Problem: Usel GPS noggranhet

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Carpe_Me, 3 apr 2024.

  1. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Problemet märks främst i bilen när jag kör navigering via Android Auto.

    I början av januari fick jag problem med att min position i kartan började hoppa "hit och dit" när jag körde navigering via Android Auto. Oftast var det max 50 meter mellan min position och den punkt i kartan positionen hoppade fram och tillbaka mellan.
    Problemet blev sakta värre och värre, i slutet kunde min position i kartan och min riktiga position vara i helt olika kommuner! Antingen fastnade min position på ett ställe jag passerat och stannade där eller så hoppade den fram och tillbaka. Som mest var det 30km mellan positionerna.


    Telefonen åkte in på lagning och två veckor senare fick jag en ny på telefon på garantin.
    Med exakt samma problem om än en mildare variant likt hur det började med den förra telefonen!

    Den nya telefonen ställdes in som en ny telefon och alla inställningar är trippel kollade.

    Det känns inte rimligt att ha oturen att få en ny telefon med exakt samma fel. Är det någon som har en ide på vad jag missat?

    Det är inget fel med bilen och andra telefoner fungerar utmärkt.


    Har lyckats ta screenshot på appen "GPS Status" en gång när detta skedde och där såg det ut som att GPS'n helt enkelt stängts av.
    Direkt efter och vid de tidigare tillfällena när jag inte fick en bild så har positionen i kartan hamnat rätt sekunden efter att jag startat appen


    Telefon samt appar är uppdaterade
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 072
    Mottagna gillanden:
    2 155
    Spontant tänker jag på de störningar som orsakas av ryssarna, de påverkar södra Sverige en hel del men bara periodvis.

    Några frågor som jag kommer på:
    Befinner du dig i södra Sverige?
    Har du testat andra mobiler samtidigt?
    Kan det vara så att Pixeln endast använder GPS medans de andra mobilerna använder andra positioneringssystem (GLONASS, Galileo och/eller BeiDou) parallellt och därför upptäcker felen som GPS visar och utesluter den felaktiga visningen?
     
    tpalsson och MultiMan gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pixel har stöd för alla positioneringssystem som du skriver så det har inte med att den bara använder GPS
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 794
    Mottagna gillanden:
    2 114

    MINA ENHETER

    Nja, påverkar de verkligen på marken? Om du tänker på t.ex. GPSJAM GPS/GNSS Interference Map så visar den störningar för flygplan uppe i luften.
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 083
    Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    När jag har använt Wireless Android Auto i bilar kan det göra så av och till. Positionen fryser och/eller hoppar. Om jag ansluter med USB-kabel finns inte detta problem, eller om jag bara använder Google Maps på telefonen utan Android Auto. Jag antar att det är ett problem med WiFi-förbindelsen mellan telefonen och Android Auto enheten. AA ansluter ju både med Bluetooth för telefoni och med WiFi för det övriga. Jag har hört andra säga att detta återkommer här och där troligen när andra WiFi-punkter stör.
     
  6. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER


    Ok, det låter som det problemet jag har.
    Det som dock talar emot är att det skulle bero på annan stötande källa är att det kan hävdas mitt på Essingeleden förbi Stockholm likväl det kan hända kl 06 ute på "landet".

    Vi har testat med andra mobiler och det verkar funka som det ska göra när min slutar. Jag testade även med en annan bil strax före att min telefon nu senast byttes ut på garantin. Utfallet blev då det samma, den fastnar och hoppar.

    Tjejen noterade dock att det vid något av alla gånger nu stod "söker GPS" så får väll lämna in denna med då o_O