Fråga: Vad gör du med login som du slutar använda?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Livsstil, 30 okt 2022.

  1. Livsstil

    Livsstil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Sitter och går igenom alla dessa logins (login uppgifter till andra sidor inte swedroid) som skapats genom åren. Alla sidor, forum och allt annat man skapat.
    Vissa sidor kan jag iallafall inte radera mig på, kan inte ändra eposten.

    Det är alltid lika roligt att gå igenom olika excel filer som skapats för att "få iordning" lösenordshanteringen.
    År 2000 var jag iaf 15år. Så det har blivit rätt mycket genomåren.

    Vad och hur har du gjort med dina logins du aldrig mer ska använda?
    Gör du en sista ändring så eposten är till din aktuella och sen byter du lösenord och sparar det?

    Min fråga gäller inte appar etc för lösenordshantering. :)
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gäller det tjänster/sidor som inte ska användas något mer så givetvis avslutas kontor om den möjligheten finns. Annars kontaktar jag någon admin/mod och ber de avsluta kontot, annars genom deras kundtjänst.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det beror ju på ganska mycket vad för tjänst/konto det gäller. I de flesta fall så är det nog ett ganska onödigt besvär att ta bort kontot, jag tycker det kan få ligga kvar utan särskild åtgärd. Mig stör det inte särskilt ofta att kontot finns kvar, jag lägger hellre tiden på annat.
    Om det är något slags offentligt innehåll i kontot, typ att kontot har en offentlig profil som andra kan se, så kanske jag däremot är mer sugen på att ta bort det - om det går. T.ex. forumkonton går ju i regel inte att radera, så där kan man inte göra så mycket.
    Sen finns det ju vissa andra tjänster där jag snarare kan förstå att man vill "rensa upp" och gå vidare - till exempel om det är ett konto som gäller en tidigare period i livet, som man vill gå vidare från, typ något från ungdomsåren. Då hade jag hellre raderat kontot. Sen om det är av integritetsskäl man vill radera så kan jag också förstå att man vill radera kontot - typ om ett företag har säkerhetsbrister eller annat som gör att jag gärna vill ha bort datan från det företaget. Likaså om jag byter ut en internettjänst till en annan tjänst, och importerar all data till den nya, då kan jag gärna ta bort det gamla kontot, för att "städa upp".

    Att "byta till ett slumpmässigt lösenord som jag ej vet om" har jag aldrig förstått poängen med. Om jag nu ska låta kontot finnas kvar, varför ska jag medvetet stänga mig själv ute med ett slumpmässigt lösenord? Tycker det är ganska märkligt att folk gör det. Inget tvingar mig ju att logga in. Däremot så gör jag mig själv handikappad om situationen skulle ändras i framtiden. Då låter jag hellre lösenordet vara sparat i Chrome, om jag någon gång i framtiden skulle vilja logga in igen. Kanske dyker det upp något viktigt skäl i framtiden till att jag måste logga in i just det kontot, kanske för att gömma något visst innehåll som blivit offentligt eller annat?
     
    stelex, Heleg, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Gör ingenting. Skulle vara alldeles för mycket jobb.
     
    stelex och Heleg gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har använt iClouds tjänst för att få en gömd email som jag ändrat till för de konton jag inte använt på ett tag. Sedan sparar jag mail och lösenord i min lösenordshanterare.

    Att ha en annan mail kan vara bra om det är så att de skickar mail eller om det skulle bli någon läcka eller liknande. Kan ju även vara en annan gmail, som exempel.

    Finns ingen mening med att låsa sig själv ute - bättre att ta bort kontot helt isf.
     
    Kristy och stelex gillar detta.
  6. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Själv använder jag tjänsten lösenordhanterare, Bitwarden, sedan några år. Förut Lastpass men efter ett tips så bytte jag till Bitwarden. Det är fascinerande att se att det blir många användarkonton genom åren. Jag brukar avsluta eller radera oanvända användarkonton. Det är inte så krävande. Kör alltid slumpvalda lösenord som genereras av Bitwarden.
     
    Kristy gillar detta.