UTF-8 support för CIFS?, GT 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av Ziq, 1 nov 2011.

  1. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Hej!

    Jag har en rootad platta med stock kernel och vill köra CIFS så jag kan bland annat kan använda den som en fotoram med bilder från nätverket när den inte används. (Hittade ingen bildspelsvisare som klarade detta direkt, tipsa gärna om ni vet nån)

    Jag har fått igång CIFS med hjälp av CifsManager och den här cifs.ko

    Så långt funkar allt bra. Problemet är att filer och mappar med åäö inte funkar.

    Jag har letat efter en kompatibel nls_utf8.ko men verkar inte kunna hitta nån för stock kernel. Är det någon som har hittat nån som funkar?

    För den som undrar så tänkte jag köra appen Photo Slides (Photo Frame) som bildvisare.
     
  2. maba

    maba Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Åäö och CIFS/samba brukar alltid vara lite speciellt.

    Om du skulle mounta nätverksdelningen manuellt brukar man kunna använda charset=utf8 eller liknande som option.

    Annars klarar ES File Manager utdelningar, vet inte hur det är med bildvisning/åäö dock.
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det ska gå fint med åäö i cifs bara man har en utf-8 modul, alltså den nsl_utf8.ko jag efterfrågade. Kanske går byta kernel till en som det finns till..

    Det finns många filhanterare som klarar av nätverk alldeles utmärkt, även med åäö, men ingen av dem som har en inbyggd bildvisare som på ett snyggt sätt visar ett bildspel utifrån en vald mapp. Så vitt jag vet.