Vad fick du i julklapp? [2011]

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 24 dec 2011.

  1. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    En Ziperall,
    En rejäl hög med pengar (5k+)
    Nya Koss Portapro
    Lite presentkort
    Med mera :)
     
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Inte ett skit. Tack och lov.

    Fick en fantastisk julhelg med älskade sambon. Det räcker för mig.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Massvis av saker som jag behöver just nu!

    En Peak-jacka
    Pengar
    Slipshängare som åker runt i garderoben
    Väderstation/väckarklocka
    Presentkort till nya linser och undersökning
    Presentkort på Göteborgsoperan, Chess

    Sen lite annat smått och gott. Prydnadssaker. Två flaskor Amarolo. Fin choklad.

    Jackan och presentkortet hos en optiker var klart bäst just nu när man som student inte har så mycket pengar.
     
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    En ny TV-boxer. Inte kollat på TV på hela hösten förutom diverse play-tjänster, så det var en bra och lagom present. I övrigt fick jag några hundringar.

    Nästa år funderar jag att på något sätt skippa julklappar och hjälpa till ideellt under nyår eller julafton.

    Fina glasögon är riktigt nice, älskar känslan när bågarna riktigt passar in med ansiktet i övrigt.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Problemet med mig är att jag inte passar i glasögon så bra... Plus att jag aldrig har problem med linser som andra kan ha. Har riktigt tur med ögonen och att de är såpass tåliga som de är :)
     
  6. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu går jag förvisso OT, men kan du sova med dina linser? Jag hade såklart övervägt att ha linser om jag slipper pilla i dem varje dag, att bara kunna sova utan att bry sig om att man har linser. Nu har man ett brytningsfel med någon "speciell" inriktning så därför har jag alltid fått nöja mig med glasögon. Tekniken går ju dock alltid framåt, så den som väntar får se. :)
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    KAN kan jag men det är inte så skönt. Jag har sådana som andas otroligt mycket så jag får blinka 10 gånger om jag sovit en natt med dem. Inte så att det gör ont, eller är särskilt obehagligt, men det går så klart.

    Det finns ju andra som är gjorda för att ha i och då lär det funka! Gå in till en vettig optiker så får du prova ett par en månad. Finns ju sådana som du byter en gång per vecka också. Då har du i dem hela tiden.
     
  8. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    En kapsylöppnare.

    Å andra sidan varken gav eller fick vi några inom familjen så.
     
  9. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Bara jag som tycker julen har blivit ett sjukt komersiellt jippo som nåt larviga gränser. Folk får pengar och saker för 10 000+ kr.

    Jul handlar om att vara med nära och kära, inte att få för sjuka summor.
    I min familj ger vi för max 200kr, vilket kräver lite tanke bakom med.
     
  10. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Tycker som du, jag skulle heller inte vilja ha en julklapp för över 10 lakan, om det inte skulle vara en bil eller liknande.
    Sen att folk blir sura för de inte får en viss grej, t.ex. "Jag fick inte en iPhone, hatar mina föräldrar"
    Då borde denne förstå att han/hon inte förtjänat en iPhone.
     
  11. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Håller med de två föregående talarna. Vi försöker hålla nere summorna i vår familj och sen när man frågar vad vissa andra fått så blir man på ett sätt äcklad (Speciellt när de får en iPhone, Android FTW!!! :-D) Liksom jag hade inte mått bra om mina föräldrar hade gett mig något som kosta över 4k.

    Fick två biljetter till en konsert, deo, in-ears (EP830) och så fick man ett kuddfodral av syrran, en kalender av brorsan. Lagom.

    EDIT: InvisibleShield och 200 kr också
     
    Last edited: 28 dec 2011
  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
  13. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    De där ungarna skulle fått ett kok stryk istället.
     
  14. Soppan

    Soppan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Potatis pressare (som jag skulle fått förra året men dom glömde bort å ge mig den)
    Innebandy bok tung jävel
    1 Örngott
    1 film
    starka såser
    å en sten som man lägger i ugnen och sen bakar pizza på. tung jävel de å
    en mössa
    och det som jag enbart önskade mig. kalsonger.. :)

    och sen så blev det många mil i bilen, Sveg-Västerås-Stockholm-Norrtälje-Sveg
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som är omåttligt trött på alla som strejkar på jul och ser ner på folk som gillar att ge bort saker?

    Vill man ha en tråd där man hatar att julen till viss del är kommersiell kan man starta en sådan. Jag älskar att köpa julklappar och göra mina nära och kära glada. Jag studerar men prioriterade mina pengar på så vis att jag ändå köpte för ~1600:- till min älskade lilla ängel till flickvän och kanske en tusenlapp till för resten av släkten.

    Jag fick saker för runt 7000:-. Jag skäms inte. Vill folk ge mig saker som jag verkligen behöver är väl det för helvete inget negativt!? Blir galen på alla juldödare.

    Alla har olika tillgångar och begränsade möjligheter till att köpa saker. Världen är orättvis.

    EDIT, tilläggas skall att jag inte pekar åt någon i tråden. Folk är så jäkla lättirriterade på internätet så det är väl lika bra att ha det sagt.
     
    Last edited: 28 dec 2011
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu vet jag troligen med all säkerhet att du inte sitter och skriver ut varenda grej du får i julklapp, men det finns folk som gör det. Det finns folk som gör julen till en tävling, om vem som får mest top notch-grejer, om vem som fick den bästa datorn, den snyggaste mobilen och det mest värdefulla smycket. "Mest likes på Facebook"-fenomenet har slagit till igen. Populär eller inte populär. Har pengar eller har inte pengar. Precis som i vardagen i övrigt; vissa folk bär märkeskläder, vissa människor har pengar och kan köpa det senaste nytt, och folk kan sticka på en väldigt exotisk resa till Dubai. Konsumtionssamhället i sitt esse. Jag ser inget problem i detta. Jag är väldigt glad över att betydligt fler människor kan köpa grejer och ge bort i julklapp.

    Det jag dock irriterar mig på är folk som gör det till en tävling och där har hela statussamhället plötsligt nått sin höjdpunkt. Att skylta med sin konsumtion för att sedan titta ner på andra tycker jag är klassförakt och troligen är det det och inte konsumtionen i övrigt som folk stör sig på. Detta gör att jag tycker att dessa människor bör fundera på varför man firar julen - dess riktiga mening och betydelse spelar längre ingen roll; man kan helt plötsligt börja köpa grejer mitt på sommaren om man nu gillar att ge bort. Jag köper också och ger bort grejer, men att jag sedan skulle skynda mig att springa runt halva internet och hoppa över tröskeln till dörren och sedan ner för altanen för att få berätta om hur fantastisk givmild jag är, är något jag aldrig skulle få för mig.

    Personligen bryr jag mig inte alls mycket om vad folk köper eller får, jag är glad när andra är glada så det är bra att de är glada så att säga. :)

    EDIT: Inte alls riktad mot någon här heller, men jag vet att det är såhär folk runt omkring mig och andra mestadels reagerar. Ett försök till ett halvt opartiskt inlägg. Jag spenderade nämligen runt 2000 riksdaler till min släkt.
     
    Last edited: 28 dec 2011
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag skulle vilja säga till min sambo att jag älskar henne, men måste vänta till den 14 februari. Då är det alla hjärtans dag.

    Typ.
     
  18. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    webbkamera, mic till xbox, 900 kr, presentkort på bio 100 kr, choklade, bok, harry potter blu-ray film(3d yaay), bf3 :D
     
  19. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    2000 SEK :money:
    En get (för föräldralösa barn i Zimbabwe) -> Riktigt bra present, det är sådant man blir glad av :)
    Ny skidhjälm
    Strumpor
    Biokort
    Godis
    Perfumee
    och de obligatoriska Björn Borg-kalsongerna från kusinerna :P
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Förstår vad du menar och fenomenet är inte nytt. Det har funnits sedan Bubba hade den största klubban. Gissar jag på i alla fall.

    Självklart stör sig folk på när det är andra som fått finare saker. Självklart stör sig folk på skryt.

    Mycket är den berömda jantelagen. Att berätta att man fått 5000:- i löneökning här är tabu. I t.ex. Japan gläds man åt varandra och det är inget märkligt att berätta sådant.

    Att berätta vad man fått med stolthet ser jag personligen inga problem i så länge man inte ser ner på andra men det är som tur är ovanligt. I alla fall så vitt jag har sett.

    Man skall vara stolt för det man har!