Vad behöver Samsung göra för att bli en trovärdig Androidtelefonstillverkare?

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av ogre, 14 jan 2010.

  1. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag som köpte min första Androidlur i slutet av oktober i form av en Samsung Galaxy i syfte att utveckla Androidappar på har en del synpunkter och funderingar på Samsungs agerande som telefontillverkare.

    Som s.k. early adopter är man ju medveten om att det kan vara lite buggar i mjukvara etc och det visade sig ju att trots att Samsung ska ha en s.k. 'ren' Android 1.5 så har de ju ett proprietärt mjukvarulager (krypterat) som gör att det inte alls är trivialt att få in nya versioner av Android i luren. Man hoppas och tror ju då att Samsung ska vara pigga på att se till att man får uppdateringar via dem så att luren kan hållas någotsånär buggfri.

    Efter den lilla besvikelsen kunde man ju tänka sig att de i stil med Nokia och Sony Ericsson skulle tillhandahålla ett program som man kan uppgradera mjukvaran i telefonen med. Även här har de misslyckats i form av den usla produkten Samsung PC Studio - en bloatad 122 megs kluns, vars syfte är att göra allt med telefonen inklusive uppdateringar. En svensksåld Galaxy kan dock inte uppgraderas med den mjukvaran (iallafall inte de tre lurar vi köpte till jobbet), utan den säger 'enheten stöds ej'. Detta drygt tre månader efter säljstart i Sverige.

    Om man jämför det med t.ex Sony Ericsson K850 som släpptes i oktober 2008, så kom det två uppdateringar innan januari 2009, båda möjliga att installera själv direkt från SE.

    Jag anser att Samsung har tappat bollen ordentligt här och har svårt att se dem som trovärdiga Androidtelefonstillverkare om de inte ser till att ha en fungerande infrastruktur för push av uppdateringar till telefonerna de säljer.

    Någon som tror att det finns hopp för Samsung och har några idéer om vem i organisationen man ska vända sig till med den här typen av konstruktiv kritik?

    Eller blir kontentan bara att aldrig mer köpa en lur från Samsung?
     
    Last edited: 14 jan 2010
  2. fredroid

    fredroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Sista meningen är enda utvägen.
     
  3. Phrost

    Phrost Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    /thread
     
  4. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror aldrig att Samsung kommer att bli en trovärdig Androidstillverkare - Samsung vill inte detta..tror jag.

    Android sågs antagligen av Samsung som en Quickfix för att komma bort från Windows/Symbian i väntan på BADA, deras egna OS.
    http://www.bada.com/about/
    http://www.engadget.com/2009/11/11/samsung-dropping-symbian-for-bada-in-2010-says-senior-vp/

    Android var väl en lätt våg att surfa på efter all hype.

    Det jag inte förstår är, finns det något som helst behov av BADA (OS:et alltså..)?
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 024
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag har varit mobil-intresserad i kanske 10 år (mer än normal-svensson) och samsung har inte lockat mig en enda gång.

    Har inget emot företaget på något sätt. Men dom har inte lyckats charma mig när det har varit dags att byta nalle helt enkelt. Där är det något fel! Som högst intresserad borde man nångång känna suget!
     
  6. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Kan helt enkelt inte låta bli att än en gång visa mitt bestämda MISSNÖJE mot Samsung för deras nonchalanta attityd gentemot sina Galaxy-kunder/early adopters.

    Det enda rätta man bör göra är ju att visa sitt MISSNÖJE genom att aldrig köpa deras produkter igen. Som tur är finns det ju många andra alternativ numera.

    EDIT: Man låter väl som en riktig surgubbe, men det är principen alltså. Jag tycker att min Galaxy funkar ganska bra nu faktiskt, men nöjdhetsfaktorn, eller att-vilja-köpa en ny Samsung nästa gång man byter finns ju definitivt INTE där. Så är det!
     
    Last edited: 15 jan 2010
  7. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    BADA är väl fortfarande inte ett smartphone OS, så om samsung inte har tänkt överge den marknaden helt så bör de fortfarande behöva använda sig av något av de andra operativen...
     
  8. SimonKagstrom

    SimonKagstrom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  9. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    "Purpose of bada

    More and more people want the rich and connected application-experiences that are currently only available for smartphone consumers. Samsung has developed bada to make these exclusive smartphone experiences available to everyone."

    Via länken ovan.
     
  10. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag tolkade det som att de fortfarande tänkte göra smartphones, men det kan förstås också tolkas som att de tar det "viktigaste" från smartphones och gör det tillgängligt för alla.
     
  11. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

  12. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Märkligt beteende av Samsung OM en 2.0 update kommer - känns som de hade vunnit mkt på att gå ut med detta så snart som möjligt. I stället smutsar vi ner dem i diskussioner som denna.

    Får vänta och se.
     
  13. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag tror isf att det beror just på ATT vi "smutsar ner dem" i tusentals forum över hela världen, vilket är nutidens revolutionerade demokrati.

    Det kanske bor en liten fransman i oss alla ;)
     
  14. jokrsolutions

    jokrsolutions Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    He he ja det är väl så.

    Ännu ett postinlägg på samsungs twitter

    @Jezzz 2.0 will be first for the i5700. and second for the i7500 Samsung is busy with that. Its my own Samsung info by email.


    http://twitter.com/SamsungFirmware
     
  15. Axer

    Axer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kompis till mig har en Galaxy Spica . Han har aldrig haft en Android förut eller Touch eller nåt sånt så han märker nog inte om det är dåligt gräns snitt eller nåt . Håller med alla att man inte ska köpa nallar av samsung . Bara skit ... Galaxy värkar vara en hyfsat trevlig lur men jag har inte heller haft nån Android än . Väntar på att lägga en beställning på Acer Liquid :-)
     
  16. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ska ingen i tråden berätta för trådskaparen att man behöver slå på "usb-felsökning" (har jag för mig att det var) för att NPS ska hitta Samsung Galaxyn? Finns under menyn Program -> Utveckling.

    Minns inte 100% om det var "usb-felsökning" man skulle slå på då jag hade engelskt språk senast jag gjord
     
  17. fredroid

    fredroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung S21
    Närå, NPS funkar ändå. Om man har installerat drivrutinerna. Det har väl helt enkelt inte kommit nån ny firmware till svenska varianten?
     
  18. Redhat

    Redhat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Uppenbarligen så funkade det inte ändå för honom och jag tror att hans problem löses genom min lösning. Har aldrig fått NPS att hitta min Galaxy utan att enable debbugging mode (usb-felsökning som det heter nu för tiden när vi har svenska och allt).

    Jag utesluter inte att jag har fel, men det är iaf min teori.
     
  19. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Nope det hjälper inte.

    Om du läste min post så ser du att jag köpte den för utveckling. Jag har fått adb att funka på både Vista och Fedora 11 och 12, men det är inte det som är problemet. Har man en Samsung med svenska operativet så beter sig NPS så puckat. Men visst om någon som har köpt en Galaxy i Sverige med mjukvaran som slutar på 8 (oktober) och fått NPS att fungera så kan ju de berätta hur man uppgraderar. Telefonen hittas, NPS säger att man bara kan uppgradera mjukvaran, men sen säger den 'enheten stöds ej' när man ska köra uppdatering.
     
  20. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Hm, det är konstigt det där med NPS. Jag har inte haft problem att uppgradera min tyskköpta Galaxy i7500. Har lagt in två stycken updates och är nu på II5 (tror jag den heter). Jag kör win 7 och det har funkat bra hittils. Jag var tvungen att ominstallera win 7 härom veckan och efter det får jag samma fel som ogre beskriver ovan... (enheten stöds ej)
    Surt sa räven!