Urbanears stöds inte av Arc - lösning?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av hell-man, 30 jun 2011.

  1. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Har letat efter ett par hörlurar/mic, och tipsades om Urbanears Plattan:
    Urbanears - Hörlurar "Plattan" - Junkyard.se

    Grävde inte särskilt djupt, utan gick på det lilla som står om kompabilitet, och att jag vet att de funkar till polarens iPhone 4. Fick mig att ta för givet att de skulle funka med min Arc, men se icke. När jag pluggar in dem kommer följande upp:

    "Tillbehöret stöds inte"

    Får koppla på hörlursextendern, som kopplar bort mikrofondelen, för att kunna använda dem, men då kan jag ju inte använda dem för samtal, och då faller det rätt platt.

    Borde förstås ha kollat upp det bättre, även om det känns som att de "ska" funka. Men...

    1. Vad är liksom problemet? Är det inte väldigt enkla grejer, tre kanaler, poff tjoff. Varför funkar inte alla basicheadsets med alla lurar?

    2. Kan man lösa problemet på något sätt? med någon app eller så?

    Andra tips?

    Tack på förhand!
     
  2. Rille_lkp

    Rille_lkp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Finns olika standarder för headset. Apple kör CTIA och Sony Ericsson OMTP.
    Enda lösningen är om du kan hitta en adapter men känner inte till någon tyvärr.
     
  3. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Aha, ajdå. Tack. Men samtidigt funkar de ju med andra androidtelefoner, men det kanske inte spelar någon roll? Kanske skiljer inom olika hårdvaror/tillverkare, men inom samma OS?
     
  4. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Som Rille säger, så skiljer det sig mellan de olika tillverkarna. Olika tillverkare väljer olika standarder och komponenter.

    Så det gäller att kolla upp vad man köper, har själv gjort bort mig på liknande saker tidigare med BlackBerry och det kostade drygta laxen, aldrig kul men man lär ju av sina misstag.
     
  5. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag igen...

    Känns väldigt otydligt. Nu har jag inte kollat runt så värst noga, men jag tycker att det verkar vara vanligt med ganska tunn kompabilitetsinformation.

    Nu har jag testat mer med den medföljande adaptern, som jag visuellt från början tolkade som en ren tvåkanalsmodifiering, alltså att den gör lurarna till rena hörlurar. Mycket riktigt, och då funkar de, som jag skrev i originalpostningen, men bara som hörlurar. Dock att jag hör vad någon som ringer säger, och den som ringer hör mig om jag håller telefonen så att telefonens mick är tillräckligt nära. Hmm... kanske räcker för mina behov, men lite surt.

    Om jag letar efter något liknande, slutna vettiga hörlurar med mikrofon- och svarsfunktion (extra plus om de också har volymkontroll, vilket urbanearsen saknar), till ett rimligt pris, är det någon som har något att rekommendera mig?
     
  6. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Cim-Inc, mmm, inser det. :)

    Samtidigt köpte jag dem väldigt billigt, och borde om jag bestämmer mig för att dumpa dem kunna avyttra dem till någon iPhone-stolle ganska lätt. Får se hur jag gör.
     
  7. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Köp detta; SonyEricsson MW600, där kan du koppla in vilka hörlurar som helt med 3.5mm stereoplugg... Sony Ericsson mw600 trådlöst stereoheadset med FM-radio
     
  8. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ett sådant äger jag redan, och jag är inte helt nöjd med det. Det är bra på sina sätt, men täcker inte alla mina behov. Jag vill ha en trådad sluten hörlur med mick/svarsfunktion. Då slipper jag stirra med att ladda och jag behöver inte ha dongeln fastsatt på tröjan, jackan eller liknande.

    Så, tips på en trådad sluten hörlur med mick och svarsfunktion, som är kompatibel med Arcen, det är vad jag suktar efter! :)
     
  9. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Hell-man! jag är otroligt nöjd med ett par värsting Nokialurar. De har noisereduction och kan användas antingen via BT eller med sladd. Fint ljud. Har de funktioner du efterfrågaralltså mick och svarsfunktion. Lång batteritid med BT.
    De heter BH 905
     
    Last edited: 1 jul 2011
  10. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Shit, ja de verkar ju grymma. Ser ju nästan ut att kunna flyga till månen. :) Men de är klart dyrare än jag tänkt mig. Är nog i dag inte beredd att lägga de pengarna. Tänkte mig något enklare, men ändå bra. Typ Urbanears. Attans elände att de inte funkar.

    Ingen som har tips på några likvärdiga Arckompatibla?
     
  11. Rille_lkp

    Rille_lkp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  12. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det där är en lösning som ligger närmare att falla mig i smaken. Dock inte så att jag sväljer den med hull och hår. :)

    1. Då skulle alltså mina Urbanears funka med denna och mobilen? Fast, om jag gissar rätt, förutsatt att jag använder extendern (den där kopplingen som gör dem till rena hörlurar) på Urbanearsen?

    2. En nackdel med den här lösningen är ju att det tenderar att bli rejält med kabel. MH700 har ju en bit sladd (även om man kopplar bort lurarna), och lurarna man sätter på har i sin tur en sladd (i fallet Urbanears dessutom ytterligare ett påhäng). Mycket sladd blir det. Hörlurar/handsfrees som jag använder så här vill jag gärna ha rätt kort sladd till.

    Mycket att tänka på blir det. :D
     
  13. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  14. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag tar och citerar och svarar mig själv. Jag hoppade in i bilen och drog iväg till Netonnet och köpte den där mojängen. Kostade ju inte mer än 39 spänn, och den funkar superduper!

    ... Ringer i lurarna (med "min" ringsignal").
    ... Mikrofonen på Urbanearsen funkar.
    ... Svarsknappen på Urbanearsen funkar.
    ... Finfint ljud när jag kör musik i lurarna.

    För 39 spänn. Inte illa. :)
     
  15. Stonesorrow

    Stonesorrow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Väldigt irriterande med olika standarder måste jag säga. Jag försökte använda mina Sony Ex38iP in-ear lurar som funkade bra på min Desire med min nya Arc och fick ett ljud som lät som 75% lägre än normalt. Sen när jag tryckte in svarsknappen på headset blev ljudet "fullt" men försvann så fort jag släppte knappen.

    Efter lite googlande på XDA visade det sig att Apple använder sig av en annan kopplin gän alla andra. Men eftersom iPhone är så etablerat har deras variant nästan blivit standard.

    Netonnet-adaptern verkade inte dum, synd bara att kopplingen inte är L-formad med tanke på Arcens tokiga placering av hörlursuttag.
     
  16. smurfb

    smurfb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Urbanears plattan funkar med Nokiasladden som följde med i lådan, jag använder de varje dag med min SE Arc, man behöver inte köpa nått! Micen fungerar även den utmärkt.
     
  17. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Följde inte med någon Nokiasladd till mina Urbanears, bara en sladd med blott tvåkanaler (på stiftet), och den fick inte jag att fungera med min Arc.
     
  18. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Jag har ett par Marshall där det på deras FAQ (FAQ » Marshall Headphones) står att den fungerar med iPhone, Blackberry och HTC. Men jag får samma problem med mina hörlurar som frågeställaren. Är det säkert att denna adapter för 39 kronor fungerar? Jag är grymt nöjd med mina hörlurar, och vill inte byta, ljudet passar mig bra.
    Kanske skall pröva med min Blackberry Bold och se om det fungerar, för göra det när jag kommer hem efter en tuff jobbvecka.
     
  19. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Säkert och säkert. :) Jag vågar ju inte ta gift på det, men det vore extremt konstigt ifall det inte hjälpte också för dig. Du får ta en rövare, helt enkelt.
     
  20. dryger

    dryger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    olika headset-kopplingar

    Kanske lite sent svarat men jag tänkte att kanske kan det hjälpa någon.

    Så här svarade jag en herre som hade problem med sitt headset när han kopplade det till arcen, det var för några veckor sen i något slags utländskt sony-forum eller vad det nu kan ha varit, därav den obegripliga utrikiskan:

    ---------------------------------------------------
    The bad audio is caused by different wiring in the ericsson plug and the iphone plug. There are two wiring styles, the iphone style wiring and the droid style wiring. Most phones have the iphone style wiring. It seems like some (or all) Ericsson, Motorola, LG and Samsung phones have the Droid style wiring.

    Most headsets found on retailer's shelves are made for the iphone. When you plug such a headset into an ericsson phone the headset common ground is connected to the microphone input. The sound will be distorted and weak, but it will be ok when you press the remote button since it connects ring2 to the sleeve.

    If you want to use an iphone headset you need an adapter that switches ring2 and the sleeve, such as the "3.5mm TRRS Headset Converter / Adapter" found at kvconnection.com. Do a google search on the part number, KM-354R2M-R3F. Works both ways, iphone headset to droid phone and droid headset to iphone.

    This adapter will only solve the audio problem, it won't solve the remote control problem.

    iphone style wiring:
    * Tip: Left earpiece
    * Ring1: Right earpiece
    * Ring2: Common ground
    * Sleeve: Microphone

    droid style wiring:
    * Tip: Left earpiece
    * Ring1: Right earpiece
    * Ring2: Microphone
    * Sleeve: Common ground

    ---------------------------------------------------

    Liknande adapter finns på fler ställen, den som hell-man hittade på netonnet är billigast hittills:
    kvconnection.com art.nr KM-354R2M-R3F 3.5mm TRRS Headset Converter / Adapter" c:a 150kr
    teknikmagasinet: art.nr 265928 Headset Adapter 3,5-3,5 mm 49,90kr
    netonnet: art.nr: 152681 Fiftysevennorth 3,5mm soundadapter converter 39kr
     
    hell-man och Stonesorrow gillar detta.