Vad driver er att släppa gratis spel och appar?

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av xtreme, 6 mar 2011.

1. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Varför är det fel. Om du inte gillar apparna så köp inte dem.

Men donationer fungerar inte eftersom att folk inte donerar. Vi har donation på Unified remote vi har fått in ca 1500kr på 9 månarder och då har vå 200k downloads. Och spenderar kanske 3 timmar i veckan på support. Samt 10 timmar minst på utveckling. Varför ska inte vi få dra in pengar på det? Visst är det trevligt med open source och gratis appar men utan möjlighet att ta betalt och möjligheten att tjäna pengar så får man inte de bästa spelen och apparna.

Förlåt men det känns som att det är dags för dig att vakna upp vi lever inte i en värld där allt är gratis och allt kan inte vara gratis.

2. meatsushi

meatsushi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Personligen tycker jag att det är ganska arrogant att inte kunna tänka sig betala för produkter som man finner ett värde i. Att Android-användare verkar ha en större tendens att resonera på det sättet är delvis roten till det faktum att högkvalitativa produktioner på Android Market lätt drunknar i mängden av halvfärdiga crap apps med obefintlig polish.

Självklart ska man få lov att ta betalt för sin skapelse om andra ser ett värde i den. När man snackar mobila applikationer blir det extra löjligt att bråka om huruvida de kostar något eller inte eftersom priserna ofta är skamligt låga. Varför exempelvis bråka om en tia för ett spel som underhåller en i flera timmar? Jämfört med ett biobesök eller en krogrunda så är det en enormt billig timpeng för den underhållning man får.

Jag själv stöttar gärna de utvecklare som gör något som tilltalar mig; om jag kan ge dem ersättning för att de berikat min vardag så är ju sannolikheten hög att de sporras att ta fram fler skapelser som jag uppskattar.

3. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Det fungerar riktigt bra. :) Men därmed inte sagt att alla bara kan skapa ett program och tro att alla får in massa pengar via donationer.

Se på Debian t.ex, Ian började utveckla Debian 1993 och det har ju gått hur bra som helst för honom. Likaså Richards textredigare Emacs som lever kvar 35 år senare efter första släppet. Dom har aldrig tagit en krona i betalt men allt rullar på riktigt bra, underskatta aldrig en eldsjäl. ;) Dessa killar utvecklar för att det är roligt och givande och det fungerar ju för dom.

Men vi är alla olika och jag tror inte vi kan komma fram till något givande i en diskution. Jag säger inte att det du gör är fel, men vi har två helt olika synsätt på mjukvara, och även om jag inte förstår det du gör, så respekterar jag dig.

4. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tycker man ska se det som så att olika mjukvara bör ha olika betalnings modeller. För en del passar reklam, andra reklam och en del betal metoden. Tycker det är dumt att dra alla över en kam. Jag tycker det är roligt om utvecklarna tjänar så mycket som möjligt på sina appar för det skapar fler och bättre appar.

Och jag tror det går bra att ha en diskution om detta.

Det är inte för utvecklingen man vill ha betalt åtmintone inte jag utan för den tråkiga supporten. Och det funkar inte att ta betalt för support av vanliga användare för då får du väldigt dåliga kommentarer.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det korta svaret vad som driver en utvecklare av fri programvara är nog helt enkelt oftast att de själva för egen del ser ett behov av ett program och detta behov är så stort att det motiverar dem att lägga tiden som det krävs.

Vi kommer nog aldrig se något exempel på fri eller ens gratis programvara som endast uppskattas av slutanvändare och inte fyller någon funktion för utvecklaren själv.

När det gäller min egen app som jag skrev (Telenor Kontant) så var det helt enkelt att jag själv såg ett behov av att kunna se mitt saldo på kontantkortet. Även om det inte skulle vara så mycket svårare för mig att skriva en liknande app för andra operatörer som t ex Tre, Telia eller Tele2 så blir det inte gjort helt enkelt för att jag själv inte har någon nytta av apparna till dessa operatörer.

Det är ungefär som att vaxa bilen. Jag vaxar min bil för att jag tycker att den blir snyggare och mera lätt att hålla ren. Även om det inte skulle vara svårare för mig att vaxa min grannes bil än att vaxa min egen så har jag aldrig vaxat någon av mina grannars bilar helt enkelt för att det inte skulle vara till lika stor nytta för mig. Lyckligtvis tror jag inte att jag behöver bli kallad pengakåt eller gniden bara för att jag vägrar vaxa mina grannars bilar gratis även om det är betydligt mindre arbete att tvätta och vaxa en bil jämfört med att skriva en app.

Att jag sen valde att släppa min app fri och inte bara gratis var helt enkelt att jag då såg mycket att vinna men inget att förlora. Jag skulle kunna ha valt att inte släppa programmet alls på market och bara köra det själv. Så hade antagligen valet blivit om jag inte redan råkat vara registrerad utvecklare på market sen jag köpt min ADP1. Jag skulle knappast vela betala för ett market-konto för att kunna publicera en gratis-app.

Att jag valde att inte ta betalt för appen var delvis för att jag inte bedömde att ingen skulle vilja betala särskilt mycket för den, men också för att det i praktiken är svårt att göra fri programvara som inte är gratis.

Att i detta läge göra appen inte bara gratis utan även fri innebar många fördelar. Man kan få gratis versionshantering och websidor på ställen som SourceForge. Med lite tur kanske man även kan få hjälp av andra utvecklare att utveckla appen vidare, t ex forka av appar med stöd för andra operatörer.

Då jag själv sen många år är bortskämd med fri programvara och alla dess fördelar vill jag inte gärna betala för ett program där jag själv inte ens får tillgång till källkoden. Jag har inte heller installerat några köpeprogram på telefonen. Dock har jag ändå full respekt och förståelse för dem som vill ta betalt för sina program, det är bara det att jag hittils inte har känt mig motiverad att betala för en köpe-app.

Denna fråga riktades till oss utvecklare. Flera var väldigt snabba att svara hur illa de tycker om när folk tar betalt för sina appar. Hur många av er som skrivit att ni tycker illa om att folk tar betalt har själva släppt någon app på Android market?

m v h Henrik

Reconnnn gillar detta.
  6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Speciellt som frågans formulering i mina öron antyder något i stil med "varför är ni så dumma att ni släpper gratis när ni kan ta betalt?".

Själv tycker jag det är bra att alla formerna finns (fri, gratis, annons och betal). Men däremot borde det finnas hårdare tryck från oss som konsumenter att kräva öppna filformat och gränssnitt så det blir mer konkurrens.

7. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ska man dessutom titta på lite fler exempel på fri/open source-programvara än Debian så är den bistra sanningen att det är större risk att open source-programvara dör sotdöden när programmerarnas intresse falnar. De större projekten har förmodligen alltid en konstant ström med nya engagerade programmerare men tittar man på mindre mjukvaruprojekt är det definitivt inte så. Tappar den som startade projektet intresset kommer projektet med största sannolikhet att dö ut också. Att ta betalt gör oftast att programmeraren känner ett större ansvar för att bibehålla kvalitet och underhåll av appen.

8. ThePatrik

ThePatrik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Men snälla nån. Jobbar du gratis också? Att använda mina appar är ingen
    mänsklig rättighet, dock kan jag vara snäll mot crybabies och ge bort appar
    gratis om jag anser att jag har fått "något annat" tillbaka än pengar, t.ex.
    kunskap.

Om någon vill att jag ska skriva en app eller annat program för denne, så
    ska jag ha betalt, annars kan han sluta gnälla och göra det själv. Om jag
    bestämmer mig för att lära mig en ny programmeringsteknik / operativsystem
    som tex. Android kan jag se det som en "learning effort" och ge bort
    resultatet gratis om jag nu anser att det har nån form av värde för någon annan. Det handlar alltså om vilken drivkraft som motiverar att jag som
    programmerare ägnar tid till ett givet projekt. Finns ingen annan motivation
    för ett givet projekt behövs pengar. Så enkelt är det.

Gratis-whiners som älskar Richard Stallman och planka.nu gör mig förbannad,
    för någon gång tar alltid någon annans pengar alltid slut.

Ja, ungefär så.

Elis och Reconnnn gillar detta.
  9. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    För mig handlar det alltid om att lösa ett problem som jag har, visar det sig sedan att andra har samma problem och kan dra nyttja av min lösning så är det ju bara bra.

10. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Inte för att vara den. Men jag tror aldrig jag ens har sett en länk eller möjlighet till att donera till er, då har jag använt appen och följt tråden rätt väl. Inte i appen, inte i forumtråden, inte på market. Jag kollade på er sida för att se om jag hittade en, där var det en.

Jag säger inte att man kan leva på, eller ens att det är ett superbt alternativ att ha donation. Men ni skulle kunna göra användarna medvetna om att man kan donera till er.

11. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Säger inte att vi har varit de mest tydliga med donations möjligheterna. Men eftersom alla som ska använda appen måste in på vår webbsida för att få tag på servern så finns det möjlighet för alla att se den. Finns även med i v1 appen i about.

12. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

För ett antal år sedan köpte jag ett aktieanalys-program. Det hade ett kopieringskydd som kontrollerade datorns hårdvara och man fick be upphovsmännen om en nyckel för att programmet skulle kunna köras. När jag uppgraderade min dator fick jag be dem om en ny nyckel. Detta funkade bra i några år, men sedan lade upphovsmännen ned och programmet blev oanvändbart för mig.

Om jag däremot hade valt ett opensourceprogram så hade jag åtminstone i värsta fall själv kunnat vidareutveckla programmet den dag de ursprungliga utvecklarna väljer att lägga av.

m v h Henrik

13. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Vad händer om man älskar att programmera så pass mycket att man inte bara vill göra det på sin fritid, utan även väljer att ha det som sitt yrke? På något sätt behöver man få in pengar till mat och hyra, och det måste väl inte nödvändigtvis vara genom något man inte tycker är skoj?

Låt säga att Företag X behöver någon som utvecklar och underhåller deras interna system, åtta timmar om dagen, året runt. Ska de då försöka hitta någon som vill göra detta gratis, eller är det kanske rimligt att anställa en "girig" programmerare, som får lön för mödan trots att han tycker jobbet är roligt?

Jag jobbar själv som programmerare, och precis som många andra människor som jobbar - oavsett yrke - så kräver jag lön i ersättning från min arbetsgivare. Girigt va? :money: Om det gör någon skillnad så släpper min arbetsgivare i sin tur allt jag gör gratis, som open source, och jag har själv aldrig tagit betalt för något jag utvecklat på min fritid.

14. ThePatrik

ThePatrik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Du får dåliga kommentarer ändå. För det finns alltid en viss procentandel
    cheapskates som ska ha allting gratis och få din app/program att göra det
    det inte är tänkt för ändå. Det går inte att komma ifrån gnäll och en-stjärna
    kommentarer.

Det är bara att leva med att den här typen av gratiskrävande gnällspikar finns, och det som jag tycker är absolut roligast är den delen av cheapskate gruppen som säger "jag skulle betala direkt till utvecklaren om jag kunde donera lätt. Inte annars." Detta är en större lögn än "I love you" har det visat sig, då de personer som företrädelsevis är villiga att donera är samma typ av
    folk som skulle ha köpt ditt program i första läget.

Sådeså.

15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jo, det vore fint om program som läggs ner kunde släppas som opensource.

Men ofta så behöver inte programmet i sig vara opensource, det räcker långt med om filformatet är öppet.

16. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om jag släpper något som kostar pengar tycker jag att jag skyldig att upprätthålla en viss nivå av underhåll och kvalité.

Mina fyra appar har jag släppt gratis. Anledningen att de ens ligger på market är bara för ego-boosten när någon annan gillar det jag gör :)

Jag är nybörjare på androidprogrammering, och jag tycker inte att mina appar, än så länge, håller den kvalité som jag själv förväntar mig från något jag betalar för. Gratisappar kan vara skakigare och mindre polerade utan att det gör något. If you like it, use it, if you don't like it, don't use it, typ.
    Jag vet inte heller om jag kommer att lägga ner tvärt av olika anledningar, och då hade jag haft ett fruktansvärt dåligt samvete om mina appar kraschar titt som tätt eller inte fungerar ordentligt och tusentals användare hade betalat en större eller mindre summa för dem.

Det som driver mig är att bygga appar för min egen skull, dels för att det är funktioner som jag saknar, dels för att det är kul att ha något man själv har gjort i telefonen. Att de ligger på market är bara som en bonus.

17. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det händer emellanåt att stängda program som inte klarar av att överleva på kommersiella villkor övergår till opensource. Exempel är Netscape som blev Mozilla, StarOffice som fick en OpenOffice-fork och Erlang som gick från att vara en proprietär produkt till en öppen produkt.

Dock kan det ofta vara en smärtsam process att gå från "hemlig" källkod till öppen källkod. All kod är inte så vacker från början att den klarar av att leva i "glasburen" där den kan granskas av alla.

Standardiserade filformat är också viktigt för dem som vill ta hänsyn till de stackars slutanvändarna.

m v h Henrik

18. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Ingen som hört talas om att ge och ta? FOSS fungerar ungefär som det sociala livet. Det handlar inte om att man ska få allt gratis.

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    /me ger Hund ett ben.

Vad får jag? :D

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Tydligen inte. Vad jag heller inte förstår är folk som går på dig när du själv har sagt att detta inte leder till någon givande diskussion. Men men, dem vill väl övertala dig att köpa deras mjukvara.