Vad är android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Herrolsson, 21 jul 2010.

1. Herrolsson

Herrolsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

åter stort tack för svaren :)

Roota, är det något man klarar av att göra själv? och vad är det egentligen?

2. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

För många telefoner är det inte särskilt svårt. Det viktigaste att känna till är att garantin ryker om en eventuell reparatör inser att man rootat. Generellt går det dock att återställa telefonen (unroot).

3. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Motsvarigheten hos iPhone kallas för "jailbreak", kort sagt att man tar över själva kontrollen över systemet. Precis som Apple har sitt gränssnitt på sina iPhones, har olika tillverkare - även om de gemensamt kör Android - olika gränssnitt med olika lösningar och begränsningar. För att jämställa det med en dator så är root ungefär som att man blir "admin" på sin egen telefon.

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var många frågor på en gång haha.
    Angående betalapps så jao, man kan ladda ner betalapps olagligt från Internet, men det är inget som diskuteras på detta forumet.

Gränssnittet på tex. X10 går att ändra så till vida att man tex. byter Launcher (hemskärmarna). Men en stor del av gränssnittet och telefonens ramverk måste man roota för att ändra. Detta gör att man tex. inte kan byta färg på den blåa notifikationsrullgardinen i X10:an.

Vill du ha uppdateringar med direkten är det Nexus One som gäller. Tyvärr har Google slutat sälja den, så du får antingen beställa en brandad från tex. Tyskland, eller registrera dig som utvecklare ($25) och köpa en den vägen.

Motorola Droid X har tillverkats för Verizon Wireless nät i USA och bygger på CDMA-tekniken, inte GSM/UTMS som vi kör i Sverige. Den saknar alltså SIM-korts plats.

Angående torrent-program så är jag tveksam till att det finns en torrentklient för Android. Däremot finns det ett program som heter Torrent Droid. Med den kan du ladda ner en .torrent-fil, och så kopplar appen upp sig mot tex. uTorrent på din dator och börjar ladda ner den torrenten du valde.

Angående vilken telefon du ska välja så skulle jag rekommendera dig att kolla in Samsung Galaxy S, HTC Desire och SE x10

5. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

1. Tycker inte att iPhones operativsystem är mindre buggigt och laggigt. Otroligt många har problem med buggar i och med iOS 4, och laggigt tycker jag inte det där. Möjligtvis innan 1GHz-processorerna kom.

2. Som du säger är iPhone mer begränsad, varav Android är raka motsatsen. Och nej, vilken mobil du än väljer har en inbyggd mediaspelare, så du behöver inte ha en extra MP3-spelare. Och är du inte nöjd med den inbyggda kan du alltid ladda ned en annan från Android Market. :)

3. Om ett par år tror jag Android Market kommer gå om App Store. Fast det kommer ta ett bra tag. Angående spel så är det iPhones stora övertag på Android. Men tycker det finns en hel del bra spel ändå, men långt ifrån lika många och snygga.

1. Det går att olagligt ladda ned program som egentligen kostar och installera dem på din telefon. Men du kan fixa så att du kan köpa applikationer. Och det rekommenderas starkt, i och med att du stödjer utvecklarna och det kostar oftast inte mer än 10 kronor.

2. Ja, du kan anpassa utseendet på alla androidtelefoner oerhört mycket.

3. HTC Hero är ju ganska så utdaterat just nu. Skulle själv köpa en Galaxy S, Nexus One eller HTC Desire. Har den sistnämnda och är mer än nöjd. Men skärmen på Galaxy S imponerar grymt mycket.

Vill du ha nya versoiner av Android så fort som möjligt rekommenderas en Nexus One. Men om du absolut inte vill ha en skulle jag rekommendera att köpa en HTC Desire och sen roota den. Då kan du installera läckta versioner.

4. Ja, det finns.

6. Herrolsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

var och kollade på samsung galaxy s och jag måste säga att jag gillar det lilla jag fipplade med den. visst kändes den något plastig jämfört med iphone men ändå. fipplade lite med en 3gs också och då började tankarna fara. SÅKLART frågar jag 118100 kort och gott "apple 4g eller samsung galaxy s? motivera" svaret följer. "Vi föredrar iPhone G4 (ja dom skrev g4) eftersom vi tycker att Samsung Galaxy visserligen har många bra funktioner och en tydlig display, men att Apple ligger före både på mjukvaru- och designfronten." Nu skulle jag vilja höra de tre starkaste argumenten för att välja android istället för iphone.
    tack på förhand.

7. Herrolsson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

måste också fråga. Är det bara här i sverige som kvalitén på androidappar sviktar? tänker på det här med betalappar. Alltså håller androidapparna högre kvalité i t.ex tyskland där man kan köpa betalapps jämfört med sverige?

8. zw4mp

zw4mp Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan säga att så stor skillnad är det nog inte för normalanvändare.. Jag har rootat min telefon och haft tillgång till betalapps i mer än ett år, och just nu har jag ca 5 apps installerade som är köpta.

Tre argument från mig:

1. Google/gmail-kontot. Ser man till att gå över till gmail direkt så vinner man mycket i längden. Hade tidigare en magic, och bytte upp till Desire för några månader sedan. Det som hände när jag startade upp den och loggade in på mitt googlekonto var:
    - Alla kontakter jag hade i min Magic fanns nu i nya telefonen.
    - Alla mail jag hade i min Magic fanns nu i nya telefonen.
    - Hela kalendern jag hade i min Magic fanns nu i nya telefonen.
    - Alla bilder jag laddat upp till Picasa fanns nu i galleriet i nya telefonen...

Man slipper således iTunes och hela den biten.

2. Lika bra telefon för mindre slantar som har mycket mer valfrihet. Det går utmärkt att använda den i grundutförandet, men vill du roota och lägga in det allra senaste så är det fritt fram (skulle helst då välja en HTC telefon/nexus där det känns som att flest utvecklare finns).

3. Härliga communities som swedroid och xda-developers som bara växer för varje dag :)

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Använd Market Access istället. Otroligt enkelt att använda. Inget krångel alls man bara väljer vilken operatör som ska simuleras. Sen är det bara att öppna Market och shoppa loss. Man kan även ställa in så det sker automatiskt vid omstart av telefonen.

10. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ok :) Använder SIM-kort istället så jag har inte full koll på alla apps som gör samma sak. Bra tips!

11. Smack

Smack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om jag skaffar mig ett engelskt simkort och laddar hem betalapps via WiFi. hur betalar jag då för prylarna? Är det kopplat till mitt kreditkort eller hur funkar det? slutligen. Vilket är enklaste sättet att få tag på ett engelskt kort?

12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 245

MINA ENHETER

Du betalar genom Google Checkout som du kopplar till ditt kreditkort. Idag är det så, eventuellt är en ändring på gång.

droidstuff.se har engelska kort. Brukar gå att köpa på ebay också eller köp/sälj här på forumet.

13. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

14. desire.

desire. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det här fick jag när mellan nexus one, 3gs och desire: Hej. Nexus one. Högst pris signalerar kvalitet. Mycket bra recensioner. Saknar absolut ingenting. MVH 118800

15. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
  16. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det där simkortet, blir inte det ogilltigt efter ett tag? Market kanske bara bryr sig om vad det står för landskod i det iofs...

Alternativ nummer två är ju inte krångligare än alternativ ett. Finns ju en emulator i android sdk, vilket du ändå behöver ifall du vill få root access på luren.

17. Omitron

Omitron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

När man ska köpa en telefon är det minst lika viktigt att kolla upp vilken support tillverkaren ger den efter köpet och Samsung har inte vidare bra rykte där.

Får man uppdateringar? Nya androidversioner osv.

Det är anledningen till att jag i alla fall inte skulle satsa på en telefon från Samsung även om Galaxy S för närvarande har den bästa hårdvaran. När det gäller X10 modeller säger jag bara android 1.6 som en bra anledning att inte köpa dem. Visst SE har sagt att de ska får 2.1 någon gång i slutet av året men då ligger man ju redan efter när andra kör 2.2.

My 2 cents.

18. Omitron

Omitron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det som skrivits i tråden stämmer bra, men bara en sån sak som att man inte kan ändra signalen för sms på en iphone känns ju lite väl låst.
    Man kanske inte är sån att man ständigt vill ändra och pilla med sin telefon men vissa saker vill nog de flesta kunna ändra på.

I övrigt tycker jag att Teddyj sammanfattade det på ett bra sätt.