljer, så betalar vi ut hela beloppet till säljarens bankkonto. Det kan ta upp till 1 bankdag innan man som säljare ser pengarna på kontot, då bankerna har vissa “bryttider”. Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn som en betaltjänstleverantör.

    Vi uppskattar all typ av feedback, och lyssnar noga på våra användare. Hittills har vi haft allt ifrån bilar, båtar, klockor till mobiltelefoner, datorer och möbler som har betalats via vår tjänst.

    Om ni har några frågor eller funderingar så kan ni alltid chatta med oss via appen, på hemsidan eller skriva till oss på [email protected]

    Trevlig kväll!/Zaver-teamet
     
  19. qube

    qube Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Intressant och bra initiativ!

    Jag har en fråga också. Hur kan ni hjälpa till om man använder eran tjänst och inte får den varan man betalat för? Har ni någon pay-back garanti?
     
    Last edited: 25 jan 2019
  20. ZaverSE

    ZaverSE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2019
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Tackar!

    Vi försöker reducera bedrägeririsken genom att stoppa betalningsförfrågningar innan en betalning går igenom systemet. Men, det är såklart ingen garanti för att det aldrig kan ske ett bedrägerifall. Därför så upprättas digitala kvittenser mellan båda parter med bådas BankID-signaturer på kvittot. Detta är alltså ett underlag som skulle kunna användas för att styrka ett eventuellt brott, då en BankID-signatur idag anses vara lika pålitligt som en ”klassisk underskrift”.

    I det fall någon part hävdar att ett bedrägeri har skett, så gör vi en egen utredning. Då inhämtar vi information från båda parter. Vi har en del åtgärder som kan vidtas i samband med ett sådant förfarande, och har även möjlighet (att som betaltjänst) hjälpa polisen i sin utredning, ifall det skulle behövas.

    Tyvärr så har vi ingen ”pay-back” garanti i dagsläget. Däremot försöker vi vara ett verktyg som är ett bättre alternativ än dagens aktörer för just handel mellan privatpersoner, och på så sätt öka säkerheten ytterligare. Ett steg i rätt riktning helt enkelt.