Problem: Usel GPS i Note 3

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av Droid96, 4 okt 2013.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Verkstaden som reparerar min Note 3 säger att problemet är mycket utbrett och att Samsung inte har någon lösning i nuläget. Blir reklamation snart.

    / j
     
  2. busteroid

    busteroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    tack för svaret.
    då skall jag avvakta med inköpet tills dom säkert fixat det.
    Som sagt, mardrömmen från galaxy s1 sitter fortfarande som fastklistrad i näthinnan ;)
     
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    fan va trist :( använder också mycket gps program och spel hade tänkt uppgradera men skiter i det för tillfället då man är ju van hur sjukt bra lock man får med glonass.. hur svårt ska det vara att felsöka ett felaktigt gps chip tycker man?
     
  4. Elvis

    Elvis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör med copilot och har full kräm till och med inomhus. Den fungerar än så länge klockrent

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     
  5. Elvis

    Elvis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Här är ett par dumpar ifrån appen gps status.första är inomhus andra är med utsträckt hand genon fönstret;)

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     

    Bifogade filer:

  6. Elvis

    Elvis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Blev lite fel det kom bara med den andra bilden...här e den första(inomhus)

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     

    Bifogade filer:

  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Fick tillbaka min Note 3 från reparation. Tydligen har de trixat med mjukvaran. Ingen förbättring. I jämförelse med S4an är Note 3 helt hopplös. Dock gillar jag telefonen i övrigt så jag kommer försöka få den utbytt.
     
  8. Elvis

    Elvis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tråkigt när det blir så:(hoppas det fixar sig för dig!håller med dig att luren är riktigt bra.

    Skickat från min SM-N9005 med Tapatalk
     
  9. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Riktigt surt.. Har gått en runda som skulle vara 11 km (enligt kartan innan rundan) med en kompis som har S4. Hans landade på 10,9 och min på 10,8, med andra ord sjukt bra för båda två.. Låter ju fortfarande som att det är fel på din GPS.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Efter två vändor av reparationer som inte hjälpt börjar jag nu ledsna.

    Går tillbaka med telefonen imorrn en sista gång och om de inte kan lösa problemet blir jag tvungen att reklamera den. En helt underbar lur på precis alla sätt förutom att GPSen har bedrövlig mottagning.

    Se bara detta exempel på Note 3 vs S4. Värt att nämnas är att Note 3 har sökt efter satelliter i cirka 20 minuter medans S4ans gps toolbox startades sekunder innan bilden togs. Efter ytterligare en minut var error (m) nere på 3m på S4.

    [​IMG]
    :(
     
  11. zetar

    zetar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Min GPS har funkat klockrent i en månad, men nu märker jag att den plötsligt har blivit väldigt seg med att få fix och ansluter till få satelliter.
    Det känns som Note 3 har samma problem som den första Galaxy S med GPS. För att fixa GPS-en i Galaxy S fick man skruva upp den och stoppa in foile på vissa ställen för att få bättre kontakt med GPS-antennen. Problemet var att det bara funkade några veckor, sedan ficka man öppna den igen.
    Fan för Samsung om dom klantat sig med GPS-en igen!
     
  12. Vanya

    Vanya Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lösning för mig

    Hej.

    Fick min Note 3 idag och har pillat med den ett tag nu.
    Märkte att GPS.en inte ville låsa till en enda satellit och hittade denna tråd.

    Efter lite youtubesökningar hittade jag denna video:
    http://www.youtube.com/watch?v=_yoWdYg2OWs

    Följde snubbens instruktioner och GSP.en funkar felfritt nu :cool:

    Hoppas denna video kan hjälpa någon mer.
     
  13. devour

    devour Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Märker att min telefon också har väldigt svårt att så tag i några sateliter, efter några minuter hade den fått tag i 2/24. Provade ändra i webbläsarens inställningar men det där med väderappen greppade jag inte, har inte widgeten aktiv iaf. Vart hittade du den appen att avinstallera? :)
     
  14. Vanya

    Vanya Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nä jag har inte den väderappen så det steget skippade jag.
    Det enda jag gjorde var att ta bort spårningen i samsungs webläsare och nu låser den till 18-19 av 22 inom 15 sek.
     
  15. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Fick stor bekymmer med min GPS igår.... Kom dock på att det var mitt nys skall som som störde min GPS...
     
  16. Camela

    Camela Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    iPhone 6s Plus 128gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6s Plus 128gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 2 128gb
    Hmm..gps har funkat utan problem i en månad ungefär.
    Men nu plötsligt slog den riktigt fel och det står att jag är i Marocko :confused: lol

    Har nån mer varit med om att gps slår så fel..har det med det utbredda gps problemet med note 3 att göra eller var det bara något tillfälligt?

    Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk 2
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Eftersom GPSen i (vissa) Note 3 har så svag mottagning slår den ofta över till ren WIFI-lokalisering vilket kan ge väldigt konstiga resultat. Du kan ju dubbelkolla att du har GPS-satelliter påslaget. Om så är fallet, försök få bättre mottagning genom att undvika höga byggnader, träd och annat som skymmer (delar av) himmelen.

    Vad det gäller min Note 3 (som jag saknar rejält - det är ju en så underbar telefon!) är den inne på reparation fortfarande. Har nu varit utan den i sammanlagt över en månad.

    :(

    / j
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Får tillbaka min Note 3 idag. Har varit på samsung för byte av chassi. Glad att de inte bara uppdaterat mjukvaran denna gång. Kanske har de äntligen löst problemet...
     
  19. creeel

    creeel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur funkar eran inomhus jämfört med andra mobiler? Satt nu och testade och efter flera minuter hade den fortfarande inte hittat min position.
    Sedan gick jag utomhus och tryckte igång GPS sedan GPS toolbox och den hittade 19/23 satelliter på 2 sekunder. Det är också molnigt nu.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Fick som sagt tillbaka telefonen och den är fortfarande lika värdelös på mottagning trots att de reparerat hårdvaran.

    Både GPS-mottagningen och 3G/4G-mottagningen är avsevärt svagare än på S4an vilket bland annat orsakar att jag inte får något bättre än EDGE när jag åker buss till stan på morgonen.

    Stor tumme ner för Note 3. Kommer göra allt för att reklamera det här skräpet.

    / j