utvecklare till app

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av hussseein, 29 apr 2013.

  1. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De flesta som kommer med idéer är på tok för hemlighetsfulla kring vad det handlar om. Om de är så lätt att sno idén så vad är det som säger att ingen gör det direkt när appen börjar att lanseras?
    Hela idén kan inte handla om appen. Det är för lätt att kopiera och kan vem som helst hacka ihop. Genom att göra något lite bättre eller snyggare och sedan med aggressiv marknadsföring köra över din app.
    Det som det måste handla om är allt bakom och runt omkring appen. Affärsmodeller, algoritmer och affärslogik, affärskontakter, samarbeten, avtal med företag, marknadsföringskanaler m.m.
    Dvs. allt det som inte går att kopiera på några veckor. Det är också det som gör att en utvecklare inte får en majoritet av aktierna, men genom loggning av nedlagd arbetstid så kan det mycket väl vara så att det är utvecklaren som får en majoritet av intäkterna...i alla fall initialt.

    Eftersom du inte söker enbart en utvecklare som gör jobbet utan någon som vill lägga ner sin själv i arbetet under en lång tid så måste du berätta vad det handlar om. Det innebär inte att man berättar allt, men idén måste säljas in till en utvecklare som ska känna att han/hon kan brinna för det under lång tid framöver utan att få några pengar för det.
     
    SooDroid gillar detta.
  2. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER


    först och främst vill jag tacka dig för allt du skriver, du kommer med bra tips och bra kritik!

    Jag är beredd att förklara allt jag kan för utvecklaren men jag vill inte göra det öppet på ett forum, isf mer privata kanaler. Och då appen inte har börjats skapas ännu kommer det vara väldigt enkelt att sno iden då det bara är en ide just nu. Hade vi börjat jobba på den och kommit en bit så hade jag haft enklare för att dela med mig av den öppet.

    Tack för dina åsikter igen <3

    edit : sen har jag tänkt att den ska bli riktigt snygg och funka så bra som möjligt från början så man för head start framför eventuella copy cats!
     
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Tråd flyttad till jobb och tjänster.
     
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    :) Det är en härlig inställning.

    Ett råd i all välmening, överarbeta inte första versionen. Man vinner inte ett race genom att ha snyggast smink, man vinner ett race genom att vara först ute och sedan spurta ifrån.

    För att ta ett engelskt uttryck så skulle jag vilja säga "make it good enough". Sedan när eventuella konkurrenter dyker upp så drar du ifrån och visar att du uppdaterar ofta och inger förtroende så att de vill stanna kvar.

    För övrigt har även du nytta av konkurrenter som du kan inspireras av. Som e7andy skrev, du vinner inte genom att bara vara först, du måste ha kraft och ork för att springa i mål, dvs infrastruktur och allt annat runt omkring.

    Börja som sagt loppet, ge dig ut i spåret och satsa sedan krafterna där de behövs bäst. Hellre än att springa för full fart men springa snett i blindo och landa i diket.
     
  5. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja det blir lite svårt att locka en utvecklare om man inte kan tala om vad det är som ska utvecklas.

    Kontaktade trådskaparen då jag är seriöst intresserad. Efter ett dygns meningslöst sms'ande och utan att få veta något mer om idén tyckte trådskaparen att det inte kändes "rätt".

    Kan bara önska lycka till, men har svårt att se hur han ska få en seriös utvecklare att intressera sig av projektet om idén inte lyfts fram.
     
    haftigsticka gillar detta.
  6. haftigsticka

    haftigsticka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original

    Skillnaden är att om utvecklaren är något att ha så har han många alternativ där han kan få bra betalt för att utveckla, och därför handlar det inte bara om fritid utan om en alternativkostnad, dvs utvecklaren tar en stor risk att inte få betalt jämfört med något annat jobb där det finns en lön och kanske t o m lön+andel.
     
  7. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Anledningen till att jag inte ville säga iden till dig var för att du bodde för långt bort. Ville helst ha en utvecklare i ett näromåde. Tack för att du visade intresse.
     
  8. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    jag förstår men min app skall inte vara en vanlig app med någon problemlösning eller liknande. Appen skall vara social sådan och skall förhoppningsvid locka till sig massa användare. Vi skall erbjuda något lite annorlunda
     
  9. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nu får du ju sansa dig och bli lite seriös.

    Är det för mycket begärt att du svarar på dennes pm med denna informationen? Varför plötsligt bara bli tyst?

    Och så vore det ju bra om du hade tänkt igenom vad du söker och skrivit det från första början. Just nu å framgår det att du behöver någon i närheten. I närheten av vad? Hela din attityd osar ju skunk...
     
    joese gillar detta.
  10. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    jag är seriös, vill inte bara kasta ur mig iden till någon rand00m :)
     
  11. joese

    joese Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då är nog detta forum lite fel ställe, här finns mest random dudes..
     
  12. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Läste du ens vad jag skrev? Du besvarade inte någon av frågorna.

    Är det för mycket begärt att du svarar på dennes pm med denna informationen? Varför plötsligt bara bli tyst?

    Och så vore det ju bra om du hade tänkt igenom vad du söker och skrivit det från första början. Just nu å framgår det att du behöver någon i närheten. I närheten av vad?
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tror verkligen inte du vinner något på att hålla det hemligt, idéer kan vem som helst komma fram till. evening.beam skrev t.ex lite sätt för att få överhand mot kopior.

    Men är idén tillräckligt bra så kommer du få kopior oavsett vad du gör.

    Ang det här med att vara helt tyst, det finns inte så mycket folk med kunskap, kontakter och drivet som bara sitter och väntar på att knycka någon annans idé. De har själva fullt upp med att genomföra sina egna idéer eller ihop med andra. Så för att finna någon som vill vara med dig kör med öppna kort.

    Du hade en som var intresserad, vet inte om du har fått flera, som du har nekat. Samtidigt som du är skadligt hemlighetsfull och verkar ha en liten skev uppfattning över värdet (tid) som olika parter lägger in i projektet och eventuell inkomstdelning.
     
  14. anderssons91

    anderssons91 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Några funderingar efter att ha observerat trådens utveckling.
    Det finns ingen som blir intresserad bara för att du säger dig ha en idé. Personer som dessutom är kunniga inom området är säkerligen vana vid att folk kommer med idéer. Det du måste göra är att urskilja dig från massan, visa varför din idé är så unik och bra, varför den är värd någons tid och senare någons pengar. Kan du inte göra detta finns det andra alternativ.

    Jag skulle föreslå att du
    1. Tar kontakt med ett företag som håller på med utveckling av appar. Här berättar du din idé, begär ett kostnads förslag, dvs en offert.
    2. Därefter startar du ett företag, ett aktiebolag förslagsvis. När du gjort detta går du till banken och lånar pengar, om du inte redan har pengar till att betala utvecklarna du anlitat. Sedan följer du processen i utvecklandet.

    Om appen visar sig vara en framgång och du får in pengar, kan du börja anställa egna utvecklare, istället för att anlita dom. På detta sättet bygger du även upp ett företag.
    Det finns många fördelar med detta. Dels har du full kontroll på hur appen skall göras, du får bestämma den själv utan några andra delägare som ställer krav. Du har, i viss mån full kontroll på projektet. All vinst, dvs det du har kvar efter du betalt utgifterna, är fritt för dig att disponera, dvs du behöver inte dela med dig.

    Ur ett etiskt perspektiv kan det även tyckas att det är inte mer än rätt att eftersom det är din idé, så tar du även den ekonomiska risken med att förverkliga den. Att någon skall lägga ner dagar, veckor och månader på ett projekt som den inte får betalt för är att be om för mycket, finns ingen professionell person som skulle göra detta. Du kanske kan få med dig en grön gymnasiestudent som tycker WOW, här kan jag tjäna några hundra.

    Ett annat alternativ är att du lär dig programmera själv. Det finns många utbildningar och kurser på nästan alla universitet och högskolor i Sverige som har olika tekniska utbildningar. Detta kanske är det mest lönsamma alternativet för dig, då du lär dig göra din egen app, utan att behöva betala någon för det, du får en utbildning till en växande bransch som du sen kan tjäna pengar på.

    Detta var allt jag hade att säga, hoppas det kan komma till nytta.
    //Andersson
     
    e7andy och Zooklubba gillar detta.
  15. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER



    tack för ditt inlägg, mycket givande!

    Much love 2 you!
     
  16. hussseein

    hussseein Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    1 492
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tack för din åsikt jag ville ha någon som bodde i närheten av sthlm så man kunde träffas ibland vid eventuellt arbete. Har nu förstått att det nog blir lite svårt att få ihop det
     
  17. 3XTR3M3_F4NBOY

    3XTR3M3_F4NBOY Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Synd att alla ska klaga, lycka till med appen!