Diskussion: USB On The Go

Diskussion i 'Google Nexus' startad av UkuleleSolen, 22 nov 2012.

  1. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter att ha sökt igenom de flesta elektronik-handlarna i Oslo efter en USB-OTG-kabel gav jag upp.
    Hos Expert och alla stora firmorna ser man alltid flera upplysta fulla väggar fulla av i-tillbehör i alla tänkbara prisklasser.
    Prylarna till övriga telefoner finner man i en nätkorg i ett hörn om man har tur.

    Det som förvånar mig mest är att inte en enda av de butiks-biträden jag pratat med idag hade en aning om vad jag pratade om för kabel. Alla stod som fågelholkar.
    Ok, en av dom, på Expert, där jag köpte min Nexus för några dagar sedan, hade koll. Han ska också ha all ära för att han kollade upp med Experts huvudlager och till sist konstaterade att det var omöjligt att beställa hem en till hans eller någon annan expert-butik!

    Hade det inte varit för att jag starkt ogillar Apples metoder, hade jag köpt en iPad för länge sedan!
    Jag förstår också alla som köper en iPad utan att ha en aning om att det egentligen finns en uppsjö av märken att välja mellan.
    Det jag inte förstår är hur android-plattor någonsin ska kunna konkurrera med iPads på allvar. Villkoren är alldeles för olika.


    Jag köpte en OTG-kabel på ebay, som kommer om nån dag :)
    Har sett alldeles för lite av det på det här forumet - vad använder ni era OTG-kablar till, vilka möjligheter ger de er?
     
  2. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Alltså, gå till Kjell & Co och köp en ?
    Eller gör en egen, kostar typ 50:-

    Det är inget speciellt med en OTG-kabel, det är en micro-usb hane, och en usb-hona.
     
  3. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Och jag använder den till att koppla in hårddisk till min Note 2 för att föra över filer, och ibland kopplar jag in tangentbord o mus i min nexus 7 / note 2 för att skriva lättare :)
     
  4. zaphyrdroid

    zaphyrdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag köpte min på Dustin...

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  5. bamse88

    bamse88 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    beställde en på dx.com för 1.6 dollar (drogs ca 12kr från kontot) ^^ dock tar det ju tid att få grejjerna, beställde för ca 2 veckor sedan och den har inte kommit än ^^
     
  6. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kjell & Co finns inte i Norge :(


    Jo, det är aningen speciellt med en OTG-kabel. Det är 2 stift som är annorlunda lödda än på en vanlig kabel.
    Fick det bekräftat när jag köpte en adapter, usb-hona- till-hona, som jag trodde skulle lösa biffen.
     
  7. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Finns det något vettigt att ha en usb hona-till-hona adapter? Finns väl inte med i USB-standarden iaf.
     
  8. Bannlyst

    Bannlyst Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Allt man någonsin behöver finns väl på ebay.com eller dx.com?! :) Tar ju dock en sån tid att få hem prylarna...
     
  9. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag trodde ju att man kunde skapa sin egen otg-sladd, genom att sätta den på laddnings-sladden.
    Men i o med att en otg-sladd är annorlunda lödd så funkade det inte.
     
  10. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja, men varför säljs sådana adaptrar som inte är OTG överhuvudtaget? Kommer inte på någon gång man kan ha användning av den.
     
  11. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Förlängningssladd? Koppla ihop två korta sladdar till en lång.

    On-topic, jag har också beställt en OTG-sladd från dx. Kan ex. komma till pass om jag skulle vilja komma åt stora filer från telefonen.
     
  12. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Min första mp3-spelare hade nån slags host-läge, där man kunde ansluta den till en annan likadan spelare för att föra över musik, då behövde man en hona-hona + 2 vanliga sladdar, eller en hane-hane.

    morsan hade även en gammal handhållen mediaspelare med liknande host-funktion.

    Så nog finns det användning allt, men det är inte speciellt vanligt.