Problem: Vad hände med mitt SD-kort??

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av sqd, 30 jan 2014.

  1. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Okej, jag fattar inte vad som hände precis..

    Jag kopplar in telefonen till datorn som så många gånger förut.

    Inser att det ligger många gamla skräpmappar på det interna minnet från appar jag inte längre använder eller ens har kvar, så jag slänger dessa för att rensa lite. Tömmer filerna ur webläsarens Download-mapp osv.

    Rycker sedan ur telefonen och kommer sedan på att sätta i den igen, när jag då går till telefonen i Utforskaren så ser jag helt plötsligt att mitt 32gb SD-kort har 29gb ledigt?! Det är TOMT! Jag hade säkert 12gb data på det innan!

    Drar ur kabeln och startar om mobilen - samma sak. Storage i systeminställningarna visar samma sak, det är tomt. Kopplar in den i datorn igen, och det finns nu bara tre mappar på interna minnet (det var säkert 20 st innan)
    - .estrongs (ES File Explorer)
    - Android
    - clockworkmod (som jag inte ens har längre, kör med TWRP sen en tid tillbaka)

    Hur i hela h-vete gick det här till?! Hur fan kan sdkortet formatterat sig självt?? Hur kan alla filer vara borta från interna minnet? Men det konstiga är ju att apparna fungerar som de ska på telefonen.. Men det jag bryr mig mest om var på sd-kortet (alla foton etc)..

    Edit:
    På SD-kortet ligger det även två mappar; Android och LOST.DIR, så det går att skriva till det verkar det som. Det är ett äkta Samsungkort som är mindre än ett år gammalt..
     
    Last edited: 30 jan 2014
  2. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Ett 32GB kort är ju normalt formatterat till FAT32 (vFAT) ch det är j inte världens stabilaste filsystem.

    Saknas mapparna även när du kollar med filhanterare i telefonen? Har du testat att plocka ur sdkortet ur telefonen och köra in det direkt i datorn?

    Om allt saknas fortfarande är det viktigt att inget nytt skrivs till kortet innan du får chans att testa med något filräddingsprogram, ett sådant förmodar jag är bäst att köra direkt från datorn. Vilket du ska använda beror på vilket operativsystem du har i datorn.

    Om du lyckas rädda filerna så rekommenderar jag att du kör automatisk synk av foton i fortsättningen med någon molntjänst, tex dropbox.
     
  3. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vet du vad det roliga är?

    Jag har automatisk synk till Dropbox för mina mobilfoton. Men efter olika ROM:ar och t.om mobiler osv så är det aningen rörigt. Men nu den senaste månaden så har Dropbox börjat ladda upp dubletter på samma bilder, vilket gör saken ännu värre. Tog bort dubbletterna, men de kom tillbaka nästa gång Dropbox laddade upp bilderna igen.

    Så, jag gjorde så att jag tog bort ALLA bilder och tänkte låta Dropbox ladda upp alla igen, via USB på jobbets gigabitnät. Det var just när jag stoppade i USB-kabeln för uppladdningen som detta hände. Helt j-vla otroligt!

    Men okej, att FAT32 är ostabilt förstår jag med, och jag kan acceptera att något sådant här händer - men det interna minnet är också "tomt", men ändå inte. Apparna är kvar, 2GB är använt, men 95% av mapparna som låg på det interna minnet är borta.. ?

    Har nu lyckats återställa mycket av det som var borta på SD-kortet. EaseUS Data Recovery om någon skulle läsa detta i framtiden, funkade bra för datafiler. Använde Piriform Recuva för att få tillbaka foton, Recuva funkade mycket bättre med det.

    Så SD-kortet är löst, men interna minnet kan jag inte fatta vad som hänt med. SMS, kontakter, appar etc är kvar. Men mina sparade ordlistor i SwiftKey t.ex är borta..
     
  4. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Himla märkligt, att båda minnena slogs ut samtidig. :eek: Maximal otur också med fotona, skönt i alla fall att du lyckas återställa det mesta. Kanske nån strömstöt i och med att det kom när du stoppade i USB-kabeln?