Upptäckt död pixel på Sony sola. vad göra?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Tobias901222, 20 sept 2012.

  1. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    köpte den på svensk elektronik som ligger såklart på portugal.

    Går de skicka den till Sony i sverige?
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Beror på hur många felaktiga pixlar det är. Är det två eller färre kan du få problem då Sonys garanti endast gäller för fler än två pixelfel. Är det mindre än 7 dagar sedan du fått den kan du ju alltid testa att DOA produkten.
     
  3. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe

    DOA?
     
  4. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    DOA = Dead On Arrival. D.v.s. produkten levererades med fel från leverantör

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2
     
  5. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja, som personen ovan skrev om en vara är felaktig vi leverans kan man ofta få den utbytt om man anmäler detta typ 7 dagar efter leverans (antalet dagar varierar mellan olika tillverkare).

    Notera dock att DOA inte är något som styrs av konsumentköplagen utan något som tillverkarna hittat på själva, så vad som går att DOA resp. inte får man fråga sig fram till.

    Kontakta först köpstället och förklara situationen samt att du vill DOA din telefon pga. fel (lite osäker, men jag tror du måste gå via köpstället för att DOA).

    Om de inte går med på det, kontakta Sony support (ring, maila inte för då tar det bara massa dyrbar tid i anspråk). Om de då tycker att det är en DOA (borde inte vara problem om du har 3 eller fler pixelfel), be de ge dig någon form av rerferens som bevis på att Sony godkänt DOAn:n och hänvisa till detta hos återförsäljaren. De brukar vara mer medgörliga om Sony sagt DOA:n är OK.

    Om Sony inte godkänner DOA pga. t.ex. för få pixelfel, så får du ligga på. Ibland kan man träffa på någon vänlig själ på support som är hjälpsam ändå.
     
  6. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Men om man har döda pixlar så borde detta synas i screen shot?

    Screenshotta men hittade inga döda pixlar på den bilden.

    Men på skärmen ser man denna prick eller 2 prickar.

    vad är det för något?
     
  7. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Men om man har döda pixlar så borde detta synas i screen shot?

    Screenshotta men hittade inga döda pixlar på den bilden.

    Men på skärmen ser man denna prick eller 2 prickar.

    vad är det för något?
     
  8. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    ska skicka in den på anova service på måndag. Sony rekomendera det om jag inte får tag i återförsäljaren..
    Svenskelektronik.com har ju inget nummer

    endast fax nummer i portugal och även mejl bara.men mejlat utan svar.

    får väl betala får den skadan som är på telefonen som jag defentivt inte gjort.
    synd sony ej har 100 % pixel skada.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 941
    Mottagna gillanden:
    2 228

    MINA ENHETER

    Nej, döda pixlar syns inte på screenshots. Detta pga att döda pixlar handlar om själva displayen medan screenshot läser i minnet.
     
  10. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    skickat in den till anovo service. får hoppas det går på garantin.men annars vet jag ej hur mkt detta kommer kosta. nån som kan gissa?
     
  11. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Varför handla en billig telefon från en ökänd ÅF som Svenskelektronik.com? :(
     
  12. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe


    för då var det de billigaste stället medans andra tog 500 kr mer. men ja man lär sig av sina misstag.
     
  13. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    skickat in luren till anovo servicen och väntat i över 1 vecka.
    ska ta kontakt me dom nu imorgon.
    Får se vad dom säger.
    Finns ju stor risk jag får betala för kalaset imed Sony inte har 100% pixel garanti.

    Men ibland är dom snälla på servicen.
    Skickade in min Huawei x5 där.

    Mitt moderkort( eller va det heter i telefonen ) hade bränts sönder. dom ersatte det och kryssa för att de var på garanti.

    Vilket de inte borde varit ju.

    Så det är mycket upp till vad för service killar/tjejer där.
    vill inte betala som telefonens nypris precis man kan tänka mej lägga 1000 kr eller så,vill slippa se dessa prickar/pricken på skärmen.