Vad är nytt/förbättrat med 2.2.1

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av korikou, 18 jan 2011.

  1. Babomba

    Babomba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om någon redan skrivit detta men en grej jag har märkt som är nytt är att om du tar upp en kontakt så kan dra slida till höger och då kommer du ringa till kontakten, sen om du slidar till vänster öppnar du sms dialogen. :)
     
  2. Waiter

    Waiter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan ansluta till det här med dålig batteritid.

    Jag uppgraderade till 2.2.1 i måndags och hade telefonen på laddning hela natten. Sedan var den avstängd några timmar under förmiddagen och när jag haft den på igen ett tag på eftermiddagen så var HALVA batteriet urladdat.

    Jag stängde av optionen om positionering för trådlösa nätverk och hade sedan telefonen på laddning hela natten. Nu har telefonen varit igång i 7-8 timmar och är helt slut. Den har hotat med att stänga av sig två gånger redan. Det enda som har hänt under dagen är att det ringde en gång när jag inte hörde det och sen ringde jag tillbaks i 2-3 minuter. Annars har telefonen legat framför mig på skrivbordet helt oanvänd och med skärmen släckt. GPS är avstängd och den är inte ställd som router.

    Jag får väl testa med en factory reset och se om det hjälper men just nu är det ju helt sjukt. Innan kunde jag lätt hålla laddningen i 2-3 dar om jag inte använde den som router för laptoppen.

    Varför skulle det förresten bli bättre efter några dar?? Gäller inte det bara när man använder själva batteriet för första gången och det behöver laddas ett par gånger för att nå upp till full kapacitet?
     
  3. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    har jag fattat det rätt så sitter det en "dator" i batteriet och en i telefonen och ibland kan dom vara osynkade så telefonen tror att det kanske bara är 10% batteri kvar när det i själva verket är 70% kvar.

    ska tydligen fixa till sig med fabriksåterställning och ett par ladd cykler efter det.

    jag har JS5 nu, vad tjänar jag på att gå till JS8a, förutom 9 timmar standbytid då :)
     
  4. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Kan det bero på att redan har installerat 4 st? Dvs att av de 12 som var tillgängliga från början är det nu endast 8 kvar?
     
  5. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    För min del som haft en usel GPS så innebar både JS3 men framför allt JS7 ett enormt framsteg för GPSen.
     
  6. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Delvis för att Android-systemet behöver ett par dagar på sig att lära sig hur du använder din telefon, från början kör den mängder med processer till dess den lär sig vilka du använder mest frekvent. Så efter ett par dagar så blir batteritiden något bättre.
     
    Slaneby gillar detta.
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det fungerade redan i 2.1 faktiskt ;)
     
  8. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det var lite jobbigt innan man förstod vad som hände, helt plötsligt började den bara ringa upp en kontakt bara för att man råkade slidea åt höger :)
     
  9. jfg

    jfg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, det har Cardiotrainer gjort förr också. Tyvärr verkar den bara räkna ut sträckan genom antal steg, inte med hjälp av GPS. De gånger jag har kollat har i alla fall totala sträckan varit precis antal steg * steglängd.
     
  10. kpeder

    kpeder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har upptäckt att möjligheten att hålla telefonen "vaken" under det att den är på power är borta från Inst/program/utvecklingsmenyn. Någon som hittat den någon annanstans?
     
  11. birger

    birger Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan inte vara så att den räknar ut antal steg med hjälp av sträckan du gått, mätt av gps'en?
     
  12. kpeder

    kpeder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hittade en lösning i en annan tråd. En app som heter Widgetsoid. Verkar lösa mitt problem och ger en massa andra möjligheter.
     
  13. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Cardio Trainer i min mobil använde i alla fall ingen stegräknare förut, stegräknaren stod alltid på noll, om inte GPS-signalen bröts helt. DÅ övergick den helt till stegräknare i stället (och kunde därför inte rita upp joggingrundan på kartan, utan bara ange antal steg man tagit). Problemet var att GPS:en, när den användes, gav ganska ojämna data och det blev hack och ojämnheter i uppritningen av joggningrundan på kartan. Och felmätningar på grund av det. (Cardiotrainer var ändå mycket bättre än alla andra träningsappar som jag provade. Endomondo gav jättehackiga linjer till exempel, medan cardiotrainer gav bra följsamma linjer med vissa hack här och där.)

    Numera använder den BÅDE GPS och stegräknare. Den använder stegräknaren för att jämna ut de ojämnheter som förut uppstod på grund av dålig GPS-data. (Där det förut kunde uppstå ett plötsligt hopp på femtio meter på grund av en husvägg eller annan störning, tar numera cardiotrainer hänsyn till att motsvarande hopp inte märks i stegräknaren, och kan på så sätt räkna ut att det var fråga om feldata.)

    Skillnaden är stor. Dessutom kan man i summeringen se att stegräknaren har använts, även när GPS-en har varit på, och så var det inte förut.

    Det kan ändå vara som du säger att cardiotrainer överdriver stegräknarens betydelse, och så att säga helt lutar sig mot stegräknaren när den räknar ut sträckan. I vilket fall som helst blir resultatet mycket bättre numera.
     
  14. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Wi-Fi är mycket bättre efter 2.2.1
     
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Kan du utveckla det där något? Vad är det som är bättre? Själv tycker jag det fungerar som vanligt, dvs bra.
     
  16. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Under 2.2 hade jag dålig kontakt med routern när jag satt i köket (andra ändan av lägenheten) och telefonen fick kämpa lite(blev seg)/tappade kontakt då och då. Numera, med 2.2.1 har jag alltid mycket bra kontakt på exakt samma plats. Telefonen är helt enkelt mindre känslig för svag signal.
     
  17. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ah, ok. Kanske är jag som har en för stark sändare på min router, har aldrig upplevt dålig mottagning :)
     
  18. kpeder

    kpeder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Överhuvudtaget så tycker jag att den nu blivit den telefon som man trodde att man köpt. Inga laggningar, bättre batterihantering,stabilare syncning med exchange etc.. Nu är telefonen kul att använda!
     
  19. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    själv har jag mer laggande i spel, tex angrybirds. känns som typ cpun klockar ned sig eller något går från, bra flyt till kanske 5 fps i flera sekunder och sen bra flyt igen och håller på så med kanske en minuts mellanrum innan nästa fps drop.