Fråga: Uppstår det micro lag på Note 9?

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av Nexii, 27 dec 2018.

  1. Nexii

    Nexii Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Det börjar bli dags för mig att byta ut den gamla trotjänaren Nexus 6P och jag känner mig ganska sugen på en Note 9. Den har alla hårdvarufunktioner jag vill ha som stereo högtalare, IP-klassning och ett stort batteri. Det enda jag är kluven över är mjukvaran då jag tidigare har ägt en Galaxy S4 (vilket nu är ett tag sedan) som var så där små laggig här och där, något jag störde mig rejält på. Note 9 känns bra i butik, men det gör ju de flesta mobiler. Det ända alternativet jag skulle kunna tänka mig förutom Note är en OP 6T p.g.a mjukvaran, men då den saknar hårdvaran jag nämnde tidigare att jag vill ha så känns denna mobil inte lika attraktiv.

    Så jag vänder mig till er Note 9 användare, hur känns telefonen efter några månaders användande, flyter den på bra utan något lag?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Jag anser att den har det ja men det är ju inte som förr men det följer sedvanlig samsung-standard.. det packar ihop.
     
  3. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    No problemas ännu. Och snart uppdatering till Pie.
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har varit ägare av båda ett tag (Note 9 längre än 6T) och visst Samsung har kvar lite utav sitt stuttering här och där men jag har faktiskt inte upplevt något direkt lagg som på tidigare generationer av deras telefoner. Jämfört med 6T så tvekar den ju litegrann här och där som sagt men 6T flyger ju fram och är ett helt annat fartmonster. Tyckte det var värst i början när man satte upp sin Note och det kom notiser hit och dit om grejer och saker ska laddas hem och uppdateras och telefonen ska "lyssna" på din användning etc. Så jag tyckte att det liksom stabiliserade sig litegrann efter några dagar eller så. Sen har den hållt sig jämn pretty much.

    6T har mycket bättre batteritid. Men det är också det enda som den faktiskt är bättre på förutom hastigheten (mjukvara är subjektivt). Note 9 är en extremt komplett mobil och vill du ha hela paketet så är det en Note 9 du ska ha punkt. Man märker väl vart de extra pengarna går. Man får det lilla extra med kameran, skärmen, ljudupplevelsen (både externa högtalare och hörlurar), känslan i hårdvaran, pennan samt en mycket kvalitativ vibrationsmotor som gör mycket bara det för upplevelsen. Men du får som sagt inte samma hastighet i mjukvaran eller lika bra batteritid.
     
    Droid96, kajsthlm18, bernard och 3 andra gillar detta.
  5. tjo

    tjo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har haft note 9 nu ett tag, kommer från Xperia och har haft ganska många av dessa.
    Små laggig har den nog blivit, så pass att man stör sig på det ibland.
    Mycket finesser, funkar sådär, känns som att samsung har packat in så mycket som möjligt men tyvärr inte finputsas över huvud taget.
    Bixby är det som jag personligen stör mig mest på, man kan mappa om bixby knappen det har jag gjort men bixby dyker ändå upp ibland.
    Övrig samsung blot finns det åxå.
    Kameran är ok, inget man direkt hurrar över men tar helt ok bilder.
    Någon utsåg note 9 till årets bästa telefon, har inte testat några andra av årets flaggskepp men har svårt att tro att det skulle vara fallet.
    Pennan har fungerat riktigt bra för mig, såvida man inte använder ansiktsupplåsning det "krockar" med off screen notes .
    Bra telefon men fel prissatt, uppdateringarna sköter samsung inte bra.
    Min gissning är att om du väljer flaggskepp av Xperia, oneplus, Huawei eller motsvarande får du en mera buggfri telefon .
    Detta är MIN åsikt
     
    galaxy81, katho, pernils94231 och 1 annan gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Har du tillräckligt med pengar, köp Note 9. Har du mindre pengar, köp OnePlus 6T. Annars rekommenderar jag även Xperia XZ3 som är på mellandagsrea hos Elgiganten för 5000kr vilket är billigare än båda Note 9 och OnePlus 6T. Sony Xperia XZ3 smartphone (svart) - Mobiltelefoner
     
    bernard gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Om man inte vill ha en Note 9 får man då ändå köpa något annat trots att man har pengar så det räcker och blir över? Eller har man pengar för att köpa en Note 9 så är det den man måste köpa? :D

    Frågar åt en vän.
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kolla ... jag har haft Pixel2 XL, Galaxy S9+, Xperia XZ2, OnePlus 6 och Note 9 (med 128GB/6GB RAM) under mindre än 8 månaders period. Jag fastnade inte för någon av dessa förutom Note 9. Har även en Xperia XZ3 som jobbtelefon, den är minst lika grym tycker jag som Note men till mindre storlek och hyfsat bra pris.

    Om du däremot inte vill ha en Note 9 så kan jag rekommendera följande:
    1. OnePlus 6T (billig, snabbladdning och hyfsade uppdateringar)
    2. Xperia XZ3 (storleken, rapphet, skärmen, UI)
    3. Galaxy S9+ (storleken är lagom, kameran)
    4. Pixel 2 XL (kameran är grym, mjukvaran är suverän)
     
    Kristy gillar detta.
  9. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har inte märkt något direkt problem med min note :)
     
  10. BWiking

    BWiking Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    23
    Har bara haft iphone innan, märker ingen skillnad i följsamheten. Nu är luren förvisso ny, men jag hoppas att den fortsätter ha samma scrollflyt.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Min uppfattning är att Samsung inte lyckas optimera lika väl som OnePlus gör. Anledningen är sannolikt att man riktar sig till en mycket bredare publik än vad OnePlus gör, speciellt företagen, och då blir det lite knepigare att optimera lika bra.

    Samsung har oändligt mycket mer att tänka på eftersom man bakar med så många tjänster och appar samt utökar funktionaliteten i Android mer långtgående än vad tex OnePlus gör. För varje rad kod ökar ju komplexiteten och med ökad komplexitet blir det svårare att optimera.

    Samsung har för all del blivit vassare med tiden och oftast är telefonen rätt följsam (speciellt om man inte kör maximal upplösning), men det händer till och från att den hackar till eller att scroll i tex chrome inte alls är så mjukt så man förväntar sig av en telefon i prisklassen. Jag skulle konservativt ge den 6,5/10 i "användarupplevelsebetyg".


    Jag har dock inte testat med Android 9.0 ännu. Det är möjligt att flytet är bättre i Pie.


    Det hade varit helt fantastiskt om Samsung kunde låta användaren välja "Samsung Experience" eller "Google Experience ("vanilla" Android)" i samband med första uppstart.
     
    Last edited: 4 jan 2019
    tswfootball, Kristy, galaxy81 och 2 andra gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Note 9 har en mycket bra touchskärm som är den snabbaste (med avseende på input lag) av alla Androidlurar jag testat. Mjukvaran flyter på bra i 1080p men man märker en försämring med tiden. Skulle tippa på att en total omflashning varje halvår är en bra rutin. Man kan också köra "Device maintenance" och optimera luren en gång om dagen och boota om en gång i veckan.

    Oneplus 6T är snabbare på "råprestanda", dvs den scrollar snabbare när den väl börjar scrolla men Note 9 börjar scrolla några tiotals millisekunder tidigare. Oneplus har mindre stutter i animationer men med Note inställd på 0.5x i animation scale (developer settings) så känns det helt okej.

    Jag föredrar hur Note 9 känns framför 6T.

    Funktionsmässigt dödar Note det mesta av konkurrensen. Roligare och mer funktionsspäckad mobil finns inte på marknaden vad jag vet.

    Lycka till!
     
    SGSi9000, night77, Kristy och 2 andra gillar detta.
  13. galaxy81

    galaxy81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2013
    Inlägg:
    1 748
    Mottagna gillanden:
    1 196
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max
    Håller helt med i det du skriver. Hur skulle du säga att input lag är mellen Note 9 och Pixel 3 XL?
     
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Man kan göra som iOS, frysa allt annat som pågår i telefonen medan användaren skrollar/en animation i UIt pågår. Eller låta enheten multitaska. Olika sätt helt enkelt att hantera UI. Har inget med prestanda/flyt att göra egentligen även om man kan tro det utan att veta bakomliggade orsaker.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Som sagt, Note 9 är bäst av alla Androider jag testat men Pixel 3 är inte långt efter.

    Bakomliggande orsaker är ganska irrelevant för mig. Det som spelar roll är hur bra det fungerar i praktiken.
     
    galaxy81 gillar detta.