Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av inact_0004, 11 apr 2012.

  1. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag skapar denna tråd för att jag skulle vilja sammanställa och se vad våra användare tycker är viktigt med deras Xperia telefon. Skriv gärna ett par rader om vad du tycker är viktiga och bra funktioner med din Xperia telefon och varför inte vad du skulle vilja se i framtiden.

    Vad använder du telefonen mest till?

    Så kort och gott vad tycker du är bäst med din Xperia telefon och/eller finns det något som du inte är så nöjd med?

    Let the feedback begin! :)
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 028
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Batteritid vid aktiv telefon, dvs tänd skärm

    Stabilitet, vilket är mycket bra redan

    Design är för mig viktigt hos Sonys mobiler. Kvalitetskänsla i konstruktion

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
     
    inact_0004 gillar detta.
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Stabilitet - som de redan är idag - i mitt tycke.

    Kamera - alltså fortsätta satsa på mobiler med kamera i toppklass.

    Sen är det ju kul med 'den senaste' mjukvaran, MEN, måste jag välja mellan den senaste, eller en stabil, föredrar jag en stabil version.

    Tapatalkar, Wordfeudar, nyheter/väder, SMS/MMSar, Facebookar, surfar, ringer i den ordningen typ..

    Bättre batteritid skulle väl alltid vara uppskattat, men idagsläget har jag tillgång till ström på jobb, i bil mm, så det är inget jätteproblem..
     
    inact_0004 gillar detta.
  4. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ljudet till musiken, är inte speciellt nöjd med det i min Ray. Upplever det som sönderhackat, lite skrapigt, antagligen med flit för att spara batteritid oavsett om man kör via kabel eller stereobluetooth. Tror ljudchippet i mobilen kan bättre än så här!
    Upplevde exakt samma sak när jag gick från DS205 till MW600, mycket mer sönderhackat, ej lika varmt i MW600. Är samma grej på vanliga BT till samtal fast värre, batterispargrej. Prova gärna att gå från handsfree med kabel till vanlig BT, ljusårs skillnad.
    Skulle gärna se att man fick välja själv via meny på mobil eller 2-lägesbrytare på BT.
    Bra batteritid-sämre ljud. Bra ljud- sämre batteritid! Låt oss välja själva!
    Ofta är man i närheten av laddare och ska inte behöva höra skränljud i onödan när det inte behövs egentligen!

    Edit: Ska väl tillägga det att jag är grymt nöjd med Rayen förutom ljudet och lite småmissar, det mesta mjukvarubaserat och det hoppas vi är fixat iom. ICS.
     
    Last edited: 11 apr 2012
    inact_0004 gillar detta.
  5. H3rr4n

    H3rr4n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire
    Tycker att det mesta fungerar bra på mobilen.

    Skärmen är superb med fina färger och sinnessjukt bra upplösning.

    Den är rapp och svarar bra på input.

    Stort plus med FM-radio och en bra musikspelare som hanterar de format jag eftersöker.

    Designen är väldigt bra, smart med flärpar framför portarna som hindrar damm.

    Priset, mycket prisvärd telefon.

    Dock finns det en del saker som inte är fullt lika bra.

    Samtalsvolymen är alldeles för låg, dessutom har jag haft flera problem med samtalskvaliteten. Sprakar ibland.

    Inget minneskort, det visste jag iofs innan men det är en uppenbar nackdel.

    Storleken, nästan inga universal väskor passar och den sista utskjutningen med ljuslisten är väldigt onödig i min mening.

    Vissa kvalitetsbrister; nederdelen med glaslisten knakar vid belastning, gula ränder uppstår i skärmens kanter vid spelande.

    Kameran är mycket bra och tar fina bilder. Men det är alldeles för mycket som man måste ställa in själv, auto-läget ger för dåliga bilder.

    Allt som allt är jag nöjd bara jag får min telefon utbytt pga skärmproblemen.
     
    inact_0004 gillar detta.
  6. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Möjlighet att kunna förstora texten i sms hanteringen både vid läsning och skrivning. Går att göra på samsung 2 och noten. Likaså i kontaktlistan då man valt kontakt att telenummer/kontakten blir större än idag löjligt liten för en så stor skärm.
    Samt kunna få högre ljud både med högtalar funktionen vid samtal och vid vanligt samtal! Arcen var ett snäpp bättre på samtalsljudet än på sxs vilket är synd.
    Hoppas att detta går att fixa via nån uppdatering framöver.
     
    inact_0004 gillar detta.
  7. reiman

    reiman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    528
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    VIKTIGAST: stabil mjukvara - omritningar av launcher och en ibland flera sekunders väntan på att telefonen ska reagera efter man stänger ned en app är ett minus på arc för tillfället. blivit sämre med senare uppdateringar. bort med all bloatware och håll det cleant, inget onödigt lull.


    Utan inbördes rangordning:

    battertid - alltid bra med mer.

    kommunikation - trevligt som kund med ett företag som kommunicerar med sina kunder ang. produkten man köpt. tycker sony gjort detta bra överlag (och du gör ju det här!)

    design - tycker sony har den intressantaste designen av androidtillverkarna. och en attraktiv telefon med ett intressant formspråk är inte att underskatta.

    kamera - fortsätt med "riktigt" kamaraknapp. bra kvalité på kamera, mucho importanto.

    storlek/skärm - att ni erbjuder olika storlekalternativ är mycket bra .. xperia s,u,p

    pris/prestanda - produkter med en välavvägd kompromiss mellan overkill prestanda och pris. sony är bra på att inte välja det värsta och hålla nere priset. funkar för mig.
     
    Last edited: 11 apr 2012
    inact_0004 gillar detta.
  8. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Er feedback är guld värd och jag tycker att ni lyfter konstruktiva punkter. För i slutändan är det ni som användare som är viktigast för oss och vad ni tycker om telefonerna.
     
    Helge och Destroyedbeauty gillar detta.
  9. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jag tycker att telefonen är helt underbar, grym kvalitetskänsla. Jämfört med andra telefoner på marknaden så tycker jag att den är överlägset bäst, särskilt om man ser till priset. Den är otroligt prisvärd och uppfyller nästan alla förväntningar jag har på en smartphone 2012.

    Jag kopierar lite från ett omdöme jag lade på Prisjakt, med viss modifikation.

    Positivt:

    + Skärmen.. gud, skärmen! Högupplöst, krispig och underbar.

    + Snabbheten - allt går rysligt snabbt, den svarar direkt.

    + Gränssnittet - enkelt, avskalat och snyggt. Mycket funktionellt.

    + Kameran - för att vara en mobilkamera är den väldigt bra, och snabb. Blixten är dock snudd på oanvändbar.

    + Byggkvaliteten - riktigt gedigen och välbyggd, skön tyngd i handen

    + Designen, verkligen urläcker och originell.

    Negativt - egentligen inget som inte kan lösas med andra appar, men ändå:

    - Vissa medföljande appar kunde vara bättre, t ex musikspelaren som saknar stöd för gapless mp3. Det finns inte heller någon inbyggd filhanterare. Videospelaren stöder inte lika många format som t ex Samsungs spelare.

    - Webläsaren kunde vara betydligt mer följsam och smooth vid zoomning och scrollning. Nu ger den inte en särskilt mjuk upplevelse så jag använder andra webläsare.

    - Det vore bra om man kunde byta (eller ta bort) namn på genvägarna nere i dockan på hemskärmen, om namnet på appen är långt klipps det av

    - Minska antalet hemskärmar som man inte använder

    - Syncningen av kontaktbilder från Facebook funkar lite si och så, och när det väl funkar blir kontaktbilderna lågupplösta.


    De största och märkligaste missarna tycker jag är musikspelaren (gapless) och webläsaren.
     
    Last edited: 11 apr 2012
    inact_0004 gillar detta.
  10. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag skulle önska att en filhanterare fanns med från början i UX med stöd för de vanligaste komprimeringsformaten (zip och rar).

    Önskar också att val för mindre komprimering vid fotografering eller kanske till och med RAW finns i kamera-menyerna så att man kan ta bilder med mycket mindre komprimering och därigenom antagligen få med mera detaljer.

    Önskar att Sony om möjligt kunde släppa en riktig kamera-blixt som tillbehör till Xperia S.

    Önskar också plats för SD-kort så att man kan bygga ut minnet i mobilen om man vill.
    32GB från början i Xperia S som följde med var dock generöst, och gör att jag inte känner lika mycket behov av att bygga ut minnet såsom jag behövde med min X10i.
    Men hade det bara varit 16GB från början i Xperia S hade det varit en dealbreaker för mig.

    Önskar att Sony kunde släppa en joypad/ gamepad anpassad för att kunna ansluta till Android-mobiler (dvs smidig lite sak som är lätt att ha med sig). Eftersom det finns så många bra spel på Android numera.

    Bättre batteritid önskas självklart också som så många andra redan önskar. Om någon kunde släppa en Android-mobil med grym batteritid som alla gamla dumbphones hade utan att det kostar för mycket på prestandan i mobilen skulle det ödelägga konkurrensen.

    Tack för ordet :)
     
    inact_0004 gillar detta.
  11. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag stör mig på en del "dumsnålhet". Som att Ray saknar riktig blixtfunktion, eller att kommande U inte har har kortplats. Hellre att telefonerna hade varit lite dyrare då...
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Kolla gärna i denna tråd där vi tagit upp förslag/önskemål till förbättringar, mestadels till mjukvaran dock! https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=69452

    Supernöjd med luren, men det finns hål i mjukvaran som kan fyllas i o göra luren ännu bättre.


    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
    inact_0004 gillar detta.
  13. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag är otroligt nöjd med SONY(ericsson), det jag mest föredrar är själva UI'et. Det är rappt och stabilt, logiskt osv. Men tyvärr för mig på min xperia neo så laggar det faktiskt ihop lite nu och då (uppkom efter den senaste (gingerbread) uppdateringen, telefonen måste rendera om ikoner och så annars helnöjd.

    Kameran är något jag värderar högt i det lilla formatet, ingen klump som står ut ändå ingen kompromiss med bildkvalitet. Snabbkortsfuktionen är väldigt användbar vid ögonblicksbilder. Det enda som saknas här är en riktig kamerablixt och inte simpla dioder, då är det näst intill fulländat för mig.

    Tycker dock att SONY(ericsson) inte är särskilt bra på att skämma bort oss med prestanda, känns allt som oftast som om det är en "mid-high-range" lur man köper än fast det är iom. release. Tur att jag inte är så prestandakåt, men ni tappar nog en del kunder på det dock.

    Designen är trevlig med innovativa idéer.

    Priset, mycket prisvärda telefoner.

    Inget minneskort, bortrationaliseringen av det är lite drygt om telefonen går sönder. Annars rör det mig inte i ryggen.

    Batteritiden kunde dock ha varit liiiite bättre.

    Storleksutbudet är väldigt bra, väntar för tillfället på Xperia P vilken har en perfekt skärmstorlek för mig. Jag hade aldrig köpt en större, därför jag ratar Xperia S.

    Vissa kvalitetsbrister i skalen, ibland plastigt och ibland sprickbildning som hos arcen uppe vid sensorerna. Vilket ni dock verkar fått bukt med med den senaste Xperia serien.

    Support och hjälp vid fel på telefonen är riktigt schysst. Köper man en telefon för 4-5k, så vill man ju inte behöva gnälla en massa när det är fel på den från start. Det var stora problem med iphone när jag var tvungen att bli förbannad inne i butiken pga. skärmproblem och att de ville skicka den på service "ledsen men det är apples riktlinjer!"

    På frågan vad jag använder telefonen till är det: Ringa/smsa, surfa, ta bilder och spela något spel ibland.

    Go SONY! <3

    Edit: Sedan låter det trevligt med funktionen hos 2011 års upplaga av Xperia i samband med ICS. Att man kommer kunna döda funktioner vid boot för att spara ram. Som det enerverande inbyggda facebook och sådant rat. Mindre förinstallerat/bloatware till folket snälla sony! :)
     
    Last edited: 11 apr 2012
    inact_0004 gillar detta.
  14. halvars90

    halvars90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bättre batteritid. Min Xperia Pro håller i 2 dagar, men den andra dagen får man snåla rejält på batteriet för att det ska räcka. Vilket resulterar i att man laddar mobilen i princip varenda dag.

    Lys dioden/dioderna som ni valt att trycka in under framsidans fysiska knappar tycker jag också att ni hade kunnat hoppa över eller ge ut en "fix" till dem som vill så att vi kan stänga av den.

    Det jag föreslår att ni lägger in i era kommande modeller är program som underlättar mycket vad gäller DLNA och anslutningar till VAIO och BRAVIA. På vilket sätt det vet jag inte men det får ni klura ut xD

    Kameran är en viktigt aspekt som ni bör fortsätta att fokusera på, saknar min C905 litegrann för den hade då en grym kamera samt ett "riktigt" lins skydd.

    I övrigt så är mobilen kanon. Gillar starkt det fysisk tangentbordet och hoppas ni gör fler modeller, kanske med större skärm och tangentbord. Samt mer minne och kanske ett minneskort som man inte behöver plocka isär hela mobilen för att kunna komma åt.
     
    inact_0004 gillar detta.
  15. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Justja, glömde och säga vad jag gillar med telefonen (Xperia S) och inte gillar.

    Designen - jag gillar att Sony (f.d SonyEricsson) sticker ut hakan lite och gör egen design och lyckas väldigt bra med det. Min Xperia S känns personlig och riktigt snygg.

    Kameran - Den bästa kamera jag haft i en mobil. En feature som blivit viktigare och viktigare för mig.

    Skärmen - Tyckte skärmen i min Xperia Arc var riktigt bra, men den här är ju ännu bättre.

    Det är nog inget som jag är riktigt missnöjd med. Mera önskemål kanske som jag beskrivit ovan redan.

    Jag använder min mobil till följande.
    Samtal, SMS, MMS, e-mail, kalender, spelar, musik, foto, internet-surfning, GPS och lite till.
     
    inact_0004 gillar detta.
  16. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Nu utgår jag från min Arc...
    Kvalitet i material...Plastigare mobil än Arc får man leta efter.

    Konstiga ställen ni sätter kontakter (hörlursuttag, usb, etc) på...är det något fel med att sätta dem där de är praktiska?

    Gör ert gränssnitt UX valbart för de som vill, tvinga inte på oss en massa saker i onödan.

    Sluta bloata mobilerna med en massa värdelösa appar.

    Alldeles för lite minne till appar, det är ju apparna som gör telefonen. 380MB i Arc, skämtar ni eller?!

    En annars mycket bra kamera förstörs av att bilderna komprimeras alldeles för hårt, varför inte göra filstorlek till ett val?

    Gillar er "vågade" design, ni är de enda i mitt tycke som har mobiler som står ut från mängden!

    Riktigt bra samtalskvalitet, fortsätt med det!

    Stabiliteten i mjukvaran är något som uppskattas men vissa buggar tycker jag ni tar alldeles för lång tid att fixa...så lång tid att man tröttnar och fixar det själv.

    Jag använder min mobil mest till att använda nytto-appar som tex. Lokaltrafiken Skåne, Maps, Foursquare, Viber, Talk, Sms. Ringer knappt men när jag ska så vill jag ha bra ljud.
     
    Last edited: 11 apr 2012
    inact_0004 gillar detta.
  17. baker666

    baker666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Håller med om många av de övrigas synpunkter.

    Listar nackdelarna som jag ser det.

    Facebookintegrationen är inget jag hade saknat om det försvann.
    Jag använder Facebook, men känner inte att integrationen är nödvändig.

    Förinstallerade appar. Wisepilot , Officetjohejsan och spel. Gör inget om de är
    förinstallerade men vill gärna kunna avinstallera utan root. Då finns det kanske plats till en timer/stoppur från början. (Xperia Neo)

    Det som är lite dåligt men går att fixa med appar och annat är tex.
    Låsskärmen, ovan nämnda timer. Launchern är lätt den bästa jag haft i någon av mina lurar, men eftersom 'sidprickarna' syns alltid använder jag inte den.

    Det som alltid kan tjäna på att bli bättre är såklart batteritiden.

    Hoppas även att Sony kan göra lurarna mer 'framtidssäkra'. Känns lite sådär när man läser 'varningen' om att ICS egentligen vill ha mer internminne tex.

    Det som är bra då.

    Hårdvarumässigt litar jag på att ni vet vad ni håller på med.

    Just det faktum att du är här och postar aktivt är en SUPERtjänst. Att lyssna på vad användare vill ha och inte vill ha måste vara guld värt för alla parter.

    Lyhördhet och 'transparens' som företaget visat de senaste månaderna är också jättebra.
     
    inact_0004 gillar detta.
  18. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Inte läst hela denna tråden. Men dropdown-menyn / listen MÅSTE ju innehålla snabbfunktioner för ljud, wifi, skärmrotering etc. Katastrof att det inte finns. Ska ju inte behöva va tvungen att roota för att få det.
     
    Eepr, Fredrik_Spindel och inact_0004 gillar detta.
  19. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Skulle vara nice med en S(E) version av motorola razr maxx som är ett riktigt grymt koncept. I arcen hade man ju kunnat klämma in ett större batteri och öka tjockleken utan att det märks så mkt!
     
    inact_0004 gillar detta.
  20. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Håller med ovan. Mina förslag utifrån Xperia S

    #Genvägar till Settings/Toggle i statusfältet känns oerhört viktigt.
    #Kunna radera hela ord genom att swipa bakåt på tangenbordet (Gestures)
    #Att kunna toggla mellan: Ljud+Vib, Bara Vib, Tyst!!
    #Ändra antal hemskärmar och Dockbar
    #Större digital klocka.
    #Kunna spara timers
    #Flera inställningar för SMS och Dialer appen.
    #Utöka NFC funktionerna så man kan tex slå på ett specifikt larm.. lite mer avancerade inställningar än att bara slå på av GPS, WiFi etc.
    #Lägga in Toggle för NFC i settingswidgeten

    Hårdvara:
    #Xenon blixt, (bättre blixt)
    #Unibody istället för en lucka... för endast SIM-kort.. Dooh!!
    #Fysiska knappar istället för halvkänsliga touchknappar. (I Sverige.. mitt under vintern vid -15C så är touchknappar usla.. vem vill dra av sig handsken då? fysisk knapp för o kunna svara hade varit bra)
    #Bättre batteritid
    #Minska död yta på luren. Xperia S är rätt stor för att bara ha en 4,3".. tänk om det var skärm kant till kant.. wow.. sicket vackert syn det hade varit. känns som om man lyckas med detta så kan man ha en "liten" 4,7" lur.. den luren blir bästsäljande oavsett mjukvara, tillverkare etc.. Sätt fart Sony ;)