Utvecklar en app man kan söka efter civilare i.

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av GuiceU, 15 maj 2012.

  1. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tjena, jag håller på med en app där man kan söka på alla civilbilar i hela Dalarna. (Kan antagligen göras för hela Sverige).
    Till frågan: är detta lagligt? Jag vill veta innan jag släpper nått, känns surt om detta inte var okej!
    Och kommer denna app vara intressant för några här? Vill veta om jag ska lägga ner tid på den eller om jag bara ska strunta i den!

    Tack på förhand! :)
     
  2. VinciHoc

    VinciHoc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om man ser någon suspekt bil i dagsläget så räcker det ju med att kolla via fordonskollen eller vad den heter.
    Där kan man se om bilen är skriven hos polisen.
    Ser inte riktigt syftet med att på förhand känna till alla regplåtar.
     
  3. VinciHoc

    VinciHoc Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nåt som däremot skulle vara intressant vore om man kunde slänga upp mobilen i framrutan så den scannade av alla regplåtar i trafiken och varnade när den upptäcker en civilare :teeth:
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 680
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Den funktionen har det väl varit ett himla liv om när polisen försökte det (fast tvärtom då)?
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 374
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Har något sådant som TS föreslog för 9 år sedan, blivit verklighet idag tro? :)

    Fordonsdatabasen är ju offentlig, det är enkelt att få fram samtliga polisens regnummer i hela landet. En sådan databas tillsammans med OCR/scanningsprogramvara skulle ju bli en utmärkt app. Jag ser inga lagliga hinder, så länge den bara söker på myndighetsfordon (blandar man in privatpersoners regnummer så kan det bli värre) och så länge den inte sparar någon data, inte laddar upp data eller liknande (att spara "matchningar" lokalt i telefonen är nog lugnt, men om dessa laddas upp på internet nånstans eller används för kartläggning så kan det bli värre).

    Den nya kamerabevakningslagen från 2018 lättade upp regelverket markant, så det finns ingen risk att man skulle behöva tillstånd för att sätta upp sin telefon riktad mot trafiken.
    Ett registreringsnummer kan vara "personuppgift" i GDPR:s mening men inte om man endast letar efter myndighetsfordon.