Fråga: usb-C/usb-A kablar till Sony Xperia XZ

Diskussion i 'Xperia XZ' startad av L-stream, 3 okt 2017.

  1. L-stream

    L-stream Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har en Sony Xperia XZ med usb-C. Klickade hem några billiga kablar på wish-appen innan jag hade hört talas om Benson Leung och hela problematiken kring felfungerande kablar.
    Det var ju dock 2015 som detta problemet uppmärksammades!! Kan man anta att de fabriksfel som gjordes då är åtgärdade, även på kina-kablar? En 56 kohm resistor lär ju inte vara så mycket dyrare än en 10 kohm, vilket var ett av problemen vad jag förstår.

    Dock så verkar Xperia XZ bara ha USB 2.0 (enligt wikipedia, står inget på sonys hemsida), så då borde telefonen överhuvudtaget inte kunna begära för mycket ström från laddare/dator för att förstöra den, även om man kanske får märka upp de kablarna lite extra.. Kan ju vara smärre problem med skärmning/isolering med en 24-pins kontakt jämfört med en märkeskabel, men utöver det så.

    Inte ens när jag letar på kända Svenska återförsäljares sidor kan man utläsa att de usb-C/usb-A kablarna de säljer faktiskt håller måttet, typ-C har ju ändå fått lite spridning nu i år. Eller är det underförstått att samtliga kablar som i alla fall säljs i Sverige idag inte komma bränna sönder din laddare/dator?
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Nej.
    Nej.
     
    bernard gillar detta.
  3. L-stream

    L-stream Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    bernard gillar detta.
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    bernard gillar detta.