Tips: Usel fingerscanner - möjlig fix/avhjälpning Nokia 9

Diskussion i 'Nokia 9 (2019)' startad av Don MC, 21 jul 2019.

  1. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Ända sedan jag skaffade min Nokia 9, har jag haft problem med den usla fingeravtrycksläsaren. Jämfört med mina tidigare Nokia 7 Plus och 8.1 är fingerscannern som från en annan jävla planet. Mycket längre bort från solen.

    Den funkar visserligen ganska så OK då man testar den, alltså låser luren från knappen och sedan genast öppnar igen och läser av fingret. Men om man låter luren ligga en stund så vill inte scannern längre vakna upp och tända det gröna ljuset bakom skärmen.

    Jag har då gjort som så att jag har placerat tummen ca 5mm högre upp och sedan dragit tummen neråt till rätt ställe. Då har scannern brukat vakna upp lite bättre. Men fortfarande inte perfekt.

    Nånting har alltså hindrat scannern från att vakna upp efter att luren legat orörd en stund. I de fall då scannern vaknar upp (det gröna ljuset bakom skärmen tänds), så har den brukat läsa av fingret rätt hyfsat.

    Jag kontaktade HMDs support och fick följande förslag:

    Det verkar alltså som om Googles Smart Lock på något vis hindrar scannern från att vakna upp. Hur och varför vet jag inte. Genom att avaktivera och sedan aktivera den igen ska det funka lite bättre. Detta kunde jag bekräfta efter några timmars användning. Det verkar faktiskt funka lite bättre.
    Avaktiverade Smart Lock helt och hållet (i menyn Trust agents) och det verkade bli än lite bättre. Scannern vaknar upp varje gång. Jag behöver inte Smart Lock funktionen själv, men de som behöver den kan lämna den påkopplad.

    Jag har också läst in min tumme två ggr för att vara på den säkra sidan. Luren är bara så finurlig att den märker att det är fråga om samma finger och vill streta emot lite. Men med lite bestämdhet går det nog.

    De av er med liknande problem kan ju testa denna metod och sedan rapportera huruvida det funkar. Låt det gärna gå minst några timmar eller ett par dagar för att få ett pålitligt resultat. Luren måste få ligga orörd mellan försöken.
     
    Last edited: 22 aug 2019
    bernard och Rookie gillar detta.
  2. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nu märks det att man kanske borde hoppa in på den här forumdelen lite oftare! Det här gjorde susen för mig då det mest irriterande vad gäller att låsa upp skärmen har varit att väcka den. Ibland har den bara flimrar till och släckts men nu verkar den vakna varje gång vid double-tap.

    Tack ska du ha!
     
    bernard gillar detta.