1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Vad försvinner vid bootloader unlock?

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av otto, 15 mar 2011.

1. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Har en Nexus S som jag uppdaterade till 2.3.3. Som du kanske vet ändrade Google på färgåtergivningen i denna "uppgradering", och jag vill såklart ändra på det. Ett sätt är tydligen att isntallera en ny kernel med Voodoo-fix, men först måste enheten ju rootas. Hade root på 2.3.2 (tillvägagångssätt som inte kräver bootloader oem unlock), men det försvann såklart till 2.3.3. För att roota 2.3.3 måste bootloadern låsas upp, och då försvinner enligt uppgift "all" data.
    Är ny på det här med root och rombyte, har sökt som en galning men inte hittat svar på nedanstående...

1. vad försvinner när bootloadern låses upp?

2. hur kan man ta en backup av den data som försvinner när bootloadern låses upp om enheten inte är rootad? (Nandroid verkar vara bra, men kräver root.)

3. teoretiskt sett är väl allt som hör till root, rom, kernel- osv-byte riskabelt, men vad är VERKLIGEN riskabelt? Har mycket stor datorvana, men ingen inom linux, så förstår inte alla termer. Bios är ju tex det farligaste man kan flasha på en PC, men vad är det inom linux/Android?

3.1 med VERKLIGEN riskabelt menar jag att telefonen tillsvidare får agera kaffesked, inte att savegames till Stupid Zombies försvinner vid panikåterställning (hur man nu än gör det). När kan man alltså få en 5000kr-dörrstopp?