Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av inact_0004, 11 apr 2012.

  1. Calleball

    Calleball Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det här tål att belysas, jag använder inte FB och har inte bil, när app-minnet är så snålt tilltaget som det är på t.ex. min Ray så känns det trist att man ska behöva slösa ut det på appar man aldrig bett om. Tycker precis som Baker666 att det är helt ok att de är förinstallerade, men för jösse namn låt mig ta bort sånt jag inte vill använda!

    Sedan saknar jag möjligheten att lägga in musikkontroller i notifikationsfältet, det hade min O2X och det är nog banne mig det enda jag saknar från det eländet.

    Apropå O2X släpp ingen ofärdig telefon, se till att allt funkar när ni skeppar grejerna annars blir man som konsument heligt förbannad. Bara att kolla på kommentarerna på Swedroid när LG ska släppa något nytt, hälften är förbannade O2X ägare (eller som mig ex O2X ägare...). Det här gäller förresten även eventuella mjukvaruuppdateringar, se till att det funkar!
     
    inact_0004 gillar detta.
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Just nu har jag ingen Sony men kommer snart beställa en Xperia S.

    Viktigt för mig som använder telefonen i jobbet :

    Bra batteritid
    Stabil mjukvara
    Inte släppa otestade mjukvaror (som Samsung verkar ha gjort med ICS)
    Låta oss användare välja vad som ska vara installerat på telefonen, eller åtminstone ha möjligheten att avinstallera det vi inte vill ha. Det är väldigt störande att få dåligt minne och då veta att telefonen innehåller saker jag inte använder eller ens vill ha.

    Fortsätta vara aktiva här så ni är närmare era användare, alla har inte/vill inte ha Facebook ;-)

    Skickat via Tapatalk 2
     
    inact_0004 gillar detta.
  3. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    kunna avinstallera appar utan root...
    alla använder inte facebook och maps
    edit: kunna välja själv vilka appar & program som skall startas vid omstart
     
    Last edited: 11 apr 2012
  4. wMathy

    wMathy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    407
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Telefonen är skitbra, förutom detta:

    - Lyssnar man på musik i hörlurar är det oftast lägre ljud på Xperia S än andra mobiler.
    - Batteritiden kunde varit bättre, så satsa mer på batteri som Motorola gör med RAZR MAXX
    - Att man måste klicka OK vid lösenordsinmatning när man ska starta mobilen från viloläge.
    - Punkterna vid touchknapparna är väldigt små, hellre lite större så man verkligen ser i mörker.

    Annars är telefonen helt perfekt!
     
    Last edited: 12 apr 2012
  5. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Instämmer! Kan man göra detta slipper man roota luren vilket är störande.

    Köper man en dator med os förinstallerat så kan du alltid välja att ta bort program du inte vill använda.

    Varför envisas sony med att tvinga en att ha program igång man inte vill ha?


    Sent from my ST18i using Tapatalk 2
     
  6. Jungelbobo

    Jungelbobo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 8
    ROM:
    Stock
    För mig är skärmen den viktigaste biten.
    Älskar just skärmen på Xperia S och tycker personligen den klår Nexus!
    På andra plats: mjukvaran. Precis som en tidigare talare sa så försök dra ner på allt extra lull. Keep it simple!

    Sen tycker jag ni ska fortsätta ert grymma jobb med kamerorna! :-)

    Väldigt trevligt att ni tar er tid och startar denna tråd!

    Skickat från Xperia S via Tapatalk 2!
     
  7. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Kanske bör tillägga att jag syftar på Xperia S.. :cool:
     
  8. Gemini__

    Gemini__ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kamerfunktionen är viktigast för mig. Tätt följd av batteriprestandan. En aspekt som jag tycker är mycket viktigt att ha med i beräkningarna är upplevd kvalité. Undermålig plastkvalité är inget som platsar på en lur från Sony.

    Vidare önskar jag att kortplatser för minne och möjlighet att lätt byta batteri finns.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Något som kanske inte nämnts är *uppdateringar* av os. Telefonerna kör numera så komplex mjukvara att det finns ett tydligt behov av uppdateringar. Det är inte möjligt att släppa en mjukvara helt utan säkerhetsproblem men det går att löpande förbättra och det måste till. Antingen att Sony själva gör det eller låter konsumenten köpa den tjänsten från annat håll. Det senare har blivit en stor förbättring genom att det går att låsa upp bootloadern på nyare modeller men jag tror även Sony måste bättra sig ytterligare på detta.
     
  10. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Batteritid Jättelång! Jag har hellre en tjock telefon med lite större batteri än en tunn telefon med ynkligt batteri.

    Möjligheten att ta bort förinstallerade appar. Jag vill kunna ta bort ALLT som inte måste vara där. Jag brukar t.ex. installera QuickPIC eftersom den bildvisaren är så grymt mycket snabbare än alla andra jag har provat. Men jag vill kunna ta bort standard galleriet eftersom det är så extremt irriterande att ha två appar som gör samma sak.

    Stabil Självklart så vill man inte ha en telefon som startar om när den känner för det eller liknande.

    Snabb Gränssnittet ska flyta på bra jag vill inte se några "fps drops" i animationerna. Men det har inte era telefoner några problem med vad jag har sett.

    Minneskort Jag tycker det är grymt tråkigt att Xpera S/P (och U?) inte har minneskortplats. Visst 16Gb räcker väldigt långt för mig. Men går telefonen sönder är allt borta. Även om man gör backup så är backupen gammal så fort det blivit någon ändring.

    Storlek Jag var väldigt inne på att köpa en Xpera S. Men precis som när jag köpte min Defy så valde jag att avstå från den bättre telefonen pga. Storleken, mycket bra att ni lanserar flera telefoner i flera storlekar utan att minska på prestandan (förutsatt att ST Ericssons platform i Xperia P är likvärd med Xperia S)

    Lanseringsdatum Det är roligt när det kommer nytt. Men det är tråkigt att inte alla telefoner i samma serie kommer samtidigt (Xperia S/P/U och tidigare Arc/Neo)

    Kameraknapp! min Defy har ingen, men jag saknar den väldigt mycket.

    Skärm/Design Jag gillar inte att telefonerna är stora i förhållande till skärmen. Min nuvarande Motorola Defy har väldigt lite yta runt skärmen och jag gillar det. En av anledningarna till att jag inte uppgraderade till en Xperia Neo eftersom jag fick en större telefon men inte större skärm.

    Touchknappar En sak till är touchknapp symbolerna som är på ljuslisten på Xperia S, men själva knappen är ovanför. Mycket irriterande (men man vänjer sig nog med det). Däremot är jag en av dom som firar över att ni valt touchknappar istället för fysiska :)

    Hemskärm Ni har på era tidigare telefoner (Xperia Arc/Ray? m.fl.) kört med samma upplösning jag har på min Motorola Defy dvs. 480x854 om jag minns rätt ;) med den upplösningen tycker jag att det "saknas" en rad för widgets på hemskärmarna. När jag kör med ADW Launcher så har jag ökat antalet rader till 5 och på så sätt får jag Mycket mer plats utan att det ser konstigt ut tack vare 854 pixlar på höjden. Det ser däremot konstigt med 4 rader och all luft mellan widgets/ikoner.

    T9 Tangentbord Ni har ett mycket trevligt T9 tangentbord på Mini och Ray. Men vad jag förstått så finns ej detta tangentbord på telefoner med större skärm. Det vore väldigt trevligt om det fanns där så man kan byta om man vill köra T9 (eller möjlighet att tanka hem det från eran hemsida). Jag vill ha T9 oavsett storlek på skärm.

    Mjukvara Ni har gjort ett mycket bra arbete med att optimera mjukvaran i era telefoner, snabb och minimalt med "bling bling" eller vad man ska kalla det. Det är den absolut största anledningen till att min fru nu har en Xperia Ray och jag planerar att köpa Xperia P. Önskar bara man kunde avsinstallera mer "skräp" än vad som går.

    Facebook Det här är en sak som jag anser är skräp! Jag vet att många gillar och använder det och jag har inget emot facebook. Jag vill däremot inte att min telefon ska vara infekterad av massa facebook kopplingar som jag inte använder. Därför vill jag kunna avinstallera det utan att behöva roota. Detta gäller för övrigt massor med andra appar som säkert finns förinstallerade men som jag inte använder. Jag har inget emot att dom finns förinstallerade OM jag kan ta bort dom.
     
  11. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Edit: kanske hamna i fel tråd. :cool:
     
    Last edited: 12 apr 2012
  12. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är grymt att på så kort tid kunna få så mycket och bra feedback från dom som kanske använder våra Xperia telefoner till fullo. Forsätt gärna att posta.
     
  13. chuck norris

    chuck norris Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Snälla editera bort ditt meddelande tolvåring, det tillför inget till tråden. Den handlar om personers egna tankar och åsikter, alltså feedback. Och tills vidare sluta hata och läs på hur touch fungerar.

    Ha en bra dag gullet :)
     
  14. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Inget fel i å få ett fjortis utbrott ibland ;)
    Edit: gone! Nöjd? :beer:

    Skickat från min Sony Xperia S
     
  15. Bo

    Bo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag ønskar att det kom en Docking station til Sony Xperia S och et læder etui som jag såg att Sony lancerade i Indien.
     
  16. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Önskar att fler av uppdateringarna stora som små kom via OTA istället för PC Companion (just nu verkar det vara tvärtom).
     
    Last edited: 12 apr 2012
  17. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER


    Ja, en dockingstation med uttag för trådat headset vore underbart. Fast då ska det vara en hållare där man bara släpper ner telefonen, hade en sådan till Z610 en gång i tiden. Men det lär aldrig hända med dagens xperiamodeller pga microusb-kontakten.
     
  18. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har en liten SE Xperia Active samt en stor Samsung Galaxy Note att jämföra med. Har även en gammal SE X10 mini pro samt har haft mängder av vanliga icke smarttelefoner.

    Activen är jättebra och smidig just för vattentåligheten, men det man vill se från någon tillverkare är en Vatten & Stöttålig fullstor och fullutrustad prestandatelefon med bra batteritid.(Motorola Defy+ är större men ingen prestandatelefon) Det skulle inte göra så mycket om den väger och är lite klumpig just när man är ute efter en riktigt tålig telefon med bra batteritid.

    Active är ju lite klumpigare(fast ligger bättre i handen) än sitt Xperia mini syskon men det gör inget då fördelarna hos tåligheten överväger, gillar också Ant+ och barometern på den så den är en bra äventyrstelefon.

    Vad jag skulle vilja se är annars, varför funkar inte vanliga videosamtal över 3G trots att telefonen faktiskt har frontkamera även om det inte näms i bruxen(Active). Kameran fanns ju där och gick att aktivera för videosamtal i skype.

    Ok inte ofta man använder det kanske, men någon gång är det trevligt att ha möjligheten ändå.

    Alla mina gamla 3G dumbphone bland dem C702 och K800i hade stöd för detta över 3G så varför är det så få Androider som fixar detta?Samsung Noten som en av de få klarar det faktiskt över 3G men ingen av mina SE Androider och som jag fattat det många andra modeller också. Ändå är det en grundfunktion i 3G näten som många hörselskadade använder sig av exempelvis.

    Det som många inklusive mig retar sig på är att bloatware appar inte går att avinstallera utan root. Man skulle kunna ha ett system där man får alla appar tillbaka vid en factory reset men sedan är fri att ta bort de man ej använder såsom wisepilot & ej använda spel eller vad man nu ej vill ha.

    Om de kommer åter igen vid en factory reset så går det att få tillbaka dem om man skulle ångra sig när man tagit bort dem ,alternativt lägg istället upp dem som nedladdningsbara appar från nätet så får man hämta de man vill ha.

    Bloatware & dålig batteri tid är det som stör mig mest bortsett från rena fel på hård eller mjukvara.

    Bytbart batteri och minneskortplats anser jag är en dealbreaker om det inte finns.

    Visst är det mer minne i nya telefoner nu men det tar mycket mer tid att kopiera saker via usb eller wifi fram & tillbaka som stora film och musik bibliotek jämfört med att byta ett minneskort på 32Gb. Minneskorten gör det så mycket enklare att flytta saker. Min Note som har 16Gb inbyggt har ändå fått ett 32Gb kort extra.

    Batterier slits och dessutom är det möjligt att ha med reservbatterier på ställen där man inte kan ladda som på sjön. Det tar mindre plats med laddade extra originalbatterier än en klumpig powerpack nödladdare som dessutom inte är energieffektiv då man förlorar mycket kapacitet i laddningsförluster från powerpacket jämfört med redan laddade extrabatterierna som dessutom bara är att byta direkt jämfört med att ladda med vidhängande klumpig powerpack.

    Ett annat problem med fasta ej bytbara batterier är när telefonen hänger sig illa och ej svarar på knapptryckningar alls så kan man inte bara ta bort batteriet för att starta om den utan får vänta till dess batteriet är tömt. Trots speciella knappkombinationer som ska reboota telefonen så händer det ibland att ända utvägen är att rycka batteriet vilket är svårt om det ej är åtkomligt.
     
  19. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Något som jag verkligen saknar är att få SMS som popup!
     
  20. manobarmano

    manobarmano Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en SXS som jag tycker är väldigt bra i många aspekter men som med allt annat finns det en del att önska:

    1. Ändra (minska och öka) antalet hemskärmar.

    2. Toggles i notification bar vill jag gärna se

    3. Toggle som växlar Ljud/Vib-Vib-Tyst

    4. Mappar i app drawern

    5. En kalender widget med alternativ att välja månadsvy eller veckovy istället för den medföjande

    6. Ordförslag för nästa ord (som SwiftKey X) när man skriver

    7. Skulle vara trevligt med lite medföljande teman på ikoner


    edit: tillägg
     
    Last edited: 13 apr 2012