Vad är viktigt för Sony Xperia användare?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av inact_0004, 11 apr 2012.

  1. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ägare av en ursprunglig Xperia arc här.

    Mycket nöjd med telefonen överlad, det är absolut den bästa enhet jag ägt.

    De goda sidorna.

    • Den mest minimalistiska/närmast stock-upplevelsen man kan få på en Android-enhet som inte är en Nexus.
    • Utmärkt stabilitet och funktionalitet hos mjukvaran, te.x power-menyn och Swype-funktionaliteten.
    • Fantastiskt batteritid med den slutgiltiga 2.3.4-mjukvaran.
    • Fysiska knappar. Personlig preferens men absolut vad jag vill ha, även med 4.0 och framåt. Gatanterat svar varje gång, ingen skärm som måste aktiveras eller känslighet för temperatur eller beröring.
    • HDMI. Mycket användbart, föredrar definitivt över MHL då det dessutom garanterar kompatibilitet med existerande enheter i samband med laddning.

    Vad jag är mindre nöjd med.

    • Mediastödet, i form av codes och liknande, är katastrofalt dåligt. Under all kritik, verkligen. Jag skulle starkt rekommendera att licensiera CorePlayer och bundal det med alla enheter, betalar gladeligen en hundring extra för det själv.
    • Kameran är okej men knappast så fantastiskt som det framställs. Bilderna är tydligt sönder-komprimerade med tydliga artefakter när man ser dem i full storlek. Väligt liten del av bilden som har god skärpa.
    • Mina 7-12 år gamla dumphones har fortfarande bättre samtalsljud. Det är dock ett problem med samtliga moderna telefoner jag lyssnat på och inte speficikt för just Sonys enheter.
    • Notifikationslampan på Xperia arc är helt galet placerad.
    • En faktiskt metallram istället för kromad plast hade vägt tungt.
    • Högblank plast är dåligt både för grepp och smuts/fingeravtryck.

    Vad min nästa telefon måste ha.

    • HDMI, med MHL som en acceptabel kompromiss.
    • HD-skärm, 720p minimum.
    • Dualcore.
    • LTE.
    • NFC.
    • Stöd för USB Mass Storage mode. Jag kan leva utan stöd för minnekort, även om det är ett enormt plus om det finns, så länge det innbyggda minnet är minst 32GB. Men USB MSM är ett måste, då MTP/PTP bara fungerar med ett litet subset av USB-enheter.

    Vad som hade vägt tungt till fördel men inte är strikt nödvändigt.

    • Dramatiskt förbättrat media-stöd, se tidigare kommentarer om CorePlayer. Matroska och High Profile stöd minimum. HEVC vore trevligt och framåtblickande.
    • Stöd för minneskort, gärna micro-SDXC.
    • Fysiska knappar, gärna med lite mer klick än i dem på Xperia arc.
    • Dramatisk mindre kompression av bilderna. Idealiskt med möjlighet att välja kompressionsgrad, även RAW eller lossless-format som PNG. I annat fall hade ~80-85% vart bra, istället för ~ 95-98%.
    • Bättre samtalsljud, garanterat stöd för alla olika uppgraderade codecs för ljud-samtal i förhoppningen att någon av dessa kommer slå hos operatörerna.

    Personligen använder jag varken 3.5mm-utgången, den externa högtalaren eller den framåtriktade kameran så det är saker jag inte inte bryr mig om. Detsamma gäller fysiska tangentbord.

    I allmänhet värderar jag även applikationsprestanda i CPU-hänseende vida mer än jag gör via GPU, då jag inte spelar spel eller liknande på telefonen. Så länge media-dekodning fungerar så bryr jag mig inte om GPU-prestanda.

    Addendum:

    • Se ringsignaler baserade på era fantastiska promo-videos! Kunde bara få hem dessa till arc från YouTube men den externa högtalaren klarar inte att driva diskanten och kvalitén är dålig. :(
     
    Last edited: 1 maj 2012
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En sak som jag verkligen saknar i android-lurarna: inspelning av samtal!
    Det skulle verkligen underlätta om det kom tillbaks (det fanns ju i lurarna innan android).
     
  3. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är grymt att se vilken bra och konstruktiv feedback som ni lämnar! :) Fortsätt.
     
  4. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Finns i min gamla Blade med Swedish Snow Rls 6
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Fast i den här tråden handlar det om vad Sony levererar direkt från fabrik.
     
  6. derj

    derj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Telefon 3:
    BLU Studio G
    Info:
    Köpt i Kanada vid behov av telefon
    Platta:
    Sony Xperia Z4
    Har just nu en Active men har haft tidigare en Motorola Defy och innan dess ett antal SE icke smartphones.

    Efter som jag har som typ främsta krav på att telefonen ska vara vattentätt/tålig så minskar mitt utbud drastisk av möjliga telefoner.

    Efter att haft Active nu i ca 2-3 månader så har jag hittills inte sett något problem med vatten tåligheten men vi får se...(Defy dröjde det ca 10 månader).

    Det jag skulle önska att ni kunde förbättra:
    Bättre batteritid(speciellt för telefoner som ska med ut, heller ännu större och tjockar mm men med bättre batteritid).

    Större utrymme för appar(Med Defy behövde jag inte ens tänka på det, med Active får jag förra över allt som går till SD-kort och ändå ha problem med utrymme) eller möjlighet att ta bort förinstallerade appar.

    Möjlighet att stänga av röstuppring från handsfree(Bluetooth).

    Mer inställnings möjligheter i "fönsterhanteran", kunna ställa in möjlighet att "snurra" runt listan med appar mm, jobbigt just nu när appar upptar ca 10 "flikar" när man ska till sista.



    Uppskattar det stabila systemet(även om det blir lite för segt ibland..., men den startas inte om av sig själv som Defy gjorde) och "fönsteret" med sina hörn mappar :) .

    En liten notis som ni skulle kunna fixa är att det står på "lås" skärmen att ett sms har kommit även fast man har läst det i en annan sms app som inte är standard appen för sms. Har lyckas vänja mig med att det jämt står där så jag tänker knapp på det.
     
  7. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Testa gå in på meddelanden -> menyknapp och bocka sedan ur "aviseringar" så borde det sista av dina problem vara löst.

    (Ledsen för off topic)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  8. buzzz321

    buzzz321 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bättre batteritid är alltid välkommet, betyder mer för mig än cpu prestanda.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  9. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Stabilitet är förstås väldigt viktigt för mig. Som andra nämnt, att inte telefonen behöver stanna upp och ladda om hemskärmen när man går ur en app.

    Gärna prioritera launcher och webbläsare i minnet (exempelvis när jag surfar på tåget så får jag ett sms, efter jag kollat smset och går tillbaka till webbläsaren behöver den ladda om sidan och så har jag ingen täckning just då, väldigt frusterande :))

    Kameran är förstås viktig, behöver inte vara så hemskt komprimerande bilder, får gärna ta lite mer utrymme för mig.

    Expanderbart minne är trevligt men inte avgörande för mig om det medkommer minst 32Gb

    En mer konfiguerbar launcher som tillåter att man kan ändra antal hemskärmar och sveprörelser. Gärna med en riktigt bra kalenderwidget!

    Fantastiskt bra skärm och storlek på er senaste Xperia S!

    Fysiska knapper är inget måste för mig, men kameraknappen är trevlig. Tycker dock att den har varit lite för svampig på de telefoner jag testat (X10, Arc S och S).
     
  10. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    jag saknar att kunna använda Sonys egna widgets på andra launchers än stock launcher. Ett exempel är musikspelaren.
     
  11. Nicke4ever

    Nicke4ever Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Köpte en X10 Mini Pro för 1,5 år sedan, initialt väldigt nöjd men i förlängningen frustrerad av hårdvarutillkortakommanden. Tror dock inte det är värt att i detalj gå in på det men kortfattat vad jag använder mobilen till, med fokus på smartmobil funktioner:

    #1: Läsa nyheter via RSS reader
    #2: Skriva och läsa mail
    #3: Kalendern

    För min del var tangentbordet avgörande när jag köpte mobilen och är fortfarande det jag är allra mest nöjd med trots att den hänger sig dagligen, startar om o.s.v.

    Vore tokvillig att satsa på en ny Sony mobil om det kom en ny med fysiskt tangentbord. Helst hade en sådan haft
    #1: Fysiskt tangentbord naturligtvis
    #2: Bra batteritid
    #3: Bättre hårdvara än förra årets Mini Pro och Xperia Pro
    #4: Större skärm än Mini Pro(gärna som Xperia Pro)
    #5: HDMI
    #6: ICS

    Kommer försöka hålla mig 1-2 månader till med köp av ny mobil och håller verkligen tummarna för något nytt och vettigt med tangentbord, och då gärna ifrån just Sony.
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har kanske skrivit tidigare i denna tråd, men minns inte om jag gjort det. Men något som irriterat mig den senaste tiden är hur android inte är ett globalt operativsystem utan snarare ett engelskt operativsystem maskerat till att vara globalt. Finns några orsaker för att märka detta:

    1. Röststyrning och Röstsökning finns enbart på de stora fyra världsspråken. En funktion som borde ha implementeras så att t ex blinda skulle kunna använda luren.
    2. Att tangentbord annat än engelsklayout inte fungera på android. Med andra ord, spansk kan man glömma, tyskt likaså och svenskt.
    3 LiveDock är en produkt som inte är anpassat för en global lansering, just p g a orsak nummer 2.
    4 Google Play som fortfarande är en bantad version och fortfarande saknar film och böcker t ex.
    5. röstsyntes. För att kunna läsa upp saker.

    1 -3 borde alltså redan varit fixade så länge android nu har funnits. Speciellt nummer 1 som har funnits ett bra tag i telefonerna.

    Något jag inte fattar är att Sony (Ericsson) inte försökt göra något åt detta? Livedocken hade kanske kunnat räddats globalt, om man bara fixat koden i android så andra tangentbord layouter funkade. För jag blir då nästan tokig på hur omständigt det är att använda ett svenskt tangentbord inkopplad i LiveDocken. Idén är så glasklar, så jädrans bra, men implementeringen globalt urdåligt.

    Så för mig är det viktigt att SONY tänker på att produkten skall klara en global lansering, med och för olika språkgrupper. Det finns inte bara engelsk-, tysk-, fransk- och spansktalande där ute. Sony som är en av de största i att utveckla kod till android, borde ju för fankens, kunna påverka google att gör sitt system mindre amerikanskt. Det är nog det mest negativa i att Symbian och UIQ lades ner. Detta var ett europeiskt system, och bra anpassat för olika länder tillskillnad mot Android och iOS som är helt igenom amerikanska, och detta lyser igenom just p g a att det är pengar som styr vilka funktioner som dyker upp vart.

    Edit: Såg nu att jag hade skrivit något liknande, men tycker att detta är verkligen så viktigt att någon faktiskt borde fixa sådant här, eftersom Google gör det ju uppenbart inte.
     
    Last edited: 9 jun 2012
  13. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Som sagts innan, en riktig blixt!
    Samt telefonen kan kännas lite plastig, Xperia S tex, ta bort hela baksidan för att kunna sätta in sim, bättre fast baksida och lucka för simmet.
    Minneskort, alltid!
    Mer ram, 2gb
    Fm-sändare
    Snabbare få ut större uppdateringar, som Xperia S skulle kommit med ISC från början.
    Få ut telefoner snabbare, presentera mobilen, släpp den 2v senare.
    Changelog vid uppdateringar!
    Stöd för svenska i röststyrning
    två högtalare så det blir stereoljud

    Men Xperia S har en fantastiskt skärm, så fortsätt med det! Och helt underbart UI, flyter på bra och är snyggt!
     
  14. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    detta är viktigt för MIG, jag vill ha en vattentät/tålig telefon i 3,5" storlek, med ett batteri som klarar helst 2 dagar utan en laddning och som har en skärm i stil med Xperia U skärmen, just nu duger Xperia GO när den kommer men skulle helst vilja se en som inte har en lågupplöst skärm och med 1 G RAM MINNE, så jag ser helst en Uppföljare till XSG inom 1/2 år med bättre skärm och mer Ram :)
     
    Last edited: 9 jun 2012
    eeeboy gillar detta.
  15. faidros

    faidros Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2012
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Framför allt RAM eftersom varje ny version av android kräver mer RAM.
    En telefon med 2GB RAM hade varit riktigt trevligt, då kanske den skulle klara av ett par generationer till av android..
     
  16. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    nu har jag köpt mig en Xperia P :-) Som vanligt så är S(E)s launcher m.m. grym. men jag saknar möjligheten att få 5 rader på hemskärmen. önskar jag kunde få de utan att installera någon annan launcher
     
  17. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    en sak som jag hade velat se är möjligheten att STARTA OM, telefonen istället för att stänga av den och sen sätta på den igen så kan den göra det automatiskt om det fanns en mjukvaruknapp bredvid "stäng av" som hette "starta om"
     
  18. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Att kunna välja att ha batteriprocent uppe till höger istället för att behöva ha den "vanliga" batterisymbolen och eventuell en till vänster också som visar procent.

    Samsung verkar ha börjat med det. Så det borde inte vara någon svårhet för Sony heller?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  19. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Bättre batteritid, även om jag klarar mig nästan två dagar med min P så tar det slut snabbt när man använder den mycket. (spelar, kollar film mm)

    Möjlighet att se vilken tid en mottagare tog emot ett sms, det kunde min gamla SE "dum phone". Nu får jag bara upp status: levererat. Men vill som sagt även ha tid och datum när det togs emot.

    Minneskort, jag saknar det!

    Sony (ericssons ) gränssnitt tycker jag om. Det känns "vuxet" om man får uttrycka sig så. En fortsatt utveckling i samma stil tas tacksamt emot. Några småsaker är att jag vill kunna loopa startskärmen. Är jag längst till vänster så vore det skyst att kunna komma till första skärmen med ett svep, istället för att dra fem gånger.

    Jag vill givetvis ha snabba uppdateringar, men stabilitet går före och är det viktigaste av allt.

    Att kunna se batteriet i % saknar jag.

    Genvägar till vissa inställningar i "rullgardinen". Snyggt, smidigt och enkelt.

    Mindre telefoner som är bra. Jag tänkte först köpa en U, eftersom jag tyckte storleken var perfekt. Men 4GB minne -utan SD? Skämtar ni?
     
    vitxperiago gillar detta.
  20. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER