Problem: Vad drar sjukt mycket ström ??

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Isakare, 7 jun 2012.

1. Isakare

Isakare Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla glada Samsungägare, är Nokianörd sen 20 år tillbaka man nu fått överta en S2a som jobbtelefon.

Problemet är att telefonen nära nog är oanvändbar, drar sjuk mycket ström, håller ca 4 timmar om man inta använder den. Jag har kollat och stängt av allt av det jag förstår mig på.
    Igår fick jag ett SMS av operatören att månadens datamängd var förbrukad (på 6 dagar !!) trots att jag inte ens använt uppkopplingen på nått sätt, förutom en Hitta app som visar nummret när nån ringer,men det har högst ringt 5 st sen månadens början.

Flera gånger har oxå telefonen blivit varm, och den tar en evighet på sig att ladda.

Idag efter 3 timmar var det ca 40% kvar av batteriet, då stängde jag av uppkopplingen helt (Paketdata hette det i menyn) och nu 10 timmar senare är det 32% kvar.

Alltså är det nån uppkoppling som är på, men vad ?? Hur hittar jag det ??
    Enligt aktivitetshanteraren är 0 pogram igång.

När jag kollade batteriet här om dagen hade "Android system CPU" dragit ur batteriet med 67%. Då hade telefonen legat orörd i 4 timmar och tömt batteriet till 90%.

Mycket tacksam om nån vet vad jag ska kolla på.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Antar att du inte har rootat din telefon och därför kan du inte använda "Betterbatterystats"... Det finns andra program för att kolla upp vad som använt resurserna, men jag minns inte riktigt namnet på dem! :P Ska se om jag kan komma på...

Men jag skulle helt enkelt föreslå att du kör en "Factory Reset" så kommer nog allting fungera finfint sen! ;)

3. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Har du ics på den kan du ju gå in på inställningar-dataanvändning så borde ju det ge en liten ledtråd på vad som förbrukat din datamängd. Bara scrolla ner så ser du vad respektive app förbrukat, du kanske får dra slidern som markerar starten på mätningen längst till vänster beroend på datum osv, men det ser du då du ändrar.

Har du inte ics så håller jag med föregående, factory reset, in med ics, sen är det väl lika bra att köra en factory reset igen efter du lagt in den, vad vet jag. :)

Själv så märkte jag en gång att gmailappen ökade i datamängd trots att jag inte hade några mail inkommande osv, avinstallerade uppdateringen(går inte avinstallera hela appen) och rensade cache och la in senaste igen så har jag för mig problemet löste sig.

En enkel sak du kan testa är ju stänga av mobilen, sedan samtidigt trycka in volym upp/homeknappen/powerknappen, sedan håller du inne tills du ser en androidgubbe eller tills ett par olika val kommer upp. Där stegar du ner och upp med volymknapparna så du väljer rensa cache och väljer denna.(med powerknappen)

4. Nalle puh

Nalle puh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kör du blåtand?
    Jag har två st s2 (jobb och privat), jobb luren har jag köpt extended battery till pga att den suger slut på batteriet med blåtanden på, från kl 8-13 så går den från 100% till 40-30% annars.
    Men det gäller bara om blåtands headset är inkopplat.

5. brobjo

brobjo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Ok, Som föregående tipsar om, prova alltid att Wipa Cachen sedan "Factory Reset". Det är alltid det första man bör göra.

Jag kan även rekommendera https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zomut.watchdoglite&hl=sv med den kan du se vad som drar CPU och hur mkt det jobbar, du får också larm när den gör det.

Det finns massor av trådar här och på andra forum om AndroidOS drar mkt batteri, det kan beror på olika widgetar som ligger och väcker telefonen, så den aldrig går i deep sleep.

Har du otur så är det fel på USB-porten, som jag berättat i några trådar, hade jag det problemet. Du märker det genom att telefonen böjar bete sig märkligt, hamna i billäge/CarMode, voice delen hoppar fram och det är svårt att ansluta den till datorn m.m. I så fall kan du prova att blåsa/borsta ur USB-porten. Finns fler som har det problemet här http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1132588 Flera tipsar om att böja till den platta delen inne i USB-kontakten då den kan ha blivit kortslutning i den. (SLÅ AV TELEFONEN FÖRST och använd trä- eller plast-sak att göra det med.) Dock bör du nog hellre lämna in telefonen på Garantilagning om detta händer.

Last edited: 8 jun 2012
  6. Isakare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för bra svar, nu har jag lite att bita i.

Hur jag får in ICS går väl att läsa sig till i den klistrade tråden.
    Men jag har inte koll på hur man gör en Reset ??
    Jag har oxå försökt ta bort den förra användarens Playkonto för att fixa ett eget, men jag har inte lyckats hitta hur jag raderar det gamla, men det kanske försvinner om jag gör en Reset ??
    Försvinner appar som tidigare användare tankat ner ?? det finns en hel del saker på den som jag inte ens vet vad det är, och inte skulle sakna om dom försvann.

Utan uppkopling har nu telefonen varit på i ett dygn, och batteriet har knappt minskat alls, så problemet borde väl ligga där, men jag ska titta på USB porten oxå.

7. calletrumma

calletrumma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Honor 8
    Info:
    Nova Launcher
    Under inställningar/konton och sync väljer du googlekontot, klickar menyknappen och väljer ta bort. Då är googlekontot borta. Sen lägger du till ditt egna konto.
    Vid factory reset försvinner alla appar och användardata. Telefonen blir typ som från fabrik. Sanning med modifikation, men på det hela taget stämmer det.
    Google+ drar ruggiga mängder ström när det synkar bilder och video över 3g. Kolla inställningarna i det programmet innan du fabriksåterställer. Det kan du också göra via inställningar eller genom att du bootar till recovery. Vol upp+ home+ power. Håll inne till du är i recovery.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

För att få ICS så gör du bara en Factory Reset och sen om det inte är något fel på mobilen (att den har fel Sales Code) så kan du bara gå in under Inställningar > Om telefonen > Programuppdatering och uppdatera ;) Om det skulle vara så att du inte får uppdatera där så ansluter du mobilen till Kies och uppdaterar därifrån! ;)

Om det inte går via KIES så skriver du här igen, då är det antagligen fel på din Sales Code (att din mobil tror att den inte är Svensk) och då får du använda ett program vid namn Spoofw (eller nåt sånt)

9. Isakare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack än en gång, nu ska jag fixa det här, kul med kunnit folk när man inte själv fattar ;).Jag får skylla på att jag är gamal och insnöad i mina Nokiatelefoner.

10. brobjo

brobjo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Då är det nog inget fel där, tack och lov!

Men var noga med att det inte smugit in nått skit där innan du ansluter laddningskabeln, är en ganska stor miss av Samsung att ha tagit bort luckan som fanns på Galaxy S.

11. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Om det fortsätter spöka kan du faktiskt prova BetterBatteryStats som en tidigare talare pratade om, bara ett par funktioner kräver root, men det viktigaste fungerar för alla.

Skrev en guide om det tidigare i år som kanske är enkel att förstå.
    http://wp.jain.se/arnav/2012/01/betterbatterystats/

Daviid och Arbu11 gillar detta.
  12. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Mohhaahaha, finn ett fel XD "as in my case I have had some application not letting my phone sleep på 3 hours and 16 minutes"

rufy93 gillar detta.
  13. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Tack! Tänkte inte ens på det. :P
    Hittat något annat? :innocent:

14. buch

buch Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade problem med att den syncade in min hotmail för ofta. Jag raderade mailen på luren men eftersom dom fortfarande fanns kvar i inkorgen på hotmail så hämtade mobilen dom om och om igen hela tiden. Datamängden försvann fantastiskt fort..

15. Isakare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu fabriksåterställt telefonen, och då slutade den dra ström.

Nu har jag regat konton hos Google och Samsung, men när jag klickar på "sök uppdateringar" får jag bara upp "anslutningsfel"
    Min fru berättade att hon flera gånger försökt uppdatera sin telefon En GT5500, men oxå bara fått "anslutningsfel"

Går det inte att uppdatera via Wi-Fi ?? Måste man ansluta den till en dator ?? Eller är det nått jag måste gå in och bocka i för det ska funka ??

16. Isakare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu ska vi väl inte diskutera andra telefoner/plattformar på detta forum, men jag är ju ilte undrande när lag läser runt på forumen, mycket handlar om batteritider, med alla tänkbara tips att ständigt stänga av en det ena, en det andra.

Har en Nokia N8a privat, allt är på, och har varit i nästan 2 år sen jag köpte den, Nokia har ju t.o.m klocka, missade samtal och SMS på viloskärmen lysande hela tiden (nått som tydligen inte ens går att få på Androider) och med normalt användade för mig håller batteriet minst 2 dygn.
    Givetvis fattar jag att den större skärmen drar mer ström, men jag behöver aldrig stänga av nått på N8an, Blåtand, Wi-Fi, mail, internet, facebook och allt vad det nu finns, är på.

17. Isakare

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Plötsligt funkade det att uppdatera,det var mycket att ladda in men nu flyter den på kanon :)