USB och 3g modem

Discussion in 'Samsung' started by Zacke69, Oct 6, 2011.

1. Zacke69

Zacke69 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det någon som vet om man kan koppla ett mobilt 3g modem via usb-adaptern på en gt 10.1 wifi only. Omöjligt eller kan man ladda ner dågon app?

Mvh

Björn

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

För att kunna använda 3g-modemet så måste den dator som vill använda sig av det ha drivrutiner. Drivrutinen är ett program som talar om för datorn hur den ska kommunicera med usb-modemet.

Tyvärr så levereras 3g-modem oftast bara med drivrutiner för Mac och Windows. Om man har ett 3g-modem med Linux drivrutiner så skulle det säkert vara möjligt med lite trixande eftersom Android kör Linux i kärnan.

Ett tips är dock att använda sig av någon typ av 3g-router som man kan plugga in sitt sim-kort i. Har för mig att det finns batteridrivna sådana som man kan ta med sig. Då ger routern dig ett WiFi-nät som du kan använda.

Last edited: Oct 6, 2011
  3. Zacke69

MINA ENHETER

Ok, jag har ett gammalt Huawei E220, kollade spec på det och det stöder tydligen Linux. Är det bara att trycka i det och testa eller är det risk att det blir knas i plattan då?

Vad tror du jag behöver trixa fram mer om man ska få det att funka?

Mvh

Björn

4. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lär inte hjälpa att det stöder Linux, måste fortfarande ha drivare till det, och det lär inte finnas med i Android. Så du lär behöva "trixa" fram drivarmoduler som funkar tillsammans med kärnan i plattan.

5. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har ett huawei E1750 som fungerar på min Acer A500 med custom rom. Behövde stänga av vissa funktioner i dongeln med PuTTy.

Inte alla modem fungerar och romen måste stödja 3g dongel. Kolla xda, kanske att någon trixat fram detta till sgt 10.1

Bra funktion ifall man har en dongel som bara ligger och kostar pengar annars. Lycka till!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. Zacke69

MINA ENHETER

Hmm, låter som att detta är för avancerat för mig, men tack för tipset.

Mvh

Björn