Utvecklare av HTML5-webb-appar?

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by SwedBear, Feb 22, 2011.

1. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Jag har äntligen fått möjlighet att lägga ner tid på att bygga en app för Android för jobbet (nobelprize.org). I mitt fall handlar det om att dels skapa ett API mot våran stora pristagardatabas men även en Pristagar webb-app som ska funka i iOS och Android (vi har ett annat projekt på gång för nativ Android app som jag inte är involverad i).

Det skulle vara intressant att få lite kontakt med folk som också har satsat på att bygga några webb-appar, gärna också om ni tänkt använda sig av PhoneGap för att skapa "nativa" appar av dem.

Just nu håller jag på att leka lite med jQTouch, JQuery Mobile och Sensha Touch för att bestämma om jag ska använda mig av något av dessa ramverk. Någon annan som har lite erfarenhet av dessa och kan ge tips om fördelar/nackdelar.

/Björn

2. Nerderer

Nerderer Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Att bygga webbaserade appar tycker jag är underskattat. Det går snabbt, enkelt att portera och det finns oändligt med resurser i form av kod och program. Men det beror dock på vilka krav du har på funktionaliteten.

Jag tycker att både Phonegap och Titanium (via en webview) är smarta lösningar för att göra apps av webbapplikationer. Det finns dock några väldigt viktiga saker man måste tänka på - Android-versioner från och med 2.2.1 har tagit bort stödet för att man ska kunna kommunicera mellan javascript och java. Både Phonegap och Titanium har egentligen funktioner för att du ska kunna dra nytta av exempelvis GPS, kamera, kontakter med mera via javascript, men dessa kan du inte använda dig av om appen ska funka på senare versioner av Android. Vet du dock att du bara kommer att kapsla in en html-sida så tycker jag att det är en utmärkt lösning.

3. SwedBear

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Ahh, det visste jag inte (att det är borttaget i senare versioner). Just nu är det inte en prioritet så vi får väl se hur det blir i framtiden.

I-o-med att jag just är ren webbutvecklare med 0 kunskap i Java så är just en webb-app det intressanta för mig då jag kan utnyttja mina kunskaper bättre. Det gäller bara att fundera fram vilket, om något, ramverk som man kan använda. Visserligen går det att skriva allt själv, och har även börjat med det, men samtidigt är det smidigt att kunna låta JQuery Mobile etc. ta hand om vissa "standard"-funktionalitet.

Har du skrivit någon webb-app och använt något av ramverken?

4. Nerderer

MINA ENHETER

Min app Bensinpriser är skapad i Titanium, och använder sig huvudsakligen av html. Med denna fick jag dock en massa problem, just på grund av att kommunikationen mellan javascript och java inte fungerade. Detta upptäckte jag dock inte förrän den var släppt, då de enda som fick felet var de med Nexus One, då det endast var den modellen som hade 2.2.1 vid tillfället. Hade jag gjort om appen idag, så hade jag därför dock gjort den annorlunda. Antingen helt native eller helt webbaserad.

Man kan dock göra native applikationer med Titanium också, och då skriver du din applikation i javascript. Denna javascript kompileras sedan om och skapar native kod. Det låter bra, men jag är lite kluven till det. Fördelen är att det är relativt enkelt att bygga både till Android och till iPhone, men det blir alltid krångel på någon av dem. Det känns även som ett ganska primitivt sätt att programmera, då du inte får se något resultat förrän du kompilerar och testar i emulatorn, vilket känns segt ganska snabbt om du bara ska göra mindre förändringar. Däremot är det otroligt enkelt att kompilera sina appar genom Titanium, både till Android och till iPhone, något som annars kan vara lite knöligt. Dock så läggs det även in mycket skräp i din fil, som blir onödigt stor.

Phonegap har jag gjort en del tester i, och det är anpassat just för att kapsla in webbsidor. Du får en del prestandaförlust (precis som med Titanium och webviews), eftersom appen i grund och botten körs i ett browserfönster, men jag kan tycka att det är godtagbart. Kompileringen tror jag också är något knöligare än med Titanium.

Sammanfattningsvis så tycker jag så här:

Om du skulle göra ett enklare program som mest visar data som hämtas via en webservice så skulle jag nog kört med Phonegap. Möjligtvis Titanium via en webview.

Vill jag ha lite bättre prestanda, och vill göra ett program som funkar både till Android och iPhone, så kör på Titanium. Ska du bara ha till Android så strunta i Titanium.

Vill du göra ett lite kraftfullare eller snabbare program som endast funkar med Android så kör på Java.

5. SwedBear

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Hmm, tack. Du har gett mig lite att tänka på. Jag har både Phonegap och titanium installerat just för att testa lite.

Min app kommer främst att hämta ner all data ang. pristagarna och presentera den på ett förhoppningsvis trevligt sätt, inget mer avancerat. Jag kommer nog bygga det som en ren HTML5 sida först med hjälp av t ex JQuery Mobile så får jag se hur jag sen fixar det som app för Android och iPhone ...

Lite tråkigt att JQuery Mobile fortfarande är i apha-stadium .. och JQTouch funkar visst bara bra på iPhone/iPod ...

/B

6. Nerderer

MINA ENHETER

Själv har jag använt mig av vanliga jQuery, vilket fungerade alldeles utmärkt.

7. addeadde

addeadde Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har pluggat IT på LiTH och skriver mitt exjobb nu som handlar mycket om webbappar och sätt att utveckla för flera plattformar med gemensam kodbas.

Jag har testat runt med PhoneGap, Titanium och diverse ramverk i ett par veckor och instämmer nog med vad alla andra skrivit ovan.

Just nu sitter och och testat Sproutcore och Sencha Touch vilket kanske kan vara nåt att testa istället för JQTouch.