vad är bloat?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av DaddyCool, 8 jul 2014.

  1. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Kan någon förklara vad som räknas som bloat?
    Visst, jag använder inte alla appar/funktioner, men på vilket sätt stör/försämrar dom?
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Om Samsung så gärna vill mäta min puls eller räkna steg så kan dom informera om att det går. Inte mata hela mobilen full med appar som trycks ner i halsen på mig

    Det är bloat för mig
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    bloat är förinstallerade applikationer som utöver vanlig systemfunktionalitet lagts till för din bekvämlighets skull typ. Samsung är nog "bäst" på den biten men numera är ju tom nexus bloatad med skitprogram från google som borde bannlysas från jordens yta ;)

    Bloat är oxå på ett sätt lite luddigt med tanke på att det skiljer sig från vem som använder det som någon annan ansett vara bloa im du hänger med på vad jag menar.

    Mao.. det är bullshit ;)

    bloat har ingenting med att göra systemet långsammare på något sätt som det oftast ylas om men det blir ju speciellt på en mobil en följd av för mycket förinstallerade program igår vid start av mobilen.
     
  4. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Kan väl tillägga att det tar ju upp plats på minneskortet. Sen kan det vara rejält irriterande när tillverkarens appar hela tiden försöker putta dig åt deras håll, alltså att alltid försöka få användaren att använda deras appar istället för andra alternativ. Igenom att alltid ha tillverkarens appar som default, alltså deras egna sms-app osv osv osv.

    Sedan kan det diskuteras i oändlighet om detta. Alla har såklart sin egen uppfattning. Men Samsung tycker jag personligen tar det för långt. Deras version av Android känns sålångt ifrån av Android. Fullproppad med deras egna appar, design osv att det är knappt Android man sitter i. Känns snarare som ett Samsung OS byggt på en Android grund.

    Det hade kunnat vara positivt om Samsung tänkt igenom det hela. Både hur det ser ut och hur det uppför sig. Tyvärr gör dom inte det och det är en enda sörja.

    Men det är vad jag tycker. Finns väldigt många som fullkomligt älskar det. Men för mig är Android den öppna plattformen jämfört med iOS. Då ska den inte låsas in av en tillverkare på det vis Samsung gör med sin bloat, knox och allt vad det är.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  5. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Tack för alla svar/synpunkter.

    Men då är jag med, det tar plats på internminnet. Och det håller jag med om, det är ju värdelöst.. att man måste ha appar installerade som man inte använder.

    Jag kollade lite snabbt i min "programhanterare" och flera av apparna som nämns ovan går ju att avinstallera, iaf deaktivera? Men förmodligen långt ifrån alla.. eller?

    Som sagt, det ylas en hel del om Samsungs bloatware, och jag tänkte om det var nåt jag missat.