Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av inact_0004, 11 apr 2012.

  1. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag kommer från en HTC Desire till Xperia S och det är två saker som jag saknar jättemycket:

    1. När man matade in ett namn i telefonen via nummertangentbordet så sorterades det efter senast/mest använda namnet. Så om jag började mata in tex Magnus, så räckte det oftas med två knapptryckningar för att den Magnus som jag ringer oftast kom upp som alternativ.

    2. Internetläsaren justerar inte kolumnbredden när man pinch-zoomar utan jag måste trycka på +/- fältet på skärmen alternatift rotera telefonen, mycket frustrerande.

    Sen stör jag mig på att det finns (fanns, när det gäller mitt exemplar) en lucka över USB-kontakten. Den är ivägen när man dockar telefonen i bil-hållaren och förmodligen också i bordstället när väl ett sådant kommer.

    Jag skulle också vilja stänga av röstuppringning från bluetooth headset. Ibland kommer jag åt telefonknappen på headsetet och helt plötsligt har jag ringt upp någon stackare mitt i natten.
     
  2. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jösses, har dom inte åtgärdat det där än. En av dom största buggar jag vart med om, för det kan väl inte vara medvetet?
    Kör man med stereobluetooth så får man ingen bekräftelse på att man lagt på luren efter samtal, inget pip och inget som lyser upp i displayen när man trycker avsluta samtal. Ingen indikation nånstans ifrån, då blir det automatiskt att man trycker en eller två ggr extra på BTn och vips börjar telefonen att lyssna efter ljud och hör och häpna ringer upp nåt den själv tyckte verkade rimligt, kan bli vem som helst i telefonboken. Ingen bekräftelese på att den ringt upp heller då inte displayen lyser och lurarna ligger på bordet. Ingen möjlighet att bocka ur i nån meny givetvis! Eller också råkar man bara komma åt knappen av misstag så kan random person i telefonboken sitta och lyssna på allt som sägs vid fikabordet.
    Det är så urbota dumt så det borde kommit en fix med en gång, men enligt SE ska det vara så sa dom när jag ringde, standardsvaret :-). Med vanlig BT så piper det åtminstone i snäckan när man lägger på!
    Hoppas verkligen det är åtgärdat på ICS, annars blir man tvingad att roota igen :-(

    Önskar att det fanns ett alternativ att bocka i för att få displayen att lysa svagt under samtal som det var förr på SE telefoner. När man la på så lös den upp och markerade avslutat samtal. Går att ladda ner från market men borde finnas från början.
     
    Last edited: 13 apr 2012
  3. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Måste fråga om ni sover ni med headset på natten?
     
  4. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag gör det faktiskt. Ljudbokär min godnattsaga och tar oftast bort det runt 3-4 på nätterna

    Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
     
  5. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Svårt att få med allt.
    tja viktigaste på mobilen är nog telefon, SMS, musik, gps, kamera, kalender + sync, kunna kolla mail o twitter, liten tunn, liten storleken.

    Jag är VÄLDIGT glad att gamla sony ericsson gick ifrån deras egna korkade anslutningsportar mot standardiserade USB mini och 3.5mm port, samt öppna Android systemet.
    Jag gillar standardiserade system, inte några egna påhittade krångliga lösningar :D.


    Jag är i princip supernöjd med min Xperia Ray, gillar designen, mycket bra skärmstorlek (ingen 4tum tegelsten i mina jeans tack), bättre än nya Sony S mini.


    En uppgraderad Xperia ray som jag antagligen köpt omedelbart har:
    *Större internt minne minst 8GB, orka flytta program till SD hela tiden, börjar bli fullt även där.
    *En automatisk kamerablixt (ingen kameralampa som man måste sätta på manuellt varje gång)
    *Kanske bättre bildkvalite så man kan kasta digitalkameran åt skogen, men det kommer nog med tiden. Tillräcklig bra kvalite i dagsläget för att man skall slippa bära med sig digitalkameran på semestern nu iaf.
    *Möjlighet av avinstallera förinstallerade program från er, Alltså inga fler program som vi användare anser vara bloatware, ex livewire, facebook, timeescape (vissa av oss vill inte ha dessa program/funktioner och vill gärna avinstallera dessa så den inte påminner mig om updateringar och tar upp minne).
    *Kanske snabbare processor/ram snabbare mobil, blir lite slö ibland när man kör vissa appar och även när man återvänder till hemskärmen osv.
    *Batteritid längre batteritid är bättre. dock är det ju relativt bra i dagsläget kontra vikten. Får ut ca 6dagar standby med minimalt pillande på Ray. Kanon när man ska på kortare resa utomlands och använder den till tele, sms, gps.

    *PC companion kraschar vid uppdateringar ibland, det kanske ni kunde fixa. Verkar ju vara fler som har program när man googlar om det.
    *I övrigt är det ju så himla bra med att ni använder er av öppna android att det finns massa program som man kan anpassa sin mobil med, något jag inte kan säga om exempelvis stängda symbian OS.
    *Jag är förvånad att jag inte hittar tillräckligt bra profilfunktioner som man kunde ha på Symbian. Det kunde ni ha utvecklat någon funktion eller app.

    Det var det jag kom på för tillfället, återkommer kanske när jag kommer på nått mer :D.
     
    Last edited: 16 apr 2012
  6. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Samma här.
     
  7. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En sak jag har upptäckt på min frus Xperia Ray som jag trodde var "åtgärdat" sedan hennes Xperia X10 mini.. Det går inte att ändra vilken kalender en händelse är skapad i.. vansinnigt irriterande IMO.

    Exempel: Jag skapar en händelse i min privata kalender eftersom jag glömde ändra vilken kalender den ska ligga i. För att ändra till den delade kalendern så min fru också får ta del av kalendern så måste jag radera händelsen och skapa den igen. Eller använda en PC och logga in på Google calendar o fixa det där. Med min Defy kan jag göra det direkt i telefonen, genom att editera en händelse.

    EDIT: Självklart så finns ju alternativet att installera någon tredjeparts kalender. Men det känns ändå inte som någon bra lösning..
     
  8. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Som så många andra här, internminne, fokus på design och kamera - då jag äger en ray hade jag gärna pungat ut mer flis på en blixt. Har hållt mig till ericsson/SE sedan tidernas begynnelse bortsett från vissa undantag och det pga design och kamera. Arc och ray är nog det snyggaste vi kommer se på ett bra tag framöver.
    Och ett enormt stort plus för eran inblandning i FreeXperiaTeam och generell info i xda mm.
    Sånt väger tungt i mångas ögon, keep it up.

    Sent from a blackened Ray S V6
     
  9. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Att widgetarna i helikoptervyn inte flyter omkring som default och studsar när man skakar på den. Detta är enbart ögongodis på bekostnad av användarvänlighet. Det kanske ser lite häftigt ut första gången man ser det, men sedan blir det enbart irriterande i och med att det blir svårare att träffa rätt.
     
  10. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Är det ett problem? Visst, det finns väl där för att det är snyggt men att det skulle ha någon nackdel tror jag inte. Om du håller telefonen stilla så är ju widgetarna stilla? = ()
     
  11. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Flyt och läsbar text är viktigt för mig. Det fanns tidigare i GB, nu försvann det i ICS-uppdateringen för Ray. Visst att flytet skulle bli sämre kan jag förstå, ni hade ändå en varning ute, men att texten skulle bli mindre/smalare och svårare att läsa? Det beslutet förstår jag inte alls. Snälla, byt tillbaka till fonton ni använde tidigare, den är så mycket bättre på mindre skärmar.
     
  12. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag sa inte att det var ett stort problem. Men som jag ser det har det bara nackdelar, även om de är små. Animationen fyller ingen funktion. Tycker det är dålig design.
     
  13. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det mesta har redan nämnts i tråden men något som jag saknar hos Xperia S (som kanske kommer med ICS, men som inte kom med ICS till 2011-modellerna) är ett "Starta om" alternativ tillsammans med Ljudlöst, Stänga av etc i menyn vid långtryck på powerknappen.. Finns sedan länge i flertalet HTC modeller och SXS2 fick med ICS.

    För övrigt så är det nog den mest kompletta, moderna och "fel-fria" Android-smartphonen just nu. Vissa här på forumet tycker det är klent att man presenterar en smartphone med "bara" två kärnor... Jag säger, hellre två kärnor och det flyter och är stabilt än fyra med strul... :) Ser fram emot höstens modeller med Snapdragon S4 som kickar butt med Tegra3. Ännu ett bevis att fyra kärnor inte behövs... :)
     
  14. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag kom på en sak till nyligen..
    Att man ska kunna aktivera och avaktivera röststyrningsfunktionen när man använder headset. Ett störande moment när man är van vid att kunna dubbeltrycka för senast slagna nummer och röststyrningsfunktionen går igång. Enligt SONY Mobiles support, som jag nyligen pratade med så kan man nämligen inte avaktivera denna funktion. :(
     
  15. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ytterligare en sak med kalendern är att den inte visar färger för händelser i olika kalendrar
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mm.... så du har inte i inställningarna möjlighet att göra texten större i Ray för det hittade jag i allafall i min arc S? Men håller med att det är viktigt att det går. Folk skall ju kunna läsa text i sin lur.

    Mycket har redan nämts även om jag inte håller med allt. Jag anser t ex inte att det finns så mycket Bloatware i lurarna och finns det så har iallafall min operatör fixat så man kan avinstallera det mesta nu förtiden. Jag kan tycka att Facebook Inside är en grej som Sony anser är något som är bra och gör just deras lurar till just Sony-lur, då tycker jag det är helt ok. Jag har i princip köpt Sony Ericsson lurar just p g a denna funktion bland annat. Inte bara. Vill man inte ha det, så går man till en annan tillverkare, enklare än så är det inte. Däremot tycker jag väldigt illa om appar som inte tillför något, t ex Demospel, eller demoappar. Små program som helt enkelt bara funkar som test och sedan måste man köpa den riktiga varan. Detta är något som jag tycker Sony skall hålla borta ifrån sina lurar. Skall ni ha spel i eller appar, skall det vara fullversion.

    Bättre minne, har nämts, däremot har jag inte riktigt sett detta med att tillbehören skall fungera, och då gärna även efter en uppdatering, eller uppgradering. LiveDock förlorade till stor del sin funktionalitet i och med ICS 4.0 uppgraderingen. Och värst är det då för ICKE engelskspråkigt folk då specialtecken också försvann. Något som jag inte förstår är hur man kan sälja en produkt i Sverige som inte fungerar 100% för en svensk användare är mig en gåta. Hur man kan sälja en produkt utan att INFORMERA direkt på paketet att den inte stöder svenskt tangentbord är också för mig en gåta. Men största gåtan av allt, är varför man inte säljer LiveDock i Sverige med just ett engelsk tangentbord och mus, för jag vete fankens vad man hittar sådana? För att leta efter ett jädrans kolontecken är bara irriterande och gör allt långsammare när man skriver. Detta är något som Sony borde fixa på en gång. Eller ge pengarna tillbaks för jag vart då utlovad att det skulle bli bättre med ICS när det gäller LiveDock, inte sämre.
     
  17. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vad som är viktigt för mig:

    Stabilitet och polish
    Efter att ha haft en HTC One X i en vecka är det uppenbart för mig hur viktigt detta är. Det hela kändes som ett betatest. Många små buggar samtidigt skapar i längden en stor irritation. Om man ser till den faktiska användarupplevelsen så känns Xperia S som en mycket mer färdig telefon, och efter att ha använt One X är jag tveksam till om ICS innebär något lyft alls. Kommer nog vänta länge med att installera uppdateringen när den väl kommer.

    Batteritid
    Jag är en tung användare och uppskattar varje extra minut som jag slipper ladda.

    Skärm
    Uppskattar bra skärm hejdlöst mycket.Här är Sony på rätt väg.

    Design
    Jag gillar inte meningslöst ögongodis, onödiga animationer, och överlastade interface. De valmöjligheter som finns ska tillföra relevant funktionalitet. Animationer är bara bra om de fyller en pedagogisk funktion och gör saker och ting tydligare. Fokusera på kärnverksamheten: man ska kunna ringa, messa, surfa, läsa,navigera, spela så smidigt som möjligt. Man ska inte behöva sitta och fundera på vad som är fel. Det ska finnas logiska alternativ i menyerna. Det ska vara lätt att hitta. Det ska flyta.

    Ljud
    Möjlighet att separera många olika typer av ljudfiler i interna spelaren. Jag lyssnar på musik, podcasts, föreläsningar och talböcker. Jag skulle önska att spelaren kände igen dessa på samma sätt som en iPhone gör och inte blandade ihop dem, så att man slapp ladda ner halvtaskiga tredjepartsspelare och ha tre olika widgets på hemskärmen. Jag skulle också vilja att spelaren visste att den ska hoppa över talböcker vid blandning och att den kom ihåg uppspelningspositionen.
     
    Last edited: 19 apr 2012
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Saknar en bra vibrator i telefonen,man känner knappt att den vibrerar när man har den i fickan.

    Samma problem på min Arc S,den har också för svag vibrator

    Standard Dialern är seg, jag kör istället med exdialer. Den är mycket snabbare än
    standard

    Saknar möjligheten att ha en anpassad profil i stockmail (exchange). Alltså att man kan ställa tider man vill ha pushmail.
    Tex vill jag köra pushmail 07:00-17:00 och därefter endast synkning varje timme eller varannan timme
     
    Last edited: 21 apr 2012
  19. Andreas79skane

    Andreas79skane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Viktigt för mig är att ni kommer ha kvar samma symboler
    då man trycker på Sola, precis som Ray i framtiden- för att få fram
    menyerna.. och att ni tar bort det jobbiga att man måste
    dra fingret till en prick som på Xperia S och som ni även
    kommer ha på U och Xperia P, för den reagerar inte alltid,
    även om det är en vanesak, jättejobbigt.
     
  20. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej Johan-SonyXperiaSupport, När kommer alla playstation spel som utlovas i marknadsföringen för xperia s?