Problem: Usel GPS i Note 3

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Droid96, 4 okt 2013.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Hej!

    Uppgraderade nyligen från en Galaxy S4 till en Note 3. Är mycket nöjd med bytet på alla punkter förutom en: GPS. Note 3 ska på pappret stödja samma teknologi som S4 men i praktiken är den nästan totalt oanvändbar. Även fast jag står still driftar driftar markören för min nuvarande position runt i en cirkel. Ofta tror den att jag står still och fastnar helt fast jag rör mig. Att använda den som GPS i bilen är lönlöst. Utomhus fungerar den något bättre sålänge det inte är några träd eller höga byggnader i närheten.

    Jag spelar ett spel som heter Ingress som använder GPS. Det blir givetvis ospelbart med Note 3 pga problemen.

    Jag har installerat GPS Status & Toolbox som enligt vissa användare förbättrat prestandan. Utöver det är det ett utmärkt verktyg för felsökning då den kan visa hur många satelliter man har fix på samt signalstyrka.

    I BILEN: Note 3: 3 av 21 möjliga. S4: 19 av 22 möjliga. Note 3 tror att jag kör 50 meter till väster om vägen ute på ett rapsfält. S4 vet precis var jag är.

    I KONTORET: Note 3: 4/12 möjliga men får ingen fix. S4: 18/21 och perfekt fix.

    UNDER TRÄD UTOMHUS: Note 3 11/22 möjliga men hoppar runt i en cirkel trots att jag står still. Trots att jag börjar gå rör sig inte markören på 25 sekunder. S4: 19/23 möjliga och markören rör sig direkt bara jag tar ett steg framåt.

    UTOMHUS MED FRI SIKT: Note 3: 18/22 möjliga. Reagerar långsammare än S4 men fungerar godkänt.

    Frågan är om det är min Note 3 som är trasig eller om konstruktionen helt enkelt har en klart sämre GPS-mottagning än S4? Är det någon därute som har en Note 3 och upplevt samma problem med GPS? Kanske rent av någon som spelar Ingress och kan uttala sig om hur det funkar?

    Testa gärna att installera GPS Status & Toolbox och jämför med andra mobiler hur bra fix ni får: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eclipsim.gpsstatus2&hl=sv

    / jacob
     
    Last edited by a moderator: 4 okt 2013
  2. RogerP

    RogerP Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Testade på mitt kontor nu och jag får fix så gott som direkt och hittar 18/20.
    Låter som att din telefon inte mår så bra.
     
    Droid96 gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Låter som att det är något fel på den.

    Då åker den in till butiken för översyn. Tack för att du testade.

    / j
     
  4. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Testar också inne på kontoret nu, sitter centralt i en byggnad utan fönster runt mitt kontor. Tog cirka en minut att uppnå 17/24 med verktyget.

    Definitivt något galet med din GPS alternativt någon mjukvaruinställning/bugg.
     
    Droid96 gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Telefonen är inskickad på reparation. Var en dag för sent för att få en ny istället :(
     
  6. ipx

    ipx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2009
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Mardröm... :/
     
  7. RogerP

    RogerP Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    433
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Surt :(, hoppas det löser sig smidigt iallafall.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har ju kvar min S4a eftersom jag inte var helt säker på huruvida jag skulle gilla formatet på Note 3 eller inte. Ganska intressant att gå tillbaka till den. Det jag noterar är:

    * S4an som en gång i tiden kändes stor känns nu för liten. Intressant hur snabbt man anpassar sig till en större lur. Storleken är definitivt ett plus för Note 3.

    * S4an känns trögare än Note 3, särskilt animationer/grafik.

    * S4an har en klockren gps!

    * Saknar pennan på Note 3.

    * Enklare att nå hela skärmen på S4 vilket är en fördel i vissa spel.

    * Fejkläder på baksidan ger bättre grepp. Borde finnas ett sånt skal till S4.

    / j
     
  9. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jävla surt.. Bra att tänka på att grundligt testa GPS/Wifi och annat de första dagarna så man kan DOA om man råkar ut för något.
     
  10. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Med GPS Status programvaran och Tools, Manage A-GPS state, reset (tar bort den data som finns och laddar ner ny), så upplever jag att GPSen är minst lika bra som Note 2.
    Körde mellan hemmet och jobbet och hade 20-24/26.

    Det verkar som GPS datan spelar stor roll. Kan vara så att datan inte hämtas då den ska och därmed funkar GPSen rätt dåligt för vissa (framtills telefonen fått för sig att hämta hem det automatiskt). Innan man lämnar in den så ska man nog prova denna funktion i programvaran.

    Provade i går kväll innan jag reseta GPS datan och stå i diverse fönster i lägenheten. Gick riktigt trögt att få en fix. Ett fönster öppnade jag tom och mätte med handen utstäckt utan riktigt bra resultat. Samma ställe som var uselt innan denna reset ger fix och 11/24 på 4 sekunder och klättrar snabbt uppåt.
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har testat att nollställa och ladda hem A-GPS-data och det gjorde ingen skillnad på min Note 3. Den var helt klart defekt. Fick mycket sällan fix på mer än 11-12 satelliter även fast jag var utomhus. Med S4an är det fix på 21-22 nästan hela tiden, till och med inomhus i vissa byggnader.

    Nu får jag bara hoppas att de lyckas reparera den. Annars får jag behålla S4an.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

  13. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  14. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Har inget problem med min, den är som note 2ans

    SM-N9005 via Tapatalk 2
     
    MrSexor gillar detta.
  15. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Har inte heller några problem. Sitter inne i en kontorsbyggnad iofs på övreplan men det är ordentligt betongtak och vanligt trätak ovan det, men jag får ändå lock på 14-15 satelliter och 3m noggrannhet. Har inte heller noterat när jag kör Waze till och från jobbet att den skulle tappa kontakten på något vis. Kan till och med köra längre in i tunnlar innan den tappar locken än vad jag gjorde med min S3.

    Det finns bevisligen några med felaktiga GPS men hur utbrett det verkligen är, är en annan fråga.
     
  16. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Kan ju nämna att min Note 2 och Note 3 är likvärdiga, trots detta så visar Note 3 en "2a" på signal medans Note 2 visar fullt.
     
  17. timoat

    timoat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    försökte använda gpsen igår, min position hoppade runt som fasen, riktigt trist. mitt på söder utomhus i sthlm. får bara lock på 8/21 enligt gps status...
     
    Last edited: 13 okt 2013
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Då har du exakt samma problem som jag. Bara att lämna in.

    Min har varit på reparation nu sedan 4e oktober och de verkar inte kunna lösa det. Tydligen ett utbrett problem på Note 3.

    Tur man behöll sin S4a.

    / j
     
  19. busteroid

    busteroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har samsung officiellt bekräftat att det är ett allmänt fel på alla note 3? Tänkte ev köpa en men då jag är mycket beroendende av en stabil gps så är det inte intressant om den inte fubgerar riktigt. Jag minns själv problemen med gpsen i galaxy s1.
     
  20. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Min gps funkar också perfekt :)