Vad får man för pengarna? Värsting eller budget?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dagwyn, 10 maj 2012.

1. Dagwyn

Dagwyn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag håller på med en rapport till företagets ledningsgrupp om införande av smartphones i verksamheten.

En av frågorna som herr VD ville ha svar på är vad man egentligen får för pengarna om man väljer en dyrare modell. Som exempel erbjöd oss vår mobiloperatör telefonerna ZTE Blade (1000kr) eller Samsung Galaxy S2 (5000kr).
    Är det ur en affärsmässig synvinkel värt att lägga de extra pengarna.

Det har varit svårt att googla så det har mest blivit att jämföra modeller. Det jag kommit fram till skiljer mest är prestanda och skärmstorlek.

Någon som har något att tillägga? Ni får gärna hänvisa till någon källa om ni har.

2. daaavid

daaavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917
    5000 låter lite mkt för sgs2, tex netonnet har den för 3999.
    Jag personligen tycker att sgs2 är värd sina pengar, allt beror på vad man använder den till. zte blade duger om du ska ringa lite eller smsa, kanske ett å annat mail, men utöver det så tycker jag den är lite seg. sgs2 är en riktigt bra mobil, håller fortfarande toppstandard fast det är ett år sedan den kom.

3. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 334
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    5000 spänn för S2 fan är det för ockerpris.

Vänta i så fall tills S3 går att köpa och kolla om ni inte kan få den istället.

4. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Frågan är helt enkelt om ni vill ha välfungerande smartphones. Androids från lågklassen känns bara halvdana och allt funkar inte riktigt lika mycket. Med andra ord, du är garanterad att väldigt mycket mer fungerar pga överlag bättre prestanda (fler appar, även krävande sådana), fungerande telefon med relativt lite lagg och fördröjningar, mer support från apparna (ju mer omfattande modell desto mer bryr sig tillverkaren om att få sin app att fungera till just den modellen.)

Sen kan det vara väldigt lokala saker som gör att en telefon kostar en viss summa. Vissa lägger pengarna på utseende och materialval, medan andra lägger det på t.ex. kameran (SE), andra på mjukvaran osv.

För företag skulle visserligen en blade fungera och generellt som smartphone optimera tillgänglighet via kommunikation överallt men jag tror inte att den skulle vara speciellt populär hos användarna p.g.a. den begränsade processorkraften.

Måste samtidigt slå ett slag för Galaxy Note som jag skulle påstå är den mest arbetsrelaterade androiden idag. Samtidigt beror det på vad ni ska använda telefonerna till. Smidiga powerpointpresentationer? Då kan det vara bra med en smartphone med HDMI, osv.

5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hur ser verksamheten ut på ert företag? Är det tals om en byggfirma så kanske det är tals om lite mer tåliga telefoner?

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Byt mobiloperatör för företaget eller köp telefonerna på stan eller på nätet. ZTE Blade kostar 990 kr på CDON och SGS2 kostar 3990 kr på samma butik (såvida det inte är LTE som kostar 5490 kr). Ett erbjudande bör vara lite mer förmånligt än 1000 kr dyrare än i vanlig butik ;-)

7. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Framför allt när det handlar om ett större inköp och inte en enstaka telefon...

Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2

e7andy gillar detta.
  8. Dagwyn

Dagwyn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Thiesen: Utåt kund så är det mest presentationer och powerpoint som visas. Internt så kommer det mest att vara mailen och kalenderna man vill hålla kolla på. Granska dokument direkt i telefonen är ju också smidigt.

Jag såg att jag skrivit fel på priserna också för er som tyckte att det var ockerpris. 3300 var det för S2 men 1100 för ZTE.

Jag får tacka för synpunkterna.

9. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Du får en bättre fungerande telefon. Använder ni telefonerna mycket i jobbet är de helt klart värt att ta en telefon som inte gör era medarbetare frusterade över deras seghet. Bladen är bra för ett billigt pris men går inte jämföra med SG2 som är en väl fungerande mobil. Vet tex att min mors företag använder Sg2 och även fast hon inte kan något om mobiler så tycker hon den är VÄLDIGT bra jämfört med de tidigare hon haft (Windows mobiler främst).

Använder ni mobilerna mycket i jobbet är de helt klart värt att lägga ut de extra pengarna. Men är de bara mobiltelefoner de ska ringa och kanske SMSa någon gång från kan man likväl ta blade.

10. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vet inte om ni redan bestämt er men jag skulle sagt S2, för att den har större skärm. Bara det faktiskt. ZTEn klarar de sakerna du beskriver. Men skärmen är för liten för att kunna hantera mail och kalendar, samt granska dokument som du säger. Tyckte det var lite jobbigt på min desire och den hade 3,7" skärm.

11. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Galaxy note? :D

12. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Samsung Galaxy S2 är den mest prisvärda idag. Den är en av de bättre telefonerna till ett bra pris. Dvs väldigt kraftfull och snabb, men inte lika dyr som de absolut senaste telefonerna idag (HTC One X, Samsung Galaxy S3)