Vad avgör om skärmen slutar fungera vid tapp?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mul, 14 nov 2015.

  1. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hejsan! Visste inte var jag skulle lägga tråden så jag lade den under Android.

    Jag har haft lite funderingar kring när skärmen spricker, varför slutar touchen på vissa mobiler att fungera? Vad avgör detta? Var ute efter lite svar då jag är sugen på att köpa ny mobil men vill gärna att touchen ska fungera även efter tapp.

    Jag har varit med om att Iphone 5 spruckit o den fungerat, däremot en Sony som slutat fungera. Oneplus One skall också den sluta fungera ifall den spricker (har kollat upp då det är denna jag har). Är intresserad av en Nexus 5x men som sagt, vad avgör ifall den slutar fungera eller inte?

    Är det amoled-tekniken som medför att den fungerar eller är det något annat ? Hjälp uppskattas, tror det är mer som funderat på detta.

    mvh muli :)
     
    Reinhold gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jättebra fråga som jag också undrat mycket kring.
    Man ser ju hela tiden iPhones som är spräckta, men fungerar alldeles utmärkt. Antalet Androider jag sett med sprucken skärm som fungerar går nog att räkna på ena handen om jag ens sett någon. Jag har själv spräckt tre skärmar (Desire, Nexus 7 och Nexus 4) och touchen har endast fungerat på den halvan av skärmen som fortfarande var hel.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har, utan att haft något direkt belägg för det, antagit att det haft att göra med hur den skadats. När jag tappade min Nexus 5 med glaset neråt på en uppstickande grej funkade touchen hur fint som helst tills jag tappade den igen med hörnet nedåt. Kompisens LG G2 hade också fungerande touch efter att skärmen spräckts, men jag har inte sett någon Samsung med sprucken skärm som funkat i verkligheten (men läst annonser på Tradera där man påstår att den gör det).
     
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Oftast beror det på att själva displayen också går sönder. Alltså klarar sig displayen men skärmen inte, så fungerar oftast touch iallafall. Vissa mobiler tål mer än andra vilket är självklart. :)
     
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Att det beror på displayen är givet. Men alltså, har sett iphones där man sett displayen gått sönder men ädnå fungerar. Nexus 5 funkar också efter ett tapp. Sony slutar fungera direkt när man får en liten spricka. Jag har tänkt på att det kan vara AMOLED tekniken som tål det o inte. Har sett några av s-serien som har fungerat efter sprickor.

    Jag vet även att OPO inte heller tål minsta lilla spricka. Sony med men kan det vara att dem kör med LCD? Har ni sett någon med LCD där skärmen fungerat ?

    Är det att Nexus 5 har kapacitiv touch ? Om iphone klarar att displayen är sönder bör det väl finnas en förklaring?
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Tror det har en hel del att göra även med tekniken hur tillverkaren valt att sammanfoga LCD med själva glaset, många börjat använda 0-gap teknik, dvs där LCD ligger mer eller mindre direkt mot glaset, utan mellanrum.

    Tror iPhone 5S 6 eller iPad Air 2 var första enheterna där tekniken med att laminera lcd mot glas blev en stor snackis kommersiellt, detta gjordes för att kunna skrapa av mm på tjockleken. Andra tillverkare har självklart även gjort detta, eller börjat göra detta...Vilket i mitt tycke kan öka chansen att en display blir helt obrukbar vid skada på glaset.
    Edit: Men något är det Apple gör bättre VS konkurrenterna då deras nyare produkter med denna lamineringsteknik verkar klara av sågott som en totalt krossat glas, men trots det bibehåller lcd funktionaliteten, detta har jag sett själv med en systerdotter som lyckades spräcka glaset helt på hennes 6+ och en svåger som gjorde desamma med 6S+ och trots detta kunnat fortsätta använda enheterna.
     
    Last edited: 14 nov 2015
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Ja själva tekniken gör också skillnad, där vissa displayer funkar trots dem är "skadade"
    Det kan bero på så mycket på varför det kan fungera och varför inte :P
     
  8. plame

    plame Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Jag tror många missupfattat frågan. Det handlar ju om touchen slutar funka inte displayen. Vilket även jag väldigt tacksam om att få veta vad det har att göra med!

    Själv har jag en gammal galaxy nexus med sprickor över hela skärmen, men med fullt fungerande touch. Har haft 2 nexus 4 tidigare och båda fick en liten spricka vilket gjorde dem helt obrukbara då touchen gav upp. Jag misstänker att det har att göra med hur digitizern är monterad, direktlimmad mot glaset eller både glas och display eller vilka andra tekniker det måhända finns.

    Vill precis som TS ha en androidmobil som inte ger upp efter en liten spricka i glaset. Hur står det till med nexus 5x eller 6p tex.
     
  9. cassis

    cassis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har haft både Sony Xperia z1 och Samsung galaxy s3 med så spräckta skärmar att man kunnat plocka bitar varsomhelst på skärmarna och de har funkat felfritt ändå.. Vet inte varför vissa funkar och andra inte men vill lägga in det ändå till Sony och Samsungs försvar
     
  10. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Glas, digitizer och skärm är tre olika komponenter. Hur dessa 3 sammanfogas påverkar hur bra dom överlever ett tapp.

    Nästan alla nya telefoner laminerar dom med lim och det gör att konstruktionen blir tunnare men samtidigt så går fler av komponenterna sönder om man tex tappar den. Nått som också gör byte av nån av komponenterna näst intill omöjligt.

    Digitizern är stort sett ett nät av ledare. På en del telefoner kan man se detta nät om man håller telefonen i vinkel mot en starklampa.

    sen är väl det lite så att om digitizern går sönder slutar folk använda telefonen då den är obrukbar, så den telefonen lär du inte se på stan. Anekdotiska evidens är inget man kan gå på - chansen att en telefon med trasigt glas + fungerande digitizer är en iphone lär vara ganska stor, då iphones är vanliga och nått man brukar lägga märke till - en 1200 kronors android lär folk byta ut.
     
    Ri0z gillar detta.