1. Du måste ha varit medlem i minst fyra veckor (30 dagar) och skrivit minst 10 inlägg för att skapa annonser på Swedroid. Befintliga annonser kan du däremot svara på om du är medlem. Läs reglerna.
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Uppmaning: Iakttag försiktighet / köp inte från medlemmar utan omdömen eller inlägg!

Diskussion i 'Köp och sälj' startad av Swedroid, 6 dec 2018.

  1. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag som i grund och botten är en kontantälskare (personintegriteten, fungerar utan internet och ström med mera) är numera väldigt skeptisk till de flesta kontanttransaktioner mellan privatpersoner på större belopp. Jag har hanterat mängder med kontanter i mitt liv och har fortfarande lätt att skilja en äkta sedel från en falsk, men jag vill inte ha problemet att göra av med säg 8000 kr i kontanter.

    Swish, Paypal eller banköverföring vill jag ha betalt i.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    1 620
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Det obehagliga med att vi gör oss så beroende av onlinebetalning är att om något händer så är vi rökta. Dom har ju lyckats sänka bank id ett par gånger nu under senaste veckan. Om kort och bank id slogs ut bara i 1 vecka så herregud. Men jag är också en som gillar digitala betalningar, men va vi är sårbara nu.
     
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Sköter man allt snyggt och vettigt slipper msn nåde som säljare och köpare problem. Skulle tillexempel jag sälja saker skulle jag föreslå stt skicka först eller en mellanhand för att få bra omdömen. :)
     
  5. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Kontakta administratör först ifall man tycker att någon beter sig skumt.
    Gärna någon av oss som är lite extra insatta i köp&sälj avdelningen.

    I detta fallet så hade vi fått PM av ett par användare som kände av klara signaler så hjälp varandra genom att kontakta oss när nyregistrerade har lite för bra erbjudanden och ni anar ugglor i mossen.

    Och än en gång, att betala halva summan är ett helt säkert sätt att inte se dom pengarna igen, det är INGEN trygghet, inte heller ID och bilder.
     
  6. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    615
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Vet inte om detta tagits upp tidigare, men på cykelforumet happyride.se sätter man upp ett digitalt köpekontrakt med bank-id. Hade varit smutt om det fanns här med. Har en annons ute nu och då jag inte har några köp&sälj omdömen så blir det svårt för mig som "ny" att sälja utan att skicka först. Skulle aldrig skicka en vara utan betalning, lika lite som jag inte vill köpa något innan man vet vad man får. Så det blir ju lite moment 22. Har sålt och köpt flera saker på Happyride med deras bank-id krav och det funkar mkt bra.
     
  7. Droid_295

    Droid_295 Guest

    Ja, och mig veterligen har de inte haft ett enda bedrägeriförsök på happy sedan det infördes.
     
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja, om det inte är för krånglig grej att införa och hålla reda på så skulle det ju vara ett bra alternativ. Sen kanske man kan välja att inte köra bank id om man köper av de rutinerade säljarna här. Men jag själv hade lätt valt att använda en sådan signering. Både vid försäljning och köp. Är det någon tjänst som kostar pengar? Är det något man själv kan ha med i en annons och rent av kräva om man vill?
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Man kan ju använda Swiftcourt (som Happy kör med) själv utan att Swedroid är inblandat också:
    Köpekontrakt för Mobil och Smartphone | Swiftcourt
    Om man klickar sig in via Blocket så är det gratis:
    Blockets Köpekontrakt för Mobiltelefon | Swiftcourt
    Vet inte om de kollar om man faktiskt har sålt genom blocket för att få skriva kontraktet gratis dock...
     
  10. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Tror sånt där kontrakt kan ge falsk säkerhet... garanterar inte på något sätt att du inte blir blåst. Vid många bedrägerier nämnda i denna tråden har ju bedragaren gladeligen skickat bild på körkort/leg. Polisanmälningar verkar ju sen inte gett något resultat, och svårt att få tillbaka pengar.
     
  11. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Precis min tanke.
     
  12. johanc84

    johanc84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2016
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Skulle aldrig skicka en telefon värd tex 6000 kr bara för att andra personen godkände med bank id ! Många bedragare bryr sig inte tyvärr. Tycker det är bra som det är nu , man kan ju köpa en del så man får några bra och sedan litar nog folk mer på en :)
     
  13. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Absolut. Det är ju aldrig några garantier för att bli lurad men det begränsar ju dom lättaste bedrägerierna där man aldrig får veta vem personen är bakom kontot. Dom flesta affärer sker med swish så då vet man ändå var pengarna hamnar men det är svårare att bevisa att det är just den personen som lurat en. Får man veta vem det är och polisanmäler så kan förhoppningsvis personen stoppas tillslut om han lurar fler folk och polisanmäls. Men man får ju inte tillbaka några pengar för det. Även om dom tar honom och lyckas döma honom så får man ju inte några pengar för det.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ett intressant förslag med BankID-autentisering. Vi har gjort en shortlist med några alternativ vi skall titta närmare på.

    Svårt att säga hur effektivt det sedan blir, men om det fungerar bra på Happyride finns det ju god anledning att utvärdera det.
     
  15. johanc84

    johanc84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2016
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    om man har 30 goda omdömen med både sälj och köp , varför skulle man då skicka en telefon värd 8000 kr när den andra personen har 0 omdömen bara för att godkänner med bank id ? :) skulle aldrig gå med på det och tror inte många andra heller skulle det :) skulle du göra det ?= )
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 434
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis. Bank-id tror jag bara skulle göra skillnad på marginalen. I slutändan är det enda rimliga att den som har 0 eller endast något enstaka omdömen skickar pengar/vara först om den andra parten har en diger lista med positiva omdömen och verkar vettig i övrigt (utifrån inlägg i forumet och meddelanden).
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, fördelen som jag ser det är snarare att det blir lättare att blockera personer mer permanent än vad verktygen vi har idag tillåter, men det gör förmodligen ingen större skillnad varken på den punkten du nämner eller vid låt säga en anmälan, då jag inte hört talas om att bevisläget inte varit gott nog så här långt.

    De som begår bedrägerierna är tyvärr inte rädda för att avslöja sin identitet heller, så på den punkten saknar det nog också betydelse.
     
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Jag vet inte om det är jag som börjar bli snurrig eller bara är dålig på att leta men försvinner annonser helt ibland? Alltså tas bort t ex om någon inte sköter regler eller liknande? Tyckte jag läste en annons om en iPhone 11 Pro nyligen men nu hittar jag den inte. Är jag ute och cyklar helt?
     
  19. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Kan mycket väl vara något som missats i denna annons. Inget pris,bara startbud utan ett belopp.
    Kan varit något fuffens med personen i fråga,då ryker annons mm.
    Men detta är bara vad som kan hända om något är fel så att säga. Betyder ju inte att det va så på just den annons du pratar om.
    Men det är så man gör om man vill få en annons plockad
     
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ok då förstår jag. Ja annonsen saknade startbud på flera grejer bl a så det det kanske var därför. Visste inte om att annonserna blev bortplockade då, men det är ju klart dom ska väck. Tack då fick jag svar på min fråga och är troligtvis inte på väg att bli senil riktigt än :)