Hejsan
Efter många om och men lyckades jag denna natten roota min Magic via Linux. Detta är gjort med en Magic levererad av Tre så jag har inte uppgraderat bootloader etc. Tänkte nu delge er mina erfarenheter. Detta är min första guide någonsin så innan den blir jätteofficiell och med en massa snygga bilder väljer ajg att testköra den här för er. All kritik uppmuntras!
Mycket är gemensamt med guiden som finns, refererar till den en del.
Roota då du använder Linud (Ubuntu 9.04)
1. Installera Android SDK
Ladda hem senaste SDK från http://developer.android.com/sdk samt packa upp den på lämpligt ställe. Fortsättningsvis antas det att arkivet packas upp direkt i hemma-mappen.
2. Ladda hem den recovery.img-fil som är aktuell för er telefonmodelln och placera i tools-mappen i SDK-katalogen, filen bör vara namngiven recovery-new.img. Se https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic/
3. Ladda hem valfri build av Android från listan ovan (Android builds). Lägg ROM-filen i tools-mappen i SDK-katalogen, se till att namnge ROM-filen “update.zip”. Se https://swedroid.se/sa-har-flashar-du-htc-magic/
4. Ladda hem fastboot från XXXX och lägg även denna i tools-mappen
Det var det lätta, nu börjar det trixiga. Upp med terminalen om inte detta redan är gjort.
5. Flytta adb och fastboot till /bin-katalogen
Kod:
sudo mv ~/android-sdk-linux_x86-1.5_r2/tools/adb /bin/adb
sudo mv ~/android-sdk-linux_x86-1.5_r2/tools/fastboot /bin/fastboot
6. Gör dessa två exekuterbara
Kod:
sudo chmod a+x /bin/adb
sudo chmod a+x /bin/fastboot
7. Skapa nya regler för att hitta telefonen
7.a Regel nr 1
Kod:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/50-android.rules
7.b Lägg till följande i filen
Kod:
SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c02",SYMLINK+="android_adb",MODE="0666"
SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c01",SYMLINK+="android_fastboot",MODE="0666"
7.c Regel nr 2
Kod:
sudo gedit sudo gedit /etc/udev/rules.d/51-android.rules
7.d Lägg till följande i filen
Kod:
SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c02",SYMLINK+="android_adb",MODE="0666"
SUBSYSTEM=="usb",SYSFS{idVendor}=="0bb4",ATTR{idProduct}=="0c01",SYMLINK+="android_fastboot",MODE="0666"
8. Gör reglerna exekuterbara
Kod:
sudo chmod a+x /etc/udev/rules.d/50-android.rules
sudo chmod a+x /etc/udev/rules.d/51-android.rules
9. Starta om udev
Kod:
sudo /etc/init.d/udev restart
10. Gå till “Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på “USB debugging” på din telefon.
11. Anslut telefonen. Om allt är rätt gjort så ska du genom
Få ett resultat liknande
12. Flytta över filerna till telefonen. Förutsatt att du är i tools-mappen
Kod:
adb push update.zip /sdcard/update.zip
adb push recovery-new.img /sdcard/recovery-new.img
13. Nu är det dags att stänga av telefonen för att starta den i recovery-läget, behåll kommandtolken uppe. För att komma in i recovery-läget så tryckr du först ned bakåt-knappen och samtidigt som du håller inne den trycker du ON-knappen.
14. Dags att boota, måste köras som root
Kod:
sudo fastboot boot recovery-new.img
(se vidare under punkt 11 i guiden)
15. Slutligen. Dags att flash telefonen
Kod:
adb shell flash_image recovery /sdcard/recovery-new.img
Klart! Kommentarer? Fungerar det för er?