Utvecklare: automatiskt 3G vid behov...?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av mixxno, 30 dec 2009.

  1. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har inte själv kunskapen om ifall det skulle kunna vara möjligt, men jag har funderat på om det skulle gå att konstruera en app som normalt ser till att man håller sig på det vanliga gsm-nätet för att spara batteri, men som automatiskt hoppar över till 3G så fort mobilen väcks från viloläge.

    Detta om något skulle kanske göra att batteritiden kunde bli mycket bättre, eller? Om det går att få till det så att övergången funkar snabbt så tror jag det skulle vara många som skulle kunna tänka sig att betala för en sådan funktion.

    Bara en tanke...:)
     
  2. SEALen

    SEALen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du kommer antagligen inte vinna särskillt mycket batteri på detta. Det är bara då 3G faktiskt används som du förlorar mer batteri än i 2G. I stand-by är det samma låga förbrukning. Klart andriod ligger ju och kör massa datatrafik i bakgrunden. Frågan är då hur det blir om den datan går över GPRS istället för 3G. Kommer längden på kommunikationen pga sämmre fart dra mindre ström än att köra en kortare stund i 3G? Det får nog någon som har siffrorna på förbrukning 2G vs 3G räkna lite på. Det finns nog en viss brytgräns i alla fall där det inte lönar sig med 2G.

    Fast om jag kommer ihåg siffrorna på taltiden i min gammla 3G telefon var det ganska mycket skillnand så det skall nog syncas en hel del data endå innan 3G drar mindre ström så det kanske är värt att utforska endå....
     
    Last edited: 30 dec 2009