Fråga: Uteslutande använda Googles appar på iPhone?

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av kallo, 4 nov 2017.

  1. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Det börjar bli dags att plocka ut en ny arbetstelefon. I jobbet har jag hittills använt iPhone och privat Android. Min tanke var att använda min privata Huawei P10 i jobbet och plocka ut en ny jobbtelefonen som jag använder privat. Men jag hittar egentligen ingenting som lockar i Android väg. Jag är ute efter någonting i storleksklassen 5". Det som lockar mest är Pixel 2 men den säljs ju inte Sverige. Sony Xperia XZ1 Compact har många fördelar som jag prioriterar, exempelvis ett någorlunda rent Android men den ser ut som en tegelsten och är ganska tjock. Det jag vill ha är flaggskeppsprestanda i mindre format och där faller samtliga modeller tycker jag.

    Hur skulle upplevelsen bli på iPhone om man uteslutande har använt Googles ekosystem på Android och vill försöka göra det även på en iPhone? Hårdvarumässigt gillar jag allt med iPhone 8 förutom glasbaksidan. Är det hål i huvudet att använda Google Chrome, Gmail, Google Maps, Google Kalender, Google Drive, Google Foto, Google Home, Chromecast på en iPhone? Vissa inställningar går ju att komma runt för att få en bättre Google upplevelse genom att gå in i varje apps inställningar och ändra alternativ för att öppna filer, länkar och annat innehåll från Apples appar till Googles appar. Vad är det jag egentligen tappar i funktionalitet förutom GUI:t? Ska tilläggas att jag kommer inte använda iMessage/Facetime/Google Duo/Hangouts o.s.v.
     
    Last edited: 4 nov 2017
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 015
    Mottagna gillanden:
    1 956
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Chrome och Home nyttjar jag inte, men annars kör jag allt med stor framgång, tror jag iaf

    Jag lever så att säga på Google men använder iPhone
     
    bernard och kallo gillar detta.
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag kör hardcore på googles appar på min iPhone . Kör allt från drive till Maps, foto och Google Keep . Kör Google kalender och allt annat Google har . Enda skillnaden jag märker mot att köra apparna på en android är att vissa appar tom funkar bättre på iOS .
     
    Last edited: 5 nov 2017
    2crueal4u och kallo gillar detta.
  4. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Gjorde samma under det år jag körde iPhone, använde Googles ekosystem rakt över för att inte bli plattformsberoende.
    Inga problem med det vad jag kan tänka på, förutom påminnelse om att aktivera imessage, icloud och diverse andra apple-tjänster vid varje uppdatering av mjukvaran i telefonen.
    Fortsatte även att köra SwiftKey när det till sist landade på iPhone.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Du kan köra allt det du nämner på en iPhone med stor framgång. De funkar och flyter faktiskt på bättre än android. Gick över till iPhone efter många år med android och jag saknar det inte ett dugg. Var bara frustration att vänta på uppdateringar och oklara batterydrains.
     
  6. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nu var det ungefär ett år sedan jag skrev den ursprungliga posten. Jag plockade faktiskt ut en iPhone 8 för en vecka sedan via jobbet som jag hade tänkt att använda privat. Det blev ingen långvarig relation direkt. Efter tre dagar bytte jag tillbaka till Android.

    Majoriteten av Googles appar fungerade mycket bra men det som var avgörande för mig var:
    • Avsaknad av sync under widget
    • För mig ologiska och komplicerade inställningar under Accounts & Passwords
    • Inte möjligt att återläsa flera års historik från WhatsApp (Google Drive)
    • Låst GUI och avsaknad av en del appar som jag är van vid
    GUI:t och användarupplevelsen är egentligen bara en vanesak. Googles egna appar fungerade som tidigare sagt mycket bra. Det var 3:e parts appar som saknades eller saknade återläsning av backup på grund av plattformsberoende.
     
    Gorgeous, thexps, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Kan bara säga att det finns sätt att flytta whatsapp backupen mellan iOS och Android. Gjort det många gånger då man bytt telefon alldeles för många gånger :)
     
    bernard gillar detta.
  8. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Stort plus för den uppdateringen!!