utvärdering av Hero, ni som fått tag på juvelen!

Diskussion i 'Hero' startad av Miklan, 30 jul 2009.

  1. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ni som beställt hero och kommer få den i helgen. We want full report!
    Lös våra funderingar :)

    (När ni har telefonen i handen)
    Leveransdatum:
    Köpt från:
    Färg:
    Sammanfattningvis, din upplevnad:
    Överraskningar:
    Positiva nyheter:
    Negativa nyheter:
    Nåt du har att tillägga:
     
  2. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gjorde om hela min review och slog ihop de två jag gjorde

    Har haft min vita Hero i drygt 2 dagar nu, hade en Iphone 2g tidigare och var supernöjd med den fram till 2 månader sedan. Kände att jag ville ha 3g, ett mer avancerat os och gps började snegla åt Magicen först. När man ser mammor på stan gå runt med sina iphones var det droppen som fick bägaren att rinna över. Kan ju för tusan inte ha en tantmobil;)
    Iphone är en bra telefon på många sätt, musikspelaren är ju riktigt bra förutom en riktig EQ. Dock är det ett stort problem den stödjer ju inte multitasking vilket gör att den inte kan anses som en modern telefon tycker jag.

    Jag ogillar jämförelsen - "Alla nya telefoner VS iphone" men många verkar ju inte hålla med mig om det så jag får väl fortsätta på det spåret trots att jag inte är på deras sida. Jämförelsen lär ju dock fortsätta speciellt nu när Hero och 3Gs släpptes med 2 dagars mellanrum. Är det verkligen något att jämföra mot bara för att det var en milstolpe för 3 år sedan? Det är inte mycket som skett sedan dess.

    Jag tänkte börja med att ta bort alla myter om hero.

    Vinkeln
    Som många oroar sig för märks inte alls av, den är snarare skön både i handen och i fickan.
    Det stora problemet med den är väl utseendet, antingen gillar man den eller inte.

    Sense
    Var orolig för om telefonen skulle orka med gränssnittet fullt ut. Sega telefoner är hemskt, hade tidigare m600 och p1i så jag har fått uppleva helvetet kan man säga. Gillar inte att ha massor med grejer på ”skrivbordet” så jag har endast sms, klocka, väder och kontakt widgetsen kvar. Med detta flyter det otroligt smidigt, hackar aldrig om jag ska vara ärlig. Lägger man på några widgets flyter det fortfarande lika bra. Har man väldigt lång up-time, massor med program i bakgrunden så flyter det givetvis inte lika bra men det är ju lätt att lösa. Att iphone är så himla ”snabb” håller jag inte med om heller, den segar ner sig den med och detta trots att den inte stödjer multitasking. Hur det är med den nya vet jag inte men den har säkert lite lagg den med

    Kamera
    Ja vad förväntar man sig. Lika dålig som iphone är väl min kommentar. Varken iphone eller hero är något för kamera-nördar så jag lämnar den diskussionen för vill man ha kamera har man redan lämnat dessa alternativen. Vill man se hur kameran är finns bilder ute så man får tolka själv. Kameran är inte dålig det är bara det att den inte går att jämföra med bättre mobilkameror.
    I dagsljus funkar kameran till att dokumentera men i skymning kan man nog lika gärna ta fram pastellfärgerna och rita av motivet.

    Skärmen
    Skärmen reagerar precis som en skärm ska göra, hög känslighet utan att vara för känslig så man klickar överallt utan att man vill. Skärmen är riktigt ljusstark, kanske inte riktigt som min gamla iphone men jag hade aldrig mer än på 90%, de sista 10% kunde väl bara användas som ficklampa och medförde att batteriet gick åt skogen väldigt snabbt.

    Jag upplever att ljussensorn arbetar som ingen annan telefon, i de ljusförhållandena jag varit i har den ställt sig på ett perfekt läge hela tiden. Skärmen är riktigt bra i solljus får jag lov att säga. En negativ sak är att man råkar sätta handen för ljussensorn ganska lätt om man kör i det horisontella läget men det får man väl ta eller så får man stänga av sensorn helt.

    Kvaliteten
    Kvaliteten på telefonen är riktigt fin, springan mellan telefon och bakstycke existerar inte ens utan den skulle lika gärna kunna suttit helt fast.

    Knapparna känns bra, riktigt bra för att vara i plast faktiskt.
    Likaså styrkulan dock är det svårt att beskriva känslan i den. Den känns rätt "slapp" för att vara ny. Om jag jämför med joysticken på gamla SE-telefoner, joysticken funkar kanon 6 månader och är distinkt och återgår till utgångsposition direkt. Efter att dessa månader har gått förvandlas den till en slapp spak som man nästan kan få att röra på sig genom svinga telefonen i luften.. Detta är precis motsatsen till vad kulan ger för känsla, det känns som de på Htc gett kulan lite mer space i rörelse redan från början för att motverka att kulan kommer snurra febrilt efter ett halvår.

    Laddaren
    Måste även berömma micro-usb kontakten. Vilken pjäs, äntligen en kontakt med lite motstånd i! Tiden med de gamla kombinerade headset/laddar kontakterna på Nokia/SE som glappade innan man ens stoppat i sladden är förbi! Här får man bannemig ta i lite för att trycka in sladden och dessutom sitter skiten kvar i telefonen även om man leker cowboy.

    Skalet får mig hoppas på att man slipper trycka in massa dasspapper mellan telefon och bakstycke efter ett tag ala alla SE mobiler som existerat.

    Totalt tycker jag kvaliteten är riktigt bra, när man plockar upp den första gången får man intrycket att denna telefon faktiskt kan hålla i mer än 12 månader vilket känns bra efter att ha lagt ut 5000.


    Överraskningar
    Man har ju sett en del bilder på sense men aldrig riktigt vetat hur det funkar. På en 5 minuters videoreview hinner man inte få med allt utan de jag har sett visar främst hur Sense ser ut väldigt basic. Användandet av menyknapparna visar det iphone aldrig riktigt hade pga av avsaknaden av knappar som i sin tur ger möjlighet att pressa ner en jäkla massa funktioner som finns men inte syns. Just detta anser jag vara rätt viktigt, alltså att funktionerna ska finnas men inte synas hela tiden. Nu i OS 3.0 släppte ju apple kopiera/klistra som trollas fram genom att trycka på det du vill kopiera ett antal sekunder, visst det är rätt smart men vidare praktiskt är det inte. Det är har jag tycker Heros 6 knappar kommer in, man slipper helt enkelt trycka de där sekunderna som på iphone.
    En knapp känns inte särskilt modernt, va tusan en datormus har ju 7-8 knappar nu för tiden och den mobil (Iphone) som alla andra jämförs med har bara en? Bara det gör att den blir totalsågad i användarvänlighet, iphone är ju för basic! Det är väl det som gör att kvinnor gillar den;)

    Positiva nyheter
    Musikspelaren, hade inte så höga förväntningar egentligen då jag jämförde med min gamla iphone - det är ju faktiskt där den regerar. Musikspelaren på Hero fungerar minst lika bra och är smidig på alla sätt.

    Att sitta och rabbla positiva saker om apps känns rätt värdelöst då det bara är att installera en annan om man inte trivs med den ursprungliga. Det lär ju rasa in olika apps nu när android har slagit sina klor i oss:)

    Negativa nyheter
    Inget speciellt hittills. Är det något så skulle väl jag vilja få den svenska ordlistan att fungera ordentligt.

    Nåt du har att tillägga:
    Android är ett stort steg framåt, windows möjligheter (utan allt krångel givetvis), med iphones hastighet (dock utan alla begränsningar) och med ett sju helvetes snyggt gränssnitt. Trots detta är det faktiskt fortfarande i utvecklingsstadiet och jag förväntar mig att det kommer finslipas ytterligare både genom uppdateringar från Htc och våra gudar på xda.

    Telefon(en)er är ju inte mycket utan applikationer idag, utbudet är ju rätt litet än så länge så det är ju svårt att utnyttja den fullt ut. Många bra program finns ju redan tex prisjakt, office osv dock saknar jag en del innan jag känner att Heron kan användas till 100%. Navigon kommer ju med programvara nu i augusti så jag antar att proppen släppt och att fler och fler hoppar på tåget.

    Puss
     
    Last edited: 1 aug 2009
  3. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Mycket bra RaketRobert :-)

    Nån mer som känner sig manad ?
     
  4. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tog bort review del 2 och slog ihop de till en.
     
    Last edited: 1 aug 2009
  5. streambrook

    streambrook Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    HTC12+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC12+
    Good work RaketRobert! det är väl bara att fortsätta....;) 5+ till den här tråden!
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Mkt intressant recension Raketrobert. kul och se att du gillar android så pass över iphone
     
  7. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kom igen nu ni andra som fått hem telefonen. Behöver inte vara en lång recension även om de är trevligt!

    Sticky och ta bort kommentarer som inte är en recension? Blir lite struktur på vad folk tycker om telefonen :)
     
  8. Strix

    Strix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Snyggt Raketrobert!
    Håller med om att göra denna tråd sticky o ta bort kommentarer.
     
  9. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Leveransdatum: 090731 ca kl 16.00
    Köpt från: HandTec UK
    Färg: Vit
    Sammanfattningvis, din upplevnad: Trevlig upplevelse, kontrastrik skärm, slimmad, lätt i handen, ergonomisk, enormt bra byggkvalité, hyfsat rapp, härlig yta - inte hal och inte för sträv
    Överraskningar: Jag hade höga förväntningar på telefonen, de flesta infriades. Det som sticker ut är att den verkligen är snygg, dessutom har den ett underbart gränssnitt som fungerar! Telefonens haka hade jag viss farhåga för men den är minimal och hjälper till att ge bra grepp om telefonen.
    Positiva nyheter: mini usb(samma som till min Canon kamera, bara att plugga i befintlig sladd), Google interaktionen är nästan perfekt, vilket fick mig att välja Android istf iPhone fast jag är en inbiten mac användare.
    Negativa nyheter: lite plottigt tangentbord, tar nog en stund att vänja sig - det svenska tangentbordet från android market är nog uteslutet i mitt fall, ordboken - den nedladdade svenska verkar väljas sist (engelsk först, egna ord 2a, svensk ordbok sist) vid rättstavning och suggested words.
    Nåt du har att tillägga: Tänk på att den trevliga webläsaren och allt annat övrigt drar massvis med datamängd (ex. minst 2Mb för att öppna Aftonbladets hemsida, glöm youtube filmer om du inte har rätt abb el wifi) - använd wifi och skaffa ordentligt med fri datamängd om du ska ha användning för telefonen fullt ut.
    En annan sak som jag tror är en Android-bug och inte en telefon bug är att vissa fält i adressboken (birthday och anniversary date) inte synkas med googles kontakter och vice verca, övriga uppgifter verkar syncas helt ok.
     
  10. wigtor

    wigtor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4
    Oj redan fått fin telefon från handtec?
    Beställde min därifrån i tisdags och enligt fedex kommer jag få den på tisdag :(
     
  11. nbulp

    nbulp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2009
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skulle ha fått min igår, men den verkar fortfarande vara kvar i Stockholm :(

    Jul 30, 2009 07:20
    At dest sort facility
    STOCKHOLM-ARLANDA SE
     
  12. RaketRobert

    RaketRobert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Beställde min I tisdags och fick den I torsdags.
     
  13. wigtor

    wigtor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4
    Från handtec?
     
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Beställde min på onsdag och fick den igår, fredag. Från Handtec
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  16. wigtor

    wigtor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 4
    Jasså?
    vrf tar det så lång tid för min då :confused:

    Men det är lite strunt samma om man ser till priset.
    Har du letat efter en svensk kontakt till laddaren?
    Vore ju trevligt att bara köpa den lilla kontakten liksom.
     
    Last edited: 1 aug 2009